Management of teaching knowledge for the development of didactic praxis in phonoaudiology.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i2.650

Keywords:

Knowledge Management, , Faculty,, Speech,, Language and Hearing Sciences,, Education

Abstract

INTRODUCTION:Knowledge management must be understood in the health area as the ability to an-alyze information and attribute new uses to it, to create processes that enable professionals in this field to access and manage information in order to improve their performance both in the clinical and educational sector, the latter understood as the integration of knowledge, skills, values and attitudes in the development of didactic praxis. METHODS:It presents a phenomenological type mixed pat-tern with a descriptive approach under a systematic origin review. The procedure was carried out in two phases, the first was the collection and filtering of the information and the second an exhaustive analysis of the data collected using the registration form with the Cochrane methodology. RESULTS: based on the studies found on the management process of the knowledge in the study data, the little information from publications of these sources was evidenced, being found in the analyzed researches ambiguous methods carried out by professionals in speech therapy. ANALYSIS AND DISCUSSION: The development of knowledge management is fundamental to the teaching process in teachers of the area of speech therapy, since it allows for the transmission of accurate, concise and theoretically based information. CONCLUSIONS: Within the systematic review, few investigations into of knowledge man-agement in the field of speech therapy, due to the lack of publications, this research leaves open the possibilities for further research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rodr M. Knowledge Management In Research Centers. :123–32.

García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo M. Tecnologías De La Información Y La Comunicación En Salud Y Educación Médica. Edumecentro. 2014;6(1):17–9.

Velandia Ic. Fisioterapia: El Reto De Desarrollar La Mejor Evidencia Científica De Su Praxis. Rev Ciencias La Salud. 2010;8(3):5–6.

Ramírez Pérez Jf, Estrada Sentí V, Morejón Valdés M, Arza Pérez L. Knowledge Management And Analysis Model For The Selection Of Surgical Work Teams In Health Information Systems Applying Organizational Intelligence Techniques [{Modelo} Para La Gestión Y Análisis De Conocimiento Para La Selección De Equipos De Trabajo Qui. Rev Cuba Inf En Ciencias La Salud [Internet]. 2017;28(1):42–59. Available From: Https://Www.Scopus.Com/Inward/Record.Uri?Eid=2-S2.0-85012071151&Partner-id=40&Md5=4228be97ce00a30046d4d1e08dc08c3b

Sousa Brito Rocha E, Nagliate P, Bis Furlan C, Rocha K, Trevizan Ma, Costa Mendes Ia. Gestión Del Conocimiento En Salud: Revisión Sistemática De La Literatura. Rev Latino-Am Enferm. 2012;20(2):1–9.

Desarrollo Local, Gestión Del Conocimiento Y Salud En Colón. Medisur. 2016;14(2):224–31.

Silva Rios A, Escudero F. P, Hidalgo B. R, Del Campo R. M. Estudio Cualitativo De La Práctica Fo-noaudiológica En El Contexto De La Atención Primaria De La Salud, En La Quinta Región De Valparaíso. Cienc Trab. 2018;20(62):103–6.

Velasco Vargas Ks, Maldonado Navas C, Medina T. Evaluación Fonoaudiológica De La Disfagia: Encuentros Y Disonancias. Rev Colomb Rehabil. 2018;15(1):22.

Mac-Kay Amg, Valles-González B. Fonoaudiología Y Derechos Humanos Phonoaudiology And Human Rights. 2018;3(2):117–22.

Peñuela Díaz Ia, Akli Serpa L. El Fonoaudiólogo En La Empresa. Doc Investig Fac Rehabil Y Desa-rro Hum [Internet]. 2008;21. Available From: Http://Www.Urosario.Edu.Co/Urosario_Files/68/6878a406-7fab-41e6-94e9-C6ba322c53ee.Pdf

Peñuela Díaz Ia, Akli Serpa L. El Fonoaudiólogo En La Empresa. Doc Investig Fac Rehabil Y Desa-rro Hum [Internet]. 2008;21. Available From: Http://Www.Urosario.Edu.Co/Urosario_Files/68/6878a406-7fab-41e6-94e9-C6ba322c53ee.Pdf

Albarrán Fcmf. Importancia De L A Lingüística En El Escl Arecimiento De L A Función Social Del Lenguaje. 2000;14(3):219–29.

