Didactic Model for the Formulation of Productive Projects and/or Business Plans

Authors

  • Freddy Giovanny Martínez Espinosa Universitaria. Servicio Nacional de Aprendizaje

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1387

Keywords:

Modelo didáctico, proyectos productivos, planes, negocios

Abstract

The study is a didactic design based on the development of a model for improving the formulation of productive projects and/or business plans, since the formulation of business projects is the stage focused on designing different options, where a set of technically feasible possibilities is systematized to achieve objectives and solve the problem that prompted the initiation of the project. For this reason, it is understood as the most important phase, as the success or failure of the project depends on it. Thus, the professional must have a clear understanding of how to carry out this formulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascanio, G. (2017). Segmentos de mercado: ¿Para quién creamos valor? Cajasiete con tu negocio. Blog para Empresas, Profesionales y Autónomos. https://www.cajasietecontunegocio.com/temas/finanzas-y-fiscalidad/item/segmentos-de-mercado-para-quien-creamos-valor

Bayas, T., Zapata, R., Chaguay, L., & Flores, J. (2019). El modelo de negocio: Metodología Canvas como innovación estratégica para el diseño de proyectos empresariales. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 4(Extra 1), 87–99.

Bracho, K., & colaboradores. (2013). Emprendedurismo: Herramienta para la innovación y la competitividad. VII Jornada Nacional y IV Jornada Internacional de Investigación. ISBN: 978-980-6510-95-1, 1331–1339.

Carvajal, C. (2018). Implementación de la metodología CANVAS en el desarrollo de la pequeña industria de la ciudad de Quito – Provincia de Pichincha [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador].

Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (2.ª ed.). McGraw-Hill.

Ferrández, A. (1995). Didáctica general. UOC.

Lambin, J. (2004). Marketing estratégico (3.ª ed.). McGraw-Hill.

Medina, A. (2012). La didáctica: Disciplina pedagógica aplicada. En A. Osterwalder & Y. Pigneur, Generación de modelos de negocio. Deusto.

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Deusto.

Paredes, H. (2020). Innovación en el modelo de negocio como herramienta para crear valor en una empresa [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de San Pablo]. http://54.213.100.250/bitstream/20.500.12590/16548/1/PAREDES_HERNANI_JUA_INN.pdf

Paredes, V. (2021). Metodología Canvas como estrategia pedagógica de emprendimiento y gestión. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/8346

Paz, H. (2008). Canales de distribución: Gestión comercial y logística. LD Books Incorporated.

Ramos, C. (2018). El Business Model Canvas de Alex Osterwalder. https://cristinaramosvega.com/business-model-canvas-alex-osterwalder

Sánchez-Reyes, H., & Marín, M. (2016). Asesoría, capacitación y fortalecimiento del plan de negocios para unidades productivas de la Fundación Ayuda a la Infancia Hogares Bambi. Administración de Empresas.

SENA. (2007). Desarrollo e implementación de la formación por proyectos en el SENA. http://www.unachi.ac.pa/assets/descargas/curriculum/Formacion_por-proyectos-SENA.pdf

SENA. (2017). Código de ética. https://www.sena.edu.co/es-co/Documents/Codigo-de-Etica-del-Servicio-Nacional-de-Aprendizaje-Sena.pdf

SENA. (2019). Reglamento del aprendiz del Servicio Nacional de Aprendizaje – SENA. https://www.sena.edu.co/es-co/transparencia/ProyectoNorma/Reglamento_del_Aprendiz_del_Servicio_Nacional_de_Aprendizaje%E2%80%93SENA.pdf

UNILLANOS. (2017). Método de trabajo por proyectos. http://acreditacion.unillanos.edu.co/CapDocentes/contenidos/Sergio_tobon/metodo_trabajo.pdf

Vicent, J. (2020). Qué es Google Meet y cómo usarlo. TreceBits – Redes Sociales y Tecnología. https://www.trecebits.com/2020/04/27/que-es-google-meet-y-como-usarlo/

Zapata, A. (2007). Negociación, conflicto, mitos y poder en la gestión de las relaciones laborales en Ecopetrol. Universidad del Valle.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

Martínez Espinosa, F. G. (2022). Didactic Model for the Formulation of Productive Projects and/or Business Plans. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(14), 98–113. https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1387