DIGITAL SOCIAL NETWORKS AS A MARKETING TOOL IN THE BUSINESS PERFORMANCE OF SMES IN BARRANQUILLA AND VALLEDUPAR.
DOI:
https://doi.org/10.24054/raaas.v13i2.2727Keywords:
Social networks, Marketing, CompaniesAbstract
The purpose of this article is to analyze the implementation of social networks as a marketing strategy in the business development of SMEs due to their importance and relevance in the economy. The speed of economic development transforms the living conditions of a country at such a pace that companies must adapt their business style to the world around them. Every year new organizations emerge that divide the market share and increase the variety of supply in all sectors. This requires companies to remain alert to new trends in positioning and customer retention to achieve a high level of competitiveness. In this sense, social networks are a digital communication channel that brings added value to companies since there they can offer goods or services through direct communication with the consumer. Small and medium-sized Colombian companies generate more than 50% of national employment, 36% of industrial added value, 92% of the establishments are commercial and 40% to the total production of the country, which demonstrates their importance in the economic and social activity.
Downloads
References
Alonso, L., Castellanos, L. y Meseguer, O. (2020). Efectos alelopáticos de residuos de Sorghum Halepense (l.) sobre dos arvenses dicotiledóneas en condiciones de laboratorio. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.354
Anetcom. (2013). Estrategias de marketing digital para pymes. Valencia: Filmac Centre.
Araujo, T. C. y Rivera, M. E. (2020). Índices de sequía para la cuenca del Rio Cesar – Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(2). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v2.n2.2020.4671
Bedoya, B. (2014). The trust and the use of digital marketing as a strategy. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/13267/Ensayo-%20LA%20CONFIANZA%20Y%20EL%20USO%20DEL%20MARKETING%20DIGITAL%20COMO%20ESTRATEGIA.pdf;jsessionid=A8D35061E6C0CC73777472FCD27C450A?sequence=1
Bermúdez, N., Gallegos, D. S. y Botello-Suárez W. A. (2020). Desarrollo de un dispositivo autónomo para el mejoramiento de la calidad del agua en el humedal córdoba (Bogotá, Colombia). Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.355
Bonilla, C. A., Rubio, Y. M. y Bonilla, S. A. (2021). Afectación por derrames de crudo ocasionados por acciones subversivas al oleoducto Caño Limón Coveñas. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2572
Boyd, D., & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Computer-Mediated Communication, 1-23.
Cámara Colombiana De Comercio Electrónico. (20 de 4 de 2017). Cámara colombiana de comercio electrónico. Obtenido de https://www.ccce.org.co/noticias/barranquilla-se-posesiona-en-comercio-electronico-con-hotsaler-5
Castellanos, L., Serrano, S. y Becerra, W. M. (2020). Preferencia por morfoespecies de babosas en diferentes cultivos y ambientes del municipio Pamplona, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.356
CCCE. (3 de 4 de 2019). https://www.ccce.org.co. Obtenido de Cámara colombiana de comercio electrónico: https://www.ccce.org.co/noticias/-internautas-colombianos-compra-y-paga-sus-productos-servicios-online
DANE. (2020). Departamento Administrativo Nacional de Estadísiticas. Bogotá: https://www.dane.gov.co/.
DataReportal. (2019). Obtenido de https://datareportal.com/reports/digital-2019-colombia
El Heraldo. (31 de 05 de 2015). El Heraldo. Obtenido de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:J3zx7hyd8mkJ:https://www.elheraldo.co/economia/el-crecimiento-de-america-latina-pasa-por-las-pymes-197398+&cd=3&hl=es&ct=clnk&gl=co
El Heraldo. (09 de 04 de 2018). El Heraldo. Obtenido de https://www.elheraldo.co/economia/pymes-se-resisten-al-mercadeo-en-la-web-479912
El Pilón. (28 de 3 de 2019). Obtenido de https://elpilon.com.co/bienvenidos-al-hot-sale-colombia/
Gelvez, S. D., Rivera, M. E. y Solano, O. F. (2020). Análisis estadístico de parámetros hidrometeorológicos, físicoquímicos y microbiológicos incidentes en la calidad de la quebrada Monteadentro. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i2.872
Guerrero, J., Hernández, B. y Castellanos, L. (2021). Calidad del agua para sistemas de riego en Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2573/3137
Habyb, S. (2017). Marketing Digital. Ibukku.