Aguirre-Bravo Án, Sampallo-Pedroza R. Artículo De Revisión Fonoaudiología En Los Cuidados Paliativos Phonoaudiology In Palliative Care. 2015;63(2):289–300.

Vidal Ledo Mj, Pujals Victoria Ni, Castañeda Abascal Ie, Bayarre Vea Hd. Propuestas De In-novación Para La Gestión De Información Y El Conocimiento En Salud. Propos Innov Heal Inf Knowl Manag [Internet]. 2017;43(4):564–85. Available From: Http://Search.Ebscohost.Com/Login.Aspx?Di-rect=True&Db=A9h&An=126337000&Lang=Es&Site=Ehost-Live

Vidal Ledo Mj, Pujals Victoria Ni, Castañeda Abascal Ie, Bayarre Vea Hd. Propuestas De In-novación Para La Gestión De Información Y El Conocimiento En Salud. Propos Innov Heal Inf Knowl Manag [Internet]. 2017;43(4):564–85. Available From: Http://Search.Ebscohost.Com/Login.Aspx?Di-rect=True&Db=A9h&An=126337000&Lang=Es&Site=Ehost-Live

Montero M. De La Otredad A La Praxis Liberadora : La Construcción De Métodos Para La Con-ciencia From Otherness To Liberating Praxis : The Construction. 2015;32(1):141–50

Cano V, Meneses L. L Os Mooc Y La Educación Superior : La. Profesorado Rev Currículum Y Form Profr. 2014;18(1):3–12.

Vidalina De Freitas Gy. Modelo Holístico De Sistema De Gestión Del Conocimiento Para Las Ins-tituciones De Educación Superior. Enl@Ce [Internet]. 2015;11(3):123–54. Available From: Http://Www.Produccioncientifica.Luz.Edu.Ve/Index.Php/Enlace/Article/View/19120/19103

Francisco Esquivel Valverde Á, Rosario León Robaina Dc, Graciela María Castellanos Pallerols Dc. Mejora Continua De Los Procesos De Gestión Del Conocimiento En Instituciones De Educación Su-perior Ecuatorianas Continuous. Dirección [Internet]. 2017;11(2):56–72. Available From: Http://Scielo

Ponjuán Dante G. Knowledge Management From The Perspective Of Information Sciences: Responsibilities And Opportunities [La Gestión Del Conocimiento Desde Las Ciencias De La Informa-ción: Responsabilidades Y Oportunidades]. Rev Cuba Inf En Ciencias La Salud [Internet]. 2015;26(3):206–16. Available From: Https://Www.Scopus.Com/Inward/Record.Uri?Eid=2-S2.0-84939619444&Partner-id=40&Md5=F02b9ef6acfdf193f5575431611eae0d

Ramos A. Reforma Curricular Del Programa De Fonoaudiología De La Universidad Del Cau-ca – Fase Diagnóstica. Cwl Publ Enterp Inc, Madison [Internet]. 2004;2004:352. Available From: Http://Biblioteca.Usac.Edu.Gt/Tesis/08/08_2469_C.Pdf

Westerdal M, Rights A, Copyright I. Estrategia De Gestión Curricular Para Tecnólogos De La Salud Del Perfil En Administración Y Economía De La Salud. 2016;20(5).

Rafael Gomez Pardo. A Praxis Como Lugar De La Verdad. 2011; Available From: Http://Www.Redalyc.Org/Articulo.Oa?Id=343529075007

Pérez-Fuillerat N, Solano-Ruiz Mc. Conocimiento Tácito : Características En La Práctica Enfer-mera. 2019;33(2):191–6

Crespo N, Rivera E, Figueroa F, Chacón K, López L, Gonzalez S. Métodos De Evaluación De La Voz En Docentes Una Revisión Sistemática. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2018 Jun 7;3(1).

Cañas SJA, Redondo AL, Nieto ÁPA, Portilla EMP, Rangel RLE. Metodologia: Tamiz Auditivo Neonatal. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2017 Oct 25;2(3).

Published

2019-07-03

How to Cite

Peña Jaimes, G. A., Contreras Pava, P. A., Díaz Meléndez, L. M., & García Becerra, K. T. (2019). Management of teaching knowledge for the development of didactic praxis in phonoaudiology. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 5(2), 151–165. https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i2.650

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)