Competencies of the university professor and graduate profile in the Education program with a specialization in Biology and Chemistry

Authors

  • Esteban Rodulfo Ochoa Rafael María Baralt

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1392

Keywords:

Perfil, profesor, competencias, egresados, programa, educación

Abstract

The study aimed to determine the relationship between the competencies of university professors and the graduate profile in the Education program with a specialization in Biology and Chemistry at the “Rafael María Baralt” National Experimental University (UNERMB), located in the municipality of Miranda, Zulia state. The research had a descriptive-correlational nature with a non-experimental, field-based, cross-sectional design, developed using the theoretical approaches of Zabalza (2003), Echeverría (2005), Morales, and Torrealba (2001), among others. The population consisted of two groups: 21 professors and 52 graduates from the PPQ of UNERMB. Two questionnaires were administered, each containing 21 items with Likert-scale alternatives. Content validity was ensured, and Cronbach’s Alpha was 0.851 for the competency variable and 0.868 for the profile variable. In conclusion, a significant influence was established between the variables, indicating that the development of professors’ competencies strengthens the graduate profile of the PPQ at UNERMB.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile. Historia de un proyecto. Ministerio de Educación, Santiago de Chile.

Balestrini, M. (2001). Cómo se elabora el proyecto de investigación. BL Consultores Asociados, Servicios Editoriales.

Barnett, R. (2002). Claves para entender la universidad: en un área de supercomplejidad. Pomares, Girona.

Barrón, C. (2000). La educación basada en competencias en el marco de los procesos de globalización. En M. A. Valle Flores (Coord.), Formación en competencias y certificación profesional (pp. xx–xx). Universidad Nacional Autónoma de México.

Bavaresco, A. (2001). Proceso metodológico de la investigación (4.ª ed.). Editorial de la Universidad del Zulia.

Beltrán, J., & Pérez, L. (2005). El profesor universitario desde la perspectiva de los alumnos. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 79–114.

Bozu, Z. (2009). El profesor universitario en la sociedad del conocimiento: Competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), xx–xx.

Cano, E. (2007). Las competencias de los docentes. Ministerio de Educación y Ciencia.

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa (2.ª reimp.). Zulia, Venezuela.

Comellas, M. (2000). La formación competencial del profesorado: Formación continuada y nuevos retos organizativos. Educar, xx(xx), xx–xx.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999).

De Juana, O. (2009). Aproximaciones teóricas sobre competencias del profesorado de educación superior. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Echeverría, B. (2005a). Competencias de acción de los profesionales de la orientación. ESIC.

Echeverría, B. (2005b). Saber y sabor de la profesionalidad. Revista de Formación y Empleo, (74), 6–11.

Fernández-Muñoz, R. (2003). Competencias profesionales del docente. Ciudad del Siglo XXI. Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, xx(xx), xx–xx.

Fielden, J. (2001). Higher education staff development: Continuing mission. UNESCO.

Gómez, J. (2004). Lineamientos pedagógicos para una educación por competencias. En El concepto de competencias II: Una mirada interdisciplinar. Sociedad Colombiana de Pedagogía.

González-Soto, A. (2005). ¿Qué sabemos de cómo aprenden los alumnos en la universidad? Universidad Complutense de Madrid.

Goñi Zabala, J. (2005). El espacio europeo en educación superior: Un reto para la universidad. Competencias, tareas y evaluación, los ejes del currículo universitario. Barcelona, España.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.ª ed.). McGraw-Hill.

Hurtado, J. (2007). El proyecto de investigación (5.ª ed.). Ediciones Quirón.

Machado, M. (2004). Modelos contables y realidad: Una aproximación conceptual a su relación. Revista Lúmina, 5, 93–112.

Marcelo, C. (2004). Aprender a enseñar en la sociedad del conocimiento. Educational Policy Analysis Archives, xx(xx), xx–xx.

Méndez, E. (2003). Cómo no naufragar en la era de la información: Epistemología para internautas investigadores. Ediluz.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2016). Reforma curricular actual.

Morales, A., & Torrealba, J. (2001). Perfil del egresado de la Licenciatura en Educación, mención Integral. UNERMB, Subprograma Currículo.

Padrón, J. (1992). Aspectos diferenciales de la investigación educativa. UNESR.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.

Piñero, L. (2005). Acción gerencial del docente y promoción social del estudiante de la UNERMB. Trabajo de Ascenso. UNERMB – PPD, Cabimas.

Prieto-Parra, M. (2004). Transformación universitaria: Docencia y servicios. La Habana, Cuba.

Primera, R. (2008). Dimensiones del saber: Una propuesta educativa. EDUCE.

Rivera, F. (2008). ¿Qué directivos necesita la escuela? Revista Tarea Ajusco, UNAM–PRONAE.

Rodríguez-Espinar, S. (2003). La formación del profesorado universitario. Revista de Educación, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.

Sabino, C. (2002). El proceso de investigación (Nueva ed.). Editorial Panapo.

Sánchez, J. (2005). El desarrollo profesional del docente universitario. Universidad Politécnica de Madrid.

Sierra-Bravo, R. (2004). Técnicas de investigación social: Teoría y ejercicios (9.ª ed.). Editorial Paraninfo.

Tapia, A. (2007). Evaluar “para” el aprendizaje, aprender para estar motivado: El orden de los factores sí afecta al producto. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(2), 241–253.

Tuning Project. (2003). Página web: www.let.rug.nl/TuningProject o www.relint.deusto.ers/TuningProject

Varcacel, C. (2003). Programa de estudios y análisis destinados a la mejora de la calidad de la enseñanza superior y de la actividad del profesorado universitario. Córdoba, España.

Zabalza, A. (2008). Competencias del docente universitario. Documento en línea. www.isep.es/psicologia_clinica

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes. Universidad de Santiago de Compostela.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

Rodulfo Ochoa, E. (2022). Competencies of the university professor and graduate profile in the Education program with a specialization in Biology and Chemistry. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(14), 125–149. https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1392