Hootsuite. (25 de 4 de 2019). Digital 2019 reports. Obtenido de https://wearesocial.com/blog/2019/04/the-state-of-digital-in-april-2019-all-the-numbers-you-need-to-know
Hootsuite. (2019). Hootsuite. Obtenido de https://hootsuite.com/resources/digital-in-2019
Kotler, P y Gary, A. (2008). Fundamentos de marketing. Mexico: Pearson Educación.
López, R. (12 de 01 de 2013). Marketing desde 0. Obtenido de https://marketingdigitaldesdecero.com/2013/01/12/el-marketing-digital-definicion-y-bases/
Mahecha, J. G., Castellanos, L. y Céspedes, N. (2020). Alternativas para Suplir la Carencia de Fósforo en Fresa y Disminuir la Contaminación Ambiental en Pamplona Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.384
Mendez, R. (2012). Formulación y Evauación de Proyectos. Enfoque para Emprendedores. Bogotá, D.C.
Niño Rondón, C. V., Castro Casadiego, S. A. y Ortíz Fonseca, D. M. (2021). Análisis de herramientas para desarrollar un sistema de apoyo ambiental para identificar residuos sólidos. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2572/3136
Ortega, A., Cáceres, L. y Castiblanca, L. (2020). Introducción al Uso de Coagulantes Naturales en los Procesos de Potabilización del Agua. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i2.873
Peñaloza, L. K., Carvajal, F. A. y Hernández, N. J. (2020). Análisis multitemporal del cambio de cobertura vegetal de la microcuenca El Volcán a partir de la compra de áreas estratégicas. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.381
Perez, K. P. (2013). Factores críticos de éxito que influyen en el desempeño empresarial. Bogotá.
Portafolio. (1 de 10 de 2018). Portafolio. Obtenido de https://www.portafolio.co/economia/redes-sociales-toman-fuerza-como-canales-de-venta-521778
Rivera, J. (01 de 2006). Management y Liderazgo en Peter Drucker. Capital Humano, 195, 38.
Rodríguez, A. (2018). Strategies of digital marketing for the promotion of masters and doctorates of the national university of Piura. Lima, Peru. Obtenido de https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/3977/TSP_AE_054.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Scott, J. (2000). Social Network Analysis, A Hand-Book. London: Sage.
Terrero, W., Castellanos, L. y Vicet, L. (2020). Potencialidades alelopáticas del residual paja de la caña de azúcar (SACCHARUM SPP., HYBRID) para el manejo de arvenses. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1) DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.357
Thompson, Ivan. (06 de 2015). MarketingIntensivo.com. Obtenido de https://www.marketingintensivo.com/articulos-marketing/que-es-el-marketing-digital.html
Torrado, J. M., Castellanos, L. y Céspedes, N. (2020). Evaluación de alternativas biológicas para el control de Ascochyta Spp. en el cultivo de arveja, Pamplona, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.353
Uribe-Saavedra, F; Rialp-Criado, J; Lonch-Andreu, L. (09 de 2012). El uso de las redes sociales digitales como herramienta de marketing en el desempeño empresarial. Barcelona, España.
Utopía CF. (22 de 03 de 2017). Utopía consultores. Obtenido de http://utopia-consultores.com/como-evaluar-el-desempeno-de-una-empresa/
Varon, H. (7 de 1 de 2019). El Pilón. Obtenido de https://elpilon.com.co/el-potencial-e-commerce-colaborativo/#
Villalba, R. F. (2015). Obtenido de https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/702/1/T-UIDE-0628.pdf
Villamizar, Y., Ramón, J. D. y López, L. A. (2020). Análisis de las condiciones del recurso hídrico en la quebrada escorial, Pamplona Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.382
Downloads
Published
Versions
- 2022-12-18 (3)
- 2022-12-18 (2)
- 2024-02-01 (1)