Methodology for the construction of written texts in deaf schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1766Keywords:
Metodología, construcción, textos escritosAbstract
The research is based on the difficulties deaf people face in constructing texts. Its objective is to develop a methodology applicable to the Cuban Bilingual Model, based on the Cognitive Communicative and Sociocultural Approach to text construction in deaf people. The proposal is innovative and practical. It responds to the characteristics, needs, and potential of these individuals. A system of dimensions, indicators, and evaluation criteria is designed for diagnosis and intervention in working with text construction in deaf people. The necessary levels of assistance are established in the stages of orientation, execution, and control as recursive processes, and methodological guidelines are offered to teachers for its application.
Downloads
References
Antich, R. (1988). Metodología de la enseñanza de la lengua extranjera (Ed.). La Habana: Pueblo y Educación.
Basova, A. G. (1991). Historia de la surdopedagogía. Moscú: Vheshtorglzdat.
Claros-Kartchner, R. E. (s.f.). Modelos bilingües. En Primer Congreso de Educación Bilingüe para Sordos. Santiago de Chile.
Collier, V. (1994). Promoting academic success for ESL students: Understanding second language acquisition for school. New Jersey: Teachers of English to Speakers of Other Languages - Bilingual Educators.
Cummins, J. (1986). Empowering minority students: A framework for intervention. Harvard Educational Review, 56(1), 18–36.
Domínguez, M. E. (s.f.). La familia y el bebé sordo: Algunos fundamentos lingüísticos y psicopedagógicos para decisiones difíciles. Cuarto Congreso de Educación Bilingüe, Santa Fe de Bogotá, Colombia.
Faedo, A. (2001). Comunicación oral en lenguas añadidas: Un reto pedagógico actual. La Habana: Curso Pre-reunión de Pedagogía 2001.
Goodman, K., & Goodman, Y. (1990). Vygotsky in a whole language perspective. En L. Moll (Ed.), Vygotsky and education (pp. xx–xx). Cambridge: Cambridge University Press.
Lomas, C., & Osoro, A. (1993). El enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós.
Parra, M. (1989). Español comunicativo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Editorial Norma S.A.
Rodríguez Fleitas, X. (2003). La competencia cognitivo-comunicativa en escolares sordos desde la perspectiva del bilingüismo: Un reto de la pedagogía actual.
Roméu Escobar, A. (1995). Aplicación del enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua materna. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano.
Sales Garrido, L. M. (2001). Programa y material teórico práctico para la enseñanza del español escrito como segunda lengua, para sordos signantes de la lengua de señas. La Habana: ISPEJV-ANSOC.
Sales Garrido, L. M. (2002). La enseñanza del español escrito como segunda lengua en la educación de sordos, basado en el enfoque comunicativo. Ponencia presentada en el evento “Sordos 2002”, La Habana.
Sales Garrido, L. M. (2004a). La comunicación y los niveles de la lengua. La Habana: Pueblo y Educación.
Sales Garrido, L. M. (2004b). Comprensión, análisis y construcción de textos. La Habana: Pueblo y Educación.
Trujillo, H. (2003). Ponencia. Evento Lingüística 2003.
Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.