This is an outdated version published on 2023-10-30. Read the most recent version.

STUDY ON THE IMPACT OF CLASSROOM PROJECTS ON COLLEGE STUDENTS' LEARNING AS A METHODOLOGY FOR SKILLS DEVELOPMENT THROUGH PRACTICE

Authors

Keywords:

Classroom project, educational proposal, methodological strategy

Abstract

This research focuses on the study of the effects of classroom projects on college student learning as a methodology for the development of skills through practice. The PPA is a formative strategy, which motivates the collective work and allows to relate the practice with the knowledge acquired in the classrooms. To determine the impact of the PPA and the "Sello Areandino" as a tool for humanistic and intellectual knowledge, a poll was made to 80 students from the first to the fifth semester, where been observed that the vast majority of respondents through these projects improved cognitive skills, promoting the collective intellect through critical thinking and the relationship between knowledge and humanity. In addition, in a better way to understand the world knowing its challenges and needs, it has become an integral and humanistic professional. In this article we show that the PPA or the pedagogical projects are an instrument for a new type of training spaces, more flexible, more practical and productive in the XXI century as an optical and reliable pedagogical alternative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andréu, J, González, A, Lagos, R, & Veres E. (2002). Encuestas Electrónicas Artículos De Opinión. Recuperado de: http://casus.usal.es/pkp/index.php/MdE/article/viewFile/917/858

Ali, H., & Lande, M. (2019). Why make it? understanding undergraduate engineering students' conceptions for the purpose of prototyping in engineering design activities. Paper presented at the Proceedings - Frontiers in Education Conference, FIE, 2018-October doi:10.1109/FIE.2018.8658628 Retrieved from www.scopus.com

Araya, V, Alfaro, M & Andonegui, M. (2007). Constructivismo: Origenes y Perspectivas. Recuperado: https://www.redalyc.org/pdf/761/76111485004.pdf

Argibay, J. (2009). Muestra en Investigación Cuantitativa. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/3396/339630252001.pdf

Barreto, C, Guitiérrez, L, Pinilla, B & Parra, C. (2006). Límites del constructivismo pedagógico. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000100002

Barrios, l; chaves, m. (2014). El proyecto de Aula como estrategia didáctica en el marco del modelo pedagógico enseñanza para la comprensión. Montería, Colombia. Congreso Iberoamericano de ciencia, tecnología, innovación y educación.

Cabrero J & Martínez M. (s.f). El debate investigación cualitativa frente a investigación cuantitativa. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/44729860/AD_Cabrero_Garcia-Martinez_Unidad_2.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1558669104&Signature=HB%2Bp556BpCcATlWYRH%2Fi0v%2B8b5w%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DEl_debate_investigacion_cualitativa_fren.pdf

Castilla, S. (2008). Propuesta Pedagógica Basada en el Constructivismo Para el Uso óptimo de las TIC en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Matemática. (2008). Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-24362008000200002%20&script=sci_arttext

Carrillo, T. (2001). El proyecto pedagógico de aula. Educere, 5 (15), 335-344. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/356/35651518/

Denegri M. (2005). Proyectos de Aula interdisciplinarios y Reprofesionalizacion de Profesores: Un Modelo de Capacitación. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S071807052005000100002&script=sci_arttext&tlng=e

Delord, G., Porlán, R., & Harres, J. (2017). La importancia de los proyectos y redes innovadoras para el avance de la Enseñanza de las Ciencias: El caso de un profesor de la Red IRES. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 14(3), pp. 653-665. Recuperado a partir de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3381

Domínguez, Y. (2006). El análisis de información y las investigaciones cuantitativa y cualitativa. Recuperado de: https://www.scielosp.org/scielo.php?pid=S0864-34662007000300020&script=sci_arttext&tlng=pt

Eduardo Rodriguez, Edgar Vargas, & Janeth Luna. (n.d.). Evaluación de la estrategia “aprendizaje basado en proyectos.” Abril 2010, 13(1), 13–25.

