Notions of sustainable development from andragógica practice in the university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/raaas.v14i1.2748

Keywords:

Sustainable Development, Andragogic Practices, University Education

Abstract

The development of humanity, between industrial and technological revolutions, has caused damage to the ecology of the planet. This situation has allowed the emergence of the concept of sustainable development as a social process shaped by values, models, social learning, human, cultural and environmental behaviours. The objective was to describe the notion of sustainable development involved in the university context from andragogic practices at the National Experimental University Simón Rodríguez. The research adopted the naturalistic interpretative paradigm and the ethnographic method, where participant observation, field diary and in-depth interview to five teachers of the institution were applied. The information obtained was processed based on categorization, saturation, triangulation and theorization. The conclusions indicate that the university recognizes in its andragógicas practices the important elements of regional and local development, for the search of human and sustainable development, through continuous processes for the formation of competences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo de Escazú (2018). ¿Qué es el Acuerdo de Escazú?. Disponible: https://www.argentina.gob.ar/ambiente/acuerdo-de-escazu#:~:text=El%20Acuerdo%20de%20Escaz%C3%BA%20es,derechos%20humanos%20en%20asuntos%20ambientales.

Alvarez, J., y Jurgenson, G. (2003). Como hacer Investigación Cualitativa: Fundamentos y Metodología. México: Editorial Paidós.

Beccaria, M., y Castro, M. (2020). Personalizar la educación universitaria desde el vínculo profesor-estudiante. A&amp, H Revista de Artes, Humanidades y Ciencias Sociales, 7 (12), 130 -142.

Bonilla, C. A., Rubio, Y. M. y Bonilla, S. A. (2021). Afectación por derrames de crudo ocasionados por acciones subversivas al oleoducto Caño Limón Coveñas. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2572

Casali, C., Farber, A., Giangiácomo, G., Hernández, G., y Toribio, D. (2005). Cuestiones de la Educación Superior. Argentina: Ediciones de la UNLA.

Correa, M., y Stay, A. (2022). Principios andragógicos para el fortalecimiento del componente emocional de los docentes de educación superior. Res non verba Revista Científica. 12, (1), 19-33. https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/rnv/article/view/676

Duarte, J., y Parra, E. (2014). Lo que Debes Saber Sobre un Trabajo de Investigación. 3ra Edición. Maracay: Freddy Morles Editor.

Flórez, M. A., Mosuqera, J., Ramón, J. D. y Caballero, J. E. (2019). Análisis de la contaminación de ruido generada por el flujo vehicular en el casco urbano del municipio de Chinácota, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(2). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v2.n2.2019.3964

Gazzola, A. (2008). Cooperación universitaria: internacionalización solidaria. Revista de Educación y Sociedad: nueva época, 13 (1), 125-136.

Gutiérrez, O., y Mahmud, M. (2012). Educación para el Desarrollo Sostenible y la Enseñanza Aprendizaje. Revista electrónica REDINE – UCLA. 2 (3), 34 - 45.

Lanz, R., y Fergunson, A. (2011). La transformación Universitaria en el Contexto de la Relación Universidad-Estado-Mundo. Revista Educere, 15 (50), 177-186.

Larrouyet, C. (2015). Desarrollo sustentable. Origen, evolución y su implementación para el cuidado del planeta. (Trabajo final integrador). Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Argentina. Disponible en: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/154.

Leal, J. (2005). La Autonomía del Sujeto Investigador y la Metodología de Investigación. Venezuela: Editorial Azul Intenso C.A.

López, C. D., López, E. S., y Ancona, I. (2005). Desarrollo sustentable o sostenible: Una definición conceptual. Horizonte Sanitario, 4(2). Disponible: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=457845044002.

Márquez, L. E., Cuétara, L. M., Cartay, R. C., y Labarca, N. J. (2020). Desarrollo y crecimiento económico: Análisis teórico desde un enfoque cuantitativo. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(1), 233-253. Disponible: https://dx.doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31322.

Martínez, M. (2006). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México: Editorial Trillas.

Niño Rondón, C. V., Castro Casadiego, S. A. y Ortíz Fonseca, D. M. (2021). Análisis de herramientas para desarrollar un sistema de apoyo ambiental para identificar residuos sólidos. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2572/3136

Olivares, M. A., López, A., Aldana, R., Alvarez, E. J., Aldana, F., Rivera, Y. y Leyva, J. G. (2019). Mantenimiento automotriz basado en un diagnóstico tribológico. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i1.394

Pinzón, L. F. (2019). Metales pesados en los lodos de la cuenca alta del río Bogotá, entre Villapinzón y Chocontá. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i2.387

Reyes, F. (2006). Universidad pública y sustentabilidad: Entre el discurso contemporáneo y la práctica formativa. I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación. Palacio de Minería.

Rivera-Hernández, J. E., Blanco-Orozco, N. V., Alcántara-Salinas, G., Houbron, E. P., y Pérez-Sato, J. A. (2017). ¿Desarrollo sostenible o sustentable? La controversia de un concepto. Revista Posgrado y Sociedad, 15(1), 157-67. Disponible: https://doi.org/10.22458/rpys.v15i1.1825.

Villamizar, J., Rivera, M. E. y Delgado, J. R. (2019). Mapa de amenaza por crecientes súbitas en la microcuenca La Viuda, Chitagá, Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i2.388

Zapata, I., y Cadrazco, C. (2022). La andragogía como alternativa para prevenir la deserción escolar en

adultos. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, RILCO DS, 4 (27), 1-11. https://www.eumed.net/es/revistas/rilcoDS/27-enero22/prevenir-desercion

Published

2024-02-12 — Updated on 2023-02-12

How to Cite

González Frances, C. C., González García, H., & Saavedra Peña, F. S. (2023). Notions of sustainable development from andragógica practice in the university context. REVISTA AMBIENTAL AGUA, AIRE Y SUELO, 14(1), 72–90. https://doi.org/10.24054/raaas.v14i1.2748

Issue

Section

Artículos