Recreation, Participation, and Autonomy in Community Playrooms: Analysis of an Experience in the Argentine Republic

Authors

  • Sebastián Haffner Universidad Nacional de Hurlingham
  • Jorge Ricardo Saraví Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1427

Keywords:

Recreación, participación, inclusión, autonomía, juego

Abstract

This article aims to share some aspects of an experience carried out in 2017 through an intervention project implemented at the Playroom of a Community Educational Center located in Villa Soldati, in the southern part of Buenos Aires, Argentina.

Using a qualitative approach, an analysis of the context was conducted, including the neighborhood, the institution, the target participants, and particularly the Playroom and the resources used, which allowed the project to be initiated. Subsequently, by detailing and studying data obtained from surveys and interviews with the institution’s management team, teachers, families, and participating children, various analyses were developed, yielding results that were further explored considering their complexity and associated challenges.

For the theoretical framework, several concepts were incorporated, including Non-Formal Education, educational design, needs, youth, leisure time, recreation, and play. General and specific objectives were defined, guiding the direction of the proposed project. Finally, action plans were developed to achieve each objective, describing, analyzing, and evaluating the activities carried out.

Upon completing this process, some final reflections and future proposals were suggested regarding the importance of participant involvement and decision-making in recreational processes that promote the development of autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bamonte, L. (2008). El juego y el deporte como una herramienta para la inclusión social y educativa. Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP. 15 al 17 de mayo de 2008. Universidad Nacional de La Plata: La Plata. Disponible en https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev687

Bleichmar, S. (2004). Límites y excesos del concepto de Subjetividad en Psicoanálisis, en Revista Topía, Año XIV, Nº 40, Buenos Aires.

Chaves, M. (2005). Los espacios urbanos de jóvenes en la ciudad de La Plata. Tesis Doctoral. FCNyM, Universidad Nacional de La Plata.

C.E.C. Ramón Carrillo (2012). Proyecto Pedagógico Institucional del Centro Educativo Comunitario “Ramón Carillo”. CABA.

GCBA (2012). Informe de diagnóstico para la elaboración del desarrollo urbano y social de la comuna 8. Ciudad de Buenos Aires: Ministerio de Desarrollo Urbano, Secretaría de Planeamiento.

Huergo, J. (2000). Ciudad, formación de sujetos y producción de sentidos, en evista Oficios Terrestres, Nº7, La Plata, Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Huizinga, J. (1968). Homo Ludens. Madrid: Editorial Emecé.

Kantor, D. (2008). Variaciones para educar adolescentes y jóvenes. Buenos Aires: Editorial Del Estante.

Munné, F. (1980). Psicosociología del tiempo libre: un enfoque crítico. México: Editorial Trillas.

Pichón Rivière, E. (1982). El Proceso Grupal. Nueva Visión. Buenos Aires.

Saraví, J.R. (2017). El tiempo libre, la recreación y el juego en la República Argentina: una mirada de los últimos 50 años. Tiempo Libre y Recreación, 1 (1), 19-21.

Scheines, G. (1985). Los Juegos de la Vida Cotidiana. Buenos Aires: Editorial Eudeba.

Sirvent, M. T. (1998). Cultura popular y participación social. Una investigación en el barrio de Mataderos (Buenos Aires). Buenos Aires: Ideas en debate.

Urresti, M. (2005). La sociabilidad entre las brechas: un balance sobre los adolescentes argentinos en la actualidad, en Taber, Beatriz (ed.), Proponer y dialogar, Buenos Aires: UNICEF.

Waichman, P. (2008). Tiempo libre y recreación. Un desafío pedagógico. Buenos Aires: Edición del autor.

Published

2022-09-09 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

Haffner, S., & Saraví, J. R. (2022). Recreation, Participation, and Autonomy in Community Playrooms: Analysis of an Experience in the Argentine Republic. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 13(1), 1–15. https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1427

Issue

Section

Artículos