Concentration in Children Aged 8 to 10 Through the Implementation of a Hand-Eye Coordination Program in Table Tennis at Suazapawa Educational Institution, Nobsa-Boyacá
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v13i1.1426Keywords:
Tenis de Mesa, Concentración, test de Toulouse, test de Desarrollo SensoriomotorAbstract
This research falls within the area of sports training in educational settings. The objective of this study was to implement a hand-eye coordination program in table tennis as a means to improve concentration in children at the Suazapawa Educational Institution in Nobsa.
The study involved 50 participants, divided into two groups of 25 each. The first group, called the experimental group, belonged to fifth grade class C, while the second group, called the control group, belonged to fifth grade class D. Participants’ ages ranged from 9 to 11 years. The research used a quantitative approach with a quasi-experimental design. The evaluation instruments included the Toulouse Test to measure concentration and the ADS battery to assess sensorimotor development. These assessments were conducted at two points: a diagnostic pre-test and a final evaluation after a 16-week intervention implementing the hand-eye coordination program in table tennis.
Reliable techniques and instruments were used for data collection, analysis, and interpretation. Statistical analysis was conducted using IBM SPSS, with a 95% confidence level. Normality tests showed a normal distribution (p > 0.05), verified using the Shapiro-Wilk test. Subsequently, the Student’s t-test was applied to compare means between groups and between tests, and significance levels between evaluation moments were measured.
The results revealed a highly significant improvement in the experimental group compared to the control group after the program intervention. The study concluded that the program enhanced the participants’ concentration, progressing from motivational inhibition to normal traits and fine concentration. Additionally, sensorimotor development improved significantly, moving from regular to optimal results according to the standardized test benchmarks.
Downloads
References
Abad Robles, M. T. (2008). Propuesta de enseñanza del Tenis de Mesa en Educación Primaria y Secundaria. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (13),33-38. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732278006
Azócar Soto, Campos Valdés y cols. (2013), Proyecto de activación de la atención y concentración, mediante estrategias complementarias, como herramientas para el acceso al aprendizaje, para niños y niñas en su primer a etapa de enseñanza básica, (2013), trabajo de pregrado. http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/1560
Ccorahua Huamán, Rusdit Mónica; Huamanñahui Barazorda. Práctica del tenis de mesa y su relación con las capacidades perceptivas motrices en los niños y niñas de 7 a 12 años de la liga del distrito de Abancay – 2011. Disponible en: http://repositorio.unamba.edu.pe/handle/UNAMBA/457
Fernández García, E. (2007). Evaluación de las Habilidades motrices básicas (Primera ed.). INDE Publicidad. (Libro Digital). Disponible en: https://tachh1.files.wordpress.com/2019/10/libro-evaluacion-de-las-habilidad-motricies-bc3a1sicas.pdf
Fernández García, E. (2007). Evaluación de las Habilidades motrices básicas (Primera ed.). INDE Publicidad. (Libro Digital). Disponible en: https://tachh1.files.wordpress.com/2019/10/libro-evaluacion-de-las-habilidad-motricies-bc3a1sicas.pdf
Flores Moreno, Rubén, & Zamora Salas, Juan Diego (2009). La educación física y el deporte como medios para adquirir y desarrollar valores en el nivel de primaria. Revista Educación, 33 (1),133-143. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44015082008
Gallo, L. (2010). Los discursos en la educación Física Contemporánea. Revista Kinesis. Disponible en: http://files.alexaguilaredufisico.webnode.com.co/200000027-1ef3c1f8e0/epilogo%20Los%20discursos%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20F%C3%ADsica%20contempor%C3%A1nea%20LUZ%20ELENA%20GALLO%20(2).pdf
Galvis Leal, P. (2007). Relación entre el desarrollo emocional y motor en niños y niñas del ciclo básico a, localidad de Engativá, Bogotá D.C. Disponible en: https://hdl.handle.net/10901/5347.
Godoy, I., Vélez, M., Pradas, F. (2006). Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en jóvenes jugadores de tenis de mesa, bádminton y fútbol. Revista de Psicología del Deporte, pp. 7-22.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed. --.). México D.F.:
McGraw-Hill.Keller, M., Schweizer, J., y Gerber, M. (5 de junio de 2022). Presta atención La influencia de los factores relacionados con el entrenador, el contenido y el jugador en las declaraciones de foco de atención durante el entrenamiento de tenis. Revista Europea de Ciencias del Deporte, 1-9. Obtenido de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35343393/
Londoño, l. (2009). La atención: un proceso psicológico básico. Revista de la Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia, 5, (8), 90-100. Disponible en: https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/150730/555786.pdf?sequence
López, J. C. (2009). Habilidades psicológicas para la mejora del rendimiento en tenis de mesa. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9(1), 53–72. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/cpd/article/view/75381
Myers, D. (2005). Psicología. Editorial Médica Panamericana. Buenos Aires. Disponible en https://books.google.com.pe/books?id=I_OkN3KLPsAC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=true
Patiño Rueda, M. I. (2014). Que estrategias pedagógicas se pueden implementar para mejorar la atención y concentración de los niños y niñas de 3° del colegio Luis López Mesa. Universidad de la Sabana-Facultad de Educación en pedagogía e investigación, pp. 2-138.
Rodríguez Salazar, M. C, & Montoya, J. C. (2006). Entrenamiento en el mantenimiento de la atención en deportistas y su efectividad en el rendimiento. Acta Colombiana de Psicología, 9(1),99-112. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79890109
Rodríguez, S., & Brown, L. N. (2010). Seguimiento de la mirada y control del brazo de adolescentes varones diagnosticados TDAH y controles normales. Revista científica del deporte, pp. 1-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.