Burnout Syndrome in Primary and Secondary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v11i1.597Keywords:
Síndrome de Burnout, Profesores, Enfermedad Laboral, EstrésAbstract
Burnout syndrome is defined as a chronic response to stressful situations produced by the work environment, commonly observed in professions that provide services. In Latin America, and specifically in Colombia, there is limited development on this topic, which represents a weakness in terms of understanding and intervening in this issue—a reality that is increasingly recognized worldwide. The objective of this article is to present the results of a review and analysis of the burnout syndrome in primary and secondary school teachers. The document is divided into three parts. The first part synthesizes the main theoretical elements of the discussion surrounding burnout syndrome. The second part presents an analysis of research conducted by academic communities both nationally and internationally over the past eight years. Finally, the article discusses the limited development of this topic in Colombia.
Downloads
References
Acevedo, S. (2015). Síndrome de Burnout y calidad de vida en docentes de secundaria de la Institución EduPScativa Villa del Socorro. Mental.
Acosta Contreras, M., & Burguillos Peña, A. I. (2014). Estrés y burnout en profesores de primaria y secundaria de Huelva: las estrategias de afrontamiento como factor de protección. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 303-310.
Almeida Freire, M., Nazaré Oliveira, E., & Guimarães Ximenes Neto, F. R. (2015). Síndrome de Burnout: un estudio con profesores. Salud trab, 23(1), 19-27.
Apiquian Guitart, A. (2007). El sindrome del Bornnout en las empresas. Presentación realizada en el Tercer Congreso de Escuelas de Psicología de las Universidades Red Anáhuac.
Ayala Ruiz, C., Otalvaro Betancur, S., & Rua Valencia, J. C. (2016). Síndrome de burnout en docentes del Colegio el Concejo de Itagüí. Universidad de Antioquia.
Bermudez Piñeros, D. C., Noy Salsas, B. P., & Riaño Hernandez, C. (2018). Síndrome de burnout en profesores de primaria y secundaria del municipio de Soacha y sus estrategias de afrontamiento-2018. Bogota: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Cano, M. E. (2017). Relación entre el sindrome de Burnout y los factores laborales y personales de los Profesores del nivel de Secundaria de un Colegio Privado de la Ciudad de Guatemala. Universidad Rafael Landívar.
Colino, N., & Pérez de León, P. (2015). El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27 - 41.
Díaz Bambula, F., López Sánchez, A. M., & Varela Arévalo, M. T. (2012). Factores asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica, 11(1), 217-227.
Dorantes Nova, J. A., Hernández Mosqueda, J. S., & Tobón Tobón, S. (2018). Estado del arte del Síndrome de Burnout en docentes, mediante la cartografía conceptual. Praxis Investigativa ReDIE: revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 10(19), 57-77.
García Lozano, L. F. (03 de 10 de 2012). El «Burnout» y los docentes del magisterio. Universidad de San Buenaventura.
González, B., Moreno-Arboleda, L., & Moreno-Restrepo, O. (2013). Ausencia de Síndrome de Burnout en un Grupo de Docentes de Educación Primaria y Secundaria de Cali, Colombia. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 3(4), 6-8.
Huamani Cahua, J. C., Arias Gallegos, W. L., Evangelista Aliaga, J. L., & Calizaya López, J. M. (2019). Síndrome de Burnout en colaboradores de tres Municipalidades Distritales de la Ciudad de Arequipa, Perú. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 37(2), 107-118.
Legua-Pérez, S., Munive Sivirichi, G., & Taquiri González, J. (2015). Sindrome de Burnout: Una realidad en los estudiantes de Medicina Humana. Revista Médica Panacea, 5(7), 0-07.
Leka, S., Griffiths, A., & Cox, T. (s.f.). Organización mundial de la salud. Obtenido de Salud ocupacional:
https://www.who.int/occupational_health/publications/stress/es/
Luna, C. (2017). Estilos de aprendizaje identificados en diseño industrial y su relación con la formación autónoma. Actividad física y desarrollo humano, 7(2).
Osorio, J. E., & Cárdenas Niño, L. (2016). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas, 13(1), 81-90.
Saborío Morales, L., & Hidalgo Murillo, L. F. (2015). SÍNDROME DE BURNOUT. Medicina Legal de Costa Rica, 32(1), 119-124.
Salgado Roa, J. A., & Leria Dulció, F. J. (2018). Síndrome de burnout y calidad de vida profesional percibida según estilos de personalidad en profesores de educación primaria. CES Psicología, 11(1), 69-89.
Vallejo-Villalobos, M. F. (2016). El síndrome de desgaste (burnout) en el área de la salud. Rev Hematol Mex, 17(1), 1-2.
Vargas Montealegre, M. I., Montilla Rios, J., & Rivera Peña, L. G. (2019). El síndrome de burnout como enfermedad silenciosa en los educadores. Universidad Cooperativa de Colombia. Neiva.
Vera, J., Romero, D. y Ortega, J. (2015). Inferencia del juego cooperativo sobre los factores predictivos de la agresividad en estudiantes del grado quinto de básica primaria de la Institución Educativa Normal Superior del Municipio de Pamplona. Universidad de Pamplona. España. humano, 7 (1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.