Didactic Reflections on Performance Emphasis

Authors

  • Diana Andrea Vera Rivera Universidad Pedagógica Nacional
  • Alexander Amador Hernández Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v9i1.648

Keywords:

Didáctica, deporte de rendimiento, experiencia, entrenamiento deportivo

Abstract

This article stems from an educational research project conducted within the Performance Sports Emphasis of the Physical Education Teacher Training program at the National Pedagogical University. It begins with an analysis from the teaching perspective to give voice to the educational experience itself, to understand the pedagogical experience, and to reflect on teaching practices in the field of performance sports. What matters is the knowledge derived from experience—that is, the learning, the pedagogical concerns that arise, what happens to us, and, above all, how we engage with the knowledge with which we teach.

Methodologically, a brief review of the concepts and relationships between general didactics and the specific didactics of sports disciplines is conducted. Subsequently, questions are posed regarding teacher knowledge and the standpoint from which didactic decisions are made concerning performance, referencing didactic theories of training and professional teaching knowledge. Finally, the article proposes some lines of reflection on how didactic training is being shaped as a contribution to performance sports processes from the perspective of the emphasis at our university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala Z. Carlos F; Alzate S. Diego A. y Aguirre L., Hector H. (2014). Preparación del deportista en el proceso de iniciación y formación deportiva en centroamérica. Revista Actividad Física y Desarrollo Humano. Volumen 6.

Díaz, A. (1988).Teoría y Práctica del Diseño Curricular. Edit. Morata. S.A. Madrid.España,

Alvarez, R . (1996) Diseño Curricular. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Cátedra UNESCO en Ciencias de la Educación. Material impreso

López A. y Vega, C. (2000) “Tendencias contemporáneas de la clase de educación física”. Cuadernos IMCED. Serie Pedagógica. No.

Morelia, Michoacan, México. Del Villar, F (1993). El desarrollo del conocimiento práctico de los profesores de EF a través de un programa de análisis de la práctica docente. Un estudio de casos en formación inicial. Tesis Doctoral inédita. Universidad de Granada.

Cagigal , J.M. Ocio y deporte en nuestro tiempo. Cátedras universitarias de tema deportivo cultural, 1981, nº 2, p. 83-129.

Cagigal , J M. Obras Selectas. (Volumen I). Cádiz: COE, 1996.

Matos, C y Cols (1998). Manual básico del investigador. Universidad Pedagógica de Guantánamo. La Habana, Cuba.

Moreno, A y Cols. (1999). Serie Aprender a Investigar. Modulo 3 y 4, Recolección yAnálisis de la Información, realizada por el ICFES. {Versión Electronica}.

Padrón, J. (2002). Consejos para un tesista. Reproducido por: http//www.ideassapiens.com.feb.

Padrón, J. (2004). Seminario de epistemología. Maestría en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Universidad de Pamplona. Colombia.

Hernández, R y cols (2006) Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Parlebás, P. (1981). Praxiología en los juegos deportivos. Paris. Editorial INSEM.

Tamayo, M. (1999). Serie Aprender a Investigar. Modulo 2 y 5, La Investigación y el Proyecto de Investigación, realizada por el ICFES. {Versión Electronica}.

Hernández, R y cols (2006) Metodología de la investigación. Mc Graw Hill

Published

2018-01-28

How to Cite

Vera Rivera, . D. A., & Amador Hernández, . A. (2018). Didactic Reflections on Performance Emphasis. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 9(1), 1–8. https://doi.org/10.24054/afdh.v9i1.648

Issue

Section

Artículos