Impact on Social Inclusion Processes of Children with Visual Impairments at CRAC Through the Teaching of Skating

Authors

  • Catalina Hernández Gutiérrez Universidad Pedagógica Nacional
  • Paola Guio Torres Universidad Pedagógica Nacional
  • Laura Forero Garzón Universidad Pedagógica Nacional
  • Oscar Reyes Bejarano Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1439

Keywords:

deporte social, inclusión social, discapacidad visual, patinaje

Abstract

In recent years, social inclusion has gained significant attention through the creation of spaces for participation, interaction, and integration, responding to individual differences. These spaces are fundamental factors in both personal development (including social, emotional, physical, and cognitive dimensions) and collective development, fostering all types of social relationships among diverse groups.

Children with visual impairments, aged 6 to 12, from the Rehabilitation Center for Blind Adults (CRAC), are the main participants in this study, which used a non-probabilistic sampling method. This research project aims to recognize the impact of teaching skating on the social inclusion processes of children with visual impairments at CRAC, focusing on the principles derived from this sport, such as axiological formation (self-concept) and functional development (skills acquisition).

The study adopts a qualitative approach, seeking to understand the community environment by exploring the description and interpretation of its social practices. Additionally, a socio-critical paradigm is applied, which allows for guiding the socialization of realities, experiences, and subjective meanings from a social perspective.

As a result, the research led to the creation of new inclusive educational strategies focused on axiological development and collective awareness for the use and adaptation of recreational-sport spaces in skating practice for children with visual impairments, in collaboration with other social actors. It also contributed to adapting intervention methodologies, thereby promoting the participants’ development and active participation in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, G. (2015). Diversidad auditiva: imaginarios sociales e inclusión laboral: una aproximación intercultural. Psicogente, 18 (34), 364-371. https://doi.org/10.17081/psico.18.34.511

Alsinet Mora, C. (1997). El tiempo libre como instrumento de participación social. Educación social: revista de intervención socioeducativa. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/29441

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. y Shaw, L. (2000). Índice de inclusión: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas.

Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). Recuperado de: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20Spanish%20South%20America%20.pdf

Blanco G., Rosa. (2006) La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3),1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55140302

Bélgica Güichardo, A. (2008). Inclusión social para la construcción de ciudadanía. Recuperado de: http://oclacc. org/redes/jovenes/2008/05/16/inclusion-social-para-la-construccion-deciudadania.

Colombia. (s.f.). Ley estatutaria 1618 de 2013. Discapacidad https://discapacidadcolombia.com/index.php/legislacion/145-ley-estatutaria-1618-de-2013 Colombia. Ley 181 de 1995. Ministerio del deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf

González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales.

https://es.slideshare.net/jessyi/gonzalez-morales-paradigmas-de-la-investigacion-en-ciencias-sociales

Lemos Rodríguez, M. (2015). Sistema de orientación para personas en situación de discapacidad visual (invidentes) en las estaciones tipo parada del sistema integrado M.I.O. (Yo-Guío) [recurso electrónico]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/8953

Murillo, I. y Ramírez, K. (2021). Inclúyeme : un Ova dirigido a docentes para la inclusión de estudiantes con discapacidad física, intelectual y talentos excepcionales. Repositorio Universidad Pedagógica Nacional. Facultad de Educación.

Organización de las Naciones Unidas (2006). Desigualdad. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r24905.pdf

Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International law, (16), 381-414. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1692-81562010000100012

Quirce Blanco, A. R. (2017). Análisis de las barreras de inclusión social vividas por las personas con daño cerebral adquirido de la Asociación Nido Abierto de Palencia y propuesta de intervención: Proyecto de radio comunitaria.

Robert, M. (2011). Desigualdad en inclusión social en las américas. Organización de los Estados Americanos.

Stok, J. (2011). Prioridades en la inclusión social. Gestión. Recuperado de http://gestion. pe/peru.

Skliar, C. (2008). ¿Incluir las diferencias? Sobre un problema mal planteado y una realidad insoportable. Orientación y sociedad, 8, 00-00. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-88932008000100002

Serrano, J. S., Clemente, J. A. J., Abarca-Sos, A., Solana, A. A., y García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (26), 108-113. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732292019.pdf

Published

2022-09-15 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

Hernández Gutiérrez, C., Guio Torres , P., Forero Garzón, L., & Reyes Bejarano, O. (2022). Impact on Social Inclusion Processes of Children with Visual Impairments at CRAC Through the Teaching of Skating. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 13(1), 1–21. https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1439

Issue

Section

Artículos