Playful as a Pedagogical Strategy for the Strengthening of Numerical Thinking
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i16.2427Keywords:
Didactics, mathematics, playful, numerical thinking, strategiesAbstract
The Colombian educational system contemplates among its formative process numerical learning and the acquisition of skills in relation to mental calculation. That is why this reflection related to "Playful as a Pedagogical Strategy for the Strengthening of Numerical Thinking in Basic Elementary Students" is based on the experience that is lived in the San Francisco de Asís Archdiocesan Technical Institute, Santa Marta de Pamplona, in Norte de Santander, where shortcomings are observed in the strategies applied by some teachers for the teaching of mathematical content, evidencing the students when they choose the area of learning of your preference, by developing basic activities in a set time, in harmonious learning of the contents and the Saber tests that are developed at the different levels. This process causes research interest.
Downloads
References
Acevedo, J., & Fiorentini, D. (2017). Formación del futuro profesor de matemática en el contexto de la práctica docente de la UNICAMP (Brasil). Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 2(4), 18–24.
Bracho, Y., & Bracho, K. (2020). Estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de valores a través de juegos tradicionales en educandos de educación inicial. Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 1(9), 26–44.
Bravo. (2008). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Recuperado el 14 de mayo de 2021, de https://academia.unad.edu.co/images/investigacion/hemeroteca/revistainvestigaciones/Volumen12numero1_2013/a06
Cabrera-Berrezueta, B. (2016). La estrategia pedagógica como herramienta para el mejoramiento del desempeño profesional de los docentes en la Universidad Católica de Cuenca. Revista Cubana de Educación Superior, 35(2), 72–82.
Cárdenas, S., Piamonte, D., Contreras, D., Gordillo, D., & Castellanos, L. (2017). Desarrollo del pensamiento numérico. Pensamiento y Acción, (23), julio–diciembre.
Castrillón, Y., & Mora, P. (2021). Práctica pedagógica y formación de maestros íntegros e inclusivos. Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 2(12), 48–57.
González, E., Villadiego, K., & Rodríguez, E. (2022). Tiflotecnología en el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes con discapacidad visual. Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 2(15), 41–54.
Guerrero, D., Rojas, D., & Escalona, J. (2022). Las prácticas pedagógicas y la educación inclusiva: Un escenario de reflexión. Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 1(14), 114–124.
Minerva, C. (2002). Estrategias lúdicas como herramientas de trabajo educativo. Educere, 6(19), 289–296.
Monsalve, J., Marqués, G., Foronda, M., Mena, L., & Córdoba, R. (2016). La lúdica como instrumento para la enseñanza-aprendizaje [Trabajo de grado, Fundación Universitaria Los Libertadores].
Parra, C., Durán, X., & Chamba, J. (2020). Estrategias didácticas para fortalecer la dimensión ética en instituciones de básica primaria. Revista Conocimiento, Investigación y Educación (CIE), 2(10), 44–56.
Rodríguez-Manosalva, Y. (2017). El cuerpo y la lúdica: herramientas promisorias para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Sophie, 13(2), 46–52.
Ruiz, A. (2011). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas. Temas para la educación. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, (14), mayo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.