Influence of the Social-Cognitive Pedagogical Model on Academic Performance in Primary Basic Education Institutions
Keywords:
pedagogical model, socio-cognitive, pedagogy, pedagogical proposal, academic performanceAbstract
Research-action with a mixed approach, the purpose of which was to analyze the influence of the Social Cognitive Model on the academic performance of the Spanish Language area in sixth grade students of the Puerto Olaya de Cimitarra- Santander Educational Institution. The procedure comprised four phases; in the first, low academic performance was diagnosed; in the second, the integration of project pedagogy and the Pedagogical Model was designed; in the third, the designed projects were applied and in the fourth, an evaluation was carried out, which showed that the correct application of the Social Cognitive Pedagogical Model improves academic performance
Downloads
References
Agudelo, E. d., Martínez, B. A., Oliveros, L. M., & Oliveros, M. Y. (2012). Las TIC: herramientas motivadoras para la apropiación de la lectoescritura a través de textos. Recuperado el Octubre de 2017, de https://es.slideshare.net/Blaidemar/las-tic-herramientas-motivadoras-para-la-apropiacion-de-la-lecto-escritura-a-traves-de-textos
Avendaño, W. (2013). Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva. Luna Azul (36), 110-133.
Bracho, K. (2018). Modelo Holístico de Gestión Pedagógica para la Formación Integral en la Universidad de Pamplona: Análisis de una Experiencia. Praxis, 14(2), 205-214.
Chomsky, N. (1992). El lenguaje y el entendimiento. Barcelona: Planeta-De Agostini.
Diaz, F., & Hernández, G. (2020). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D.F: McGraw- Hill.
Estupiñan, N. (2012). Análisis de los modelos pedagógicos implementados en tres instituciones educativas del sector oficial de la ciudad de Santiago de Cali. Cali: Universidad nacional de colombia.
Franco, R., Martínez, D., Otálora, R., & Villamil, G. (2017). Apropiación del Modelo Pedagógico Social Cognitivo en la IED San Antonio De Tausa, Cundinamarca. Chía: Universidad de la Sabana- Facultad de Educación.
Goodman, K. S. (1979). "Learning to read is natural". In: L.B. RESNICKand PH. A. WEAVER (eds.) Theory andpractique oí"early reading. Jersey: Hillflaade.
Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
ICFES. (2017). Resultados Históricos de establecimientos. Obtenido de ICFES interactivo: http://www2.icfesinteractivo.gov.co/
Jürgensen, M.; Bracho, K. y Castillo, O. (2017). Modelo ZC Desde las Aulas de Clase del Programa Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad de Pamplona. CIE. Vol. 2. (4), 44-58.
Ledesma, M. (2014). Analísis de la teoría de: Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. Ecuador: Edunica.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Derechos Básicos de Aprendizaje. Bogotá, D.C: MEN.
Montes, V. (2014). Modelo pedagógico social-cognitivo y su aplicación en las prácticas pedagógicas de docentes y estudiantes del programa de formación complementaria de la Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo. Educación y Humanismo, 16(26), 104-121.
Murillo, T. F. (2011). Métodos de investigación en Educación Especial. Educación Especial. Obtenido de https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/Inv_accion_trabajo.pdf
OCDE. (2015). Marco de la Evaluación: Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Colombia: Orgaización para la cooperación y el desarrollo económico.
Orozco, J. M. (2006). La evaluación diagnóstica, formativa y sumativa en la enseñanza de la traducción en: Varela, M.J. (ed.) La evaluación en los estudios de traducción. Sevilla. Obtenido de http://gent.uab.cat/marianaorozco/sites/gent.uab.cat.marianaorozco/files/Orozco_evaluacion_2006.pdf
Ortega, S. (2009). El Contexto de Uso de la Evaluación Formativa. Obtenido de http://www.sortega.com/blog/el-contexto-de-uso/
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227- 232.
Piaget, J. (1976). Teoría psicogenética. Nueva York: Springer-Verlag.
Porcar, M. (2012). Currículum de Factores del Aprendizaje. Obtenido de https://es.slideshare.net/leopoldorosarioramos/factores-del-aprendizaje-version-completa
Schuster, A., Puente, M., Andrada, O., & Maiza, M. (2013). La metodologia Cualitativa, Herramienta para Investigar los Fenómenos que Ocurren en el Aula. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 4(2), 139.
Silva, A. (2016). Proceso de aprendizaje de la lengua escrita con niños de preescolar desde el socioconstruccionismo con el apoyo de recursos informáticos. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Silva, B. C., & Campos, O. (2003). Metodo Maria Montessori. Psicología Educacional Valdebenito.
Valenzuela, J. R., & Flórez, M. (2012). Fundamentos de Investigación Educativa. Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.
Vanegas, D., & López, A. (2015). Experiencia Didáctica en el Desarrollo de la Competencia Textolingüística como orientadora de la Lectura y la Escritura (Estudio Experimental). Revista Diexpe Experimenta Pedagógicamente, 17-22.
Vignola, J., & Pardo, M. F. (2011). Influencia de las TIC en la educación. SFE-Filosofía, 1-25.
Vygotsky, L. (1979). Teoría socio- cultural. Barcelona: Grijalbo.