Physical Activity Levels and Body Mass Index in Teachers During COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.2224Keywords:
Actividad física, Índice de masa corporal, Inactividad física, Docentes, Covid-19, Colegio y Cuestionario GPAQAbstract
Introduction: Physical inactivity is a predisposing factor for developing non-communicable chronic diseases (NCDs). With the emergence of COVID-19, overweight and obesity have increased alarmingly.
Objective: To determine physical activity levels and body mass index (BMI) during COVID-19 in secondary school teachers in the municipality of Sabanalarga, Atlántico, Colombia.
Materials and Methods: This was a quantitative, descriptive, cross-sectional study. Six public secondary schools were selected by convenience, with a total population of 261 teachers, of which a sample of 109 participated in the survey (73 women and 36 men). Physical activity data were collected using the GPAQ questionnaire, and weight and height data were added to calculate BMI. The survey was distributed online via WhatsApp. Data were grouped and cleaned using Excel 2016, and statistical analysis was conducted with PSPP version 1.2.
Results: A very high prevalence of physical inactivity was observed in women (54.8%), much lower in men (22.2%). Regarding overweight or obesity, 69.4% of men and 56.2% of women had this condition during COVID-19. No significant association was found between physical activity and BMI (p > 0.05). According to the results, teachers did not engage in physical activity during COVID-19 in any domain.
Conclusion: Women were more physically inactive than men, while men had a higher prevalence of overweight or obesity than women during COVID-19. No statistical association was found between physical activity and BMI, although the findings highlight the importance of implementing physical activity programs in this population.
Downloads
References
Alfonso, A., Morales, E., & Iglesias, L. (2022). Estudio del índice de masa corporal y sus repercusiones en el entorno laboral del profesorado del colegio CEIP Cristóbal Colón. Universidad Internacional de Valencia.
Aparicio, L. A., et al. (2020). Hábitos de actividad física y condición física en escolares de educación secundaria obligatoria durante el confinamiento por COVID-19. Universidad de Castilla-La Mancha.
Cobo, A., & Hernández, J. (2021). Análisis del índice de masa corporal y sus efectos en el rendimiento físico y académico de los estudiantes de educación secundaria. Universidad de La Laguna.
Cortés, L. J., & Pérez, F. M. (2018). Relación entre el índice de masa corporal y la capacidad aeróbica en docentes universitarios. Revista de Ciencias del Deporte, 16(2), 45-53.
Fajardo, R., & Sánchez, M. (2020). El sedentarismo docente y su relación con el índice de masa corporal: Estudio en instituciones educativas de Medellín. Revista Salud y Movimiento, 10(1), 23-34.
Fernández, J., & Martínez, P. (2021). Impacto del confinamiento por COVID-19 en el índice de masa corporal de profesores de educación física en Colombia. Revista de Educación y Salud, 19(3), 77-89.
Galindo, A., & Salazar, V. (2019). El IMC como indicador de salud en el personal docente: Evaluación en una universidad pública venezolana. Revista Latinoamericana de Salud Pública, 17(2), 101-110.
González, C., & Torres, M. (2018). Actividad física y salud en docentes: Un estudio de caso en Bogotá. Revista de Investigación Educativa, 12(1), 55-68.
Molina, D. F., et al. (2021). Evaluación de la relación entre sedentarismo y masa corporal en profesores universitarios durante la pandemia. Universidad Autónoma de Madrid.
Pérez, R., & Morales, S. (2022). Estilo de vida y salud en docentes de secundaria: Análisis del índice de masa corporal y hábitos de ejercicio físico. Revista Española de Educación Física y Deportes, 438(4), 23-29.
Ramírez, T., & López, H. (2020). Cambios en el índice de masa corporal de docentes durante el confinamiento por COVID-19. Revista Colombiana de Educación y Salud, 15(2), 90-102.
Rodríguez, E., & Gómez, L. (2019). Actividad física y obesidad en el entorno escolar: Perspectiva del profesorado. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 58(4), 112-124.
Salas, J. A., & Ortiz, R. M. (2021). La práctica de actividad física en docentes universitarios: Un estudio comparativo según edad y género. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 16(3), 45-56.
Sánchez, P., & Bravo, C. (2020). Evaluación del IMC y la actividad física en docentes de educación básica en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias del Deporte y Salud, 14(1), 66-74.
Tirado, M., & Herrera, F. (2019). Prevalencia del sobrepeso y obesidad en docentes de educación primaria en Lima Metropolitana. Revista Peruana de Salud Pública, 36(1), 34-41.
Zamora, G., & Vásquez, J. (2021). Relación entre el índice de masa corporal y la calidad de vida laboral en docentes universitarios. Revista Chilena de Salud Pública, 25(2), 78-86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.