Fundación Universitaria del Área Andina. Sello Areandino.Grande, Ildenfonso & Abascal Elena. (s.f). Análisis de encuestas. Recuperado de: https://www.esic.edu/editorial/editorial_producto.php?t=An%E1lisis+de+encuestas&isbn=9788473564205&tipo=&tematica=1

Gelvez, S. D., Rivera, M. E. y Solano, O. F. (2020). Análisis estadístico de parámetros hidrometeorológicos, físicoquímicos y microbiológicos incidentes en la calidad de la quebrada Monteadentro. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i2.872

Galllego, D, Bustamente, L, Gallego, L & Salcedo, L. (2017). Estudio cuantitativo sobre las concepciones de ciencia, metodología y enseñanza para profesores en formación. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/695/69551301014.pdf

Gonzalo, G. M., Flórez, E. G. y Serrano, J. C. (2019). Egresados de ingeniería mecánica – unipamplona. 15 años de excelencia académica. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i1.397

Jansen, H. (2012). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social. Recuperado: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4531575

Mahecha, J. G., Castellanos, L. y Céspedes, N. (2020). Alternativas para Suplir la Carencia de Fósforo en Fresa y Disminuir la Contaminación Ambiental en Pamplona Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.384

Martí, J. (2010). Aprendizaje basado en proyectos. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/743

Matzembacher, D. E., Gonzales, R. L., & do Nascimento, L. F. M. (2019). From informing to practicing: Students’ engagement through practice-based learning methodology and community services. International Journal of Management Education, 17(2), 191-200. doi:10.1016/j.ijme.2019.03.002

Mora, E. A., Martínez, E. y Velasco, J. A. (2018). Simulación y validación del prototipo de un colector térmico solar hecho con neumáticos reciclados. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 9(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v9i2.404

Olivares, M. A., López, A., Aldana, R., Alvarez, E. J., Aldana, F., Rivera, Y. y Leyva, J. G. (2019). Mantenimiento automotriz basado en un diagnóstico tribológico. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i1.394

Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/4418/441846096005.pdf

Plata, J. (2007). Investigación cualitativa y cuantitativa: una revisión del qué y el cómo para acumular conocimiento sobre lo social. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79106410

Peñaloza, L. K., Carvajal, F. A. y Hernández, N. J. (2020). Análisis multitemporal del cambio de cobertura vegetal de la microcuenca El Volcán a partir de la compra de áreas estratégicas. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.381

Ramón, B. y Moreno, J. (2018). Estudio de materiales precursores del reciclaje y sus atributos mecánicos con aplicación al diseño y fabricación de ladrillo ecológico. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 9(1). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v1.n1.2018.3213

Rodríguez-Sandoval, E., & Vargas-Solano, É., & Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". Educación y Educadores, 13 (1), 13-25.

Rodríguez-Sandoval, E., & Vargas-Solano, É., & Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". Educación y Educadores, 13 (1), 13-25.

Salamanca, J., Acosta, L., Higuera, F. y Rojas, B. (2018). DESARROLLO DE CHASIS DE UN VEHÍCULO DE TRACCIÓN HUMANA, A BASE DE GUADUA Y POLÍMERO. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 9(2). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v2.n2.2018.3215

Sepúlveda, M, Roa, J & Muñoz, M. (2011). Estudio Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872011000700005

Serrano, J & Pons, R. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/155/15519374001.pdf

Trujillo, J. E., Caballero, J. E. y Ramón, J. D. (2019). Determinación de las concentraciones de metales pesados presentes en el material particulado PM10 del municipio de San José de Cúcuta, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v1.n1.2019.3957

Tünnermann, C. (2011). Constructivismo y el Aprendizaje de los Estudiantes. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/373/37319199005/

Published

2023-10-30

Versions

How to Cite

Acosta Oñate, L. M., Diaz Fernández, C., Buelvas Gutiérrez, L. M., Barbas González, K. J., Cobos Pérez, M. H., & Rojas Martínez, E. E. (2023). STUDY ON THE IMPACT OF CLASSROOM PROJECTS ON COLLEGE STUDENTS’ LEARNING AS A METHODOLOGY FOR SKILLS DEVELOPMENT THROUGH PRACTICE. REVISTA AMBIENTAL AGUA, AIRE Y SUELO, 12(1). Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2570

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)