Moral Culture and Education as a Strategy for Structuring Life Projects

Authors

  • Rolando Marcelino Alarcón Garzón Secretaria de Educación. Cundinamarca

Keywords:

life project, moral culture, education, educational agents, educational settings, social coexistence

Abstract

Strategy aimed at the intervention of structuring processes of the life project of high school students, developed from a critical approach, with a qualitative methodology, through the Research - Action - Reflection design and oriented to the analysis of the implementation of cultural theory morality and education as a strategy for structuring life projects; identifying the needs, opportunities and expectations of students; designing a pedagogical proposal from learning for service, moral culture and social coexistence; and evaluating the incidence of said constructs, in the structuring of life projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amartya Sen [Confidencial]. (2013, septiembre 23). Entrevista con Amartya Sen, Premio Nobel de Economía. [Archivo de Video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=iI9hiB1Tveo

Arango, M. (2015). La participación-acción de la comunidad educativa de la institución Sofía Hernández Marín en la resignificación del proyecto educativo. (Tesis de postgrado) Universidad Católica de Pereira, Pereira, Colombia.

Ayala, J.& Carvajal, C. (2016). La relación proyecto de vida, felicidad y rol del docente en estudiantes de la media vocacional. Revista de Investigaciones UCM, 16(28), 102-115.

Betancourth, S. & Cerón, J. (2017). Adolescentes creando su proyecto de vida profesional desde el modelo DPC. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, (21-41).

Cardona, M., Cásseres, S., Trujillo, R., Ospina, J., Cardona, C. (2010) Filosofía: Educación Media con profundización en educación para el trabajo. (Material de prueba). Manizales, Caldas: Fundación Luker, Corpoeducación, Instituto Caldense para el liderazgo, Universidad Autónoma y Secretaría de Educación de Manizales.

Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá, Colombia. Universidad de Los Andes: Editorial Taurus.

Colombia, Gobernación de Cundinamarca. (2018). Felicidad en Cundinamarca un asunto de formación. Módulo 3. En búsqueda de las fortalezas. Bogotá: Fundación Alberto Merani.

Colombia, Gobernación de Cundinamarca. (2018). Felicidad en Cundinamarca un asunto de formación. Módulo 4. Fortaleciendo las relaciones positivas. Bogotá: Fundación Alberto Merani.

Cuervo, D., López, J. & Quintero C. (2017) El servicio social estudiantil como una estrategia gerencial para promover la gestión comunitaria del P.E.I. (Tesis de postgrado). Universidad Católica de Manizales. Manizales, Colombia.

D'Esposito, L. y Muccino, G. (2006). En busca de la felicidad. [cinta cinematográfica]. EU: Columbia Pictures.

Del Pozo,. J (2016). Pedagogía social escolar en Colombia: el modelo de la universidad del norte en formación directiva y docente para la ciudadanía y la paz. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 70, pp. (77-90).

Díaz, C (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Universum. Revista General de Información y Documentación 28(1) 2018: 119-142.

Hemisferio Derecho [HD]. (2018, agosto 31). El mito de la Caverna. [Archivo de Video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=0v8y9cnh66M&t=25s

Hernández y Ovidio (2006). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de psicología Vol. 17. No. 3.2000.

IERD Cuibuco (2017). Proyecto Educativo Institucional: Hombres forjadores de progreso para un desarrollo productivo basado en la convivencia. San Cayetano, Colombia.

MEN (2013). Orientaciones pedagógicas para la convivencia escolar. Guía No. 49. Bogotá, Colombia: Gobierno de Colombia.

Mockus, A. (2002). Cultura ciudadana, programa contra la violencia en Santa Fe de Bogotá, Colombia, 1995-1997. Bogotá: Banco Iberoamericano de Desarrollo.

Olivares, I. [Ciencia y tecnología]. (2018, mayo 15) Pedagogías contemporáneas por el desarrollo integral. [Archivo de Video]. Recuperado de: https://youtu.be/vRWTcFlOg2A

Pardo, I. (1999). Jóvenes construyendo su proyecto de vida. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Paredes, D & Carmona, A (2018). Una propuesta de orientaciones pedagógicas desde la filosofía de Nuestramérica para la enseñanza de la filosofía en Colombia. Cuestiones de Filosofía No. 24 - Vol. 5 Año 2019 ISSN 0123-5095.

Peresson, M. (1998). Misión profética de la educación en los umbrales del tercer milenio. Bogotá, Colombia: Indo-American Press Service, Librería Salesiana.

Puig, J.M (2011). La Cultura Moral como sistema de prácticas y mundo de valores. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Barcelona, España. Universidad de Barcelona. Recuperado de: http://www.cite2011.com/Comunicaciones/Escuela/003.pdf

Rodríguez de Los Ríos, L. (2017). Psicología positiva: algunas aplicaciones a la educación. Revista EDUCA UMCH, (10), 55-75. https://doi.org/10.35756/educaumch.v10i0.12

Trigia, A. (1988) El mito de la caverna de Platón (significado e historia de esta alegoría) Barcelona: Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/mito-caverna-platon

Villegas, I., y Marcello, G. (2003). La investigación en educación y pedagogía: Fundamentos y técnicas. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2023-10-05

How to Cite

Alarcón Garzón, R. M. (2023). Moral Culture and Education as a Strategy for Structuring Life Projects . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(10). Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/2535