Impact on Social Inclusion Processes of Children with Visual Impairments at CRAC Through the Teaching of Skating
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1439Keywords:
deporte social, inclusión social, discapacidad visual, patinajeAbstract
In recent years, social inclusion has gained significant attention through the creation of spaces for participation, interaction, and integration, responding to individual differences. These spaces are fundamental factors in both personal development (including social, emotional, physical, and cognitive dimensions) and collective development, fostering all types of social relationships among diverse groups.
Children with visual impairments, aged 6 to 12, from the Rehabilitation Center for Blind Adults (CRAC), are the main participants in this study, which used a non-probabilistic sampling method. This research project aims to recognize the impact of teaching skating on the social inclusion processes of children with visual impairments at CRAC, focusing on the principles derived from this sport, such as axiological formation (self-concept) and functional development (skills acquisition).
The study adopts a qualitative approach, seeking to understand the community environment by exploring the description and interpretation of its social practices. Additionally, a socio-critical paradigm is applied, which allows for guiding the socialization of realities, experiences, and subjective meanings from a social perspective.
As a result, the research led to the creation of new inclusive educational strategies focused on axiological development and collective awareness for the use and adaptation of recreational-sport spaces in skating practice for children with visual impairments, in collaboration with other social actors. It also contributed to adapting intervention methodologies, thereby promoting the participants’ development and active participation in society.
Downloads
References
Acosta, G. (2015). Diversidad auditiva: imaginarios sociales e inclusión laboral: una aproximación intercultural. Psicogente, 18 (34), 364-371. https://doi.org/10.17081/psico.18.34.511
Alsinet Mora, C. (1997). El tiempo libre como instrumento de participación social. Educación social: revista de intervención socioeducativa. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/29441
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. y Shaw, L. (2000). Índice de inclusión: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas.
Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). Recuperado de: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20Spanish%20South%20America%20.pdf
Blanco G., Rosa. (2006) La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3),1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55140302
Bélgica Güichardo, A. (2008). Inclusión social para la construcción de ciudadanía. Recuperado de: http://oclacc. org/redes/jovenes/2008/05/16/inclusion-social-para-la-construccion-deciudadania.
Colombia. (s.f.). Ley estatutaria 1618 de 2013. Discapacidad https://discapacidadcolombia.com/index.php/legislacion/145-ley-estatutaria-1618-de-2013 Colombia. Ley 181 de 1995. Ministerio del deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf
González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales.
Lemos Rodríguez, M. (2015). Sistema de orientación para personas en situación de discapacidad visual (invidentes) en las estaciones tipo parada del sistema integrado M.I.O. (Yo-Guío) [recurso electrónico]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/8953
Murillo, I. y Ramírez, K. (2021). Inclúyeme : un Ova dirigido a docentes para la inclusión de estudiantes con discapacidad física, intelectual y talentos excepcionales. Repositorio Universidad Pedagógica Nacional. Facultad de Educación.
Organización de las Naciones Unidas (2006). Desigualdad. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r24905.pdf
Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International law, (16), 381-414. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1692-81562010000100012
Quirce Blanco, A. R. (2017). Análisis de las barreras de inclusión social vividas por las personas con daño cerebral adquirido de la Asociación Nido Abierto de Palencia y propuesta de intervención: Proyecto de radio comunitaria.
Robert, M. (2011). Desigualdad en inclusión social en las américas. Organización de los Estados Americanos.
Stok, J. (2011). Prioridades en la inclusión social. Gestión. Recuperado de http://gestion. pe/peru.
Skliar, C. (2008). ¿Incluir las diferencias? Sobre un problema mal planteado y una realidad insoportable. Orientación y sociedad, 8, 00-00. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-88932008000100002
Serrano, J. S., Clemente, J. A. J., Abarca-Sos, A., Solana, A. A., y García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (26), 108-113. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732292019.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.