Moral Sentiment and the Role of Sympathy in David Hume

Authors

  • Jesús Darío Pérez Sierra Universidad Católica Luis Amigó image/svg+xml

Keywords:

Reason, Ideas, Facts, Passions, Moral sentiment, Conduct / Behavior, Sympathy

Abstract

According to Hume, moral life represents for human beings an order that must be maintained and upheld as one of the foundations of all human activity. Morality would be rooted in impressions, as the place where we can establish and perceive human actions; thus, moral sentiment does not derive from reason. In this regard, Copleston, when referring to Hume’s theory, describes it as “ethical emotivism,” defined as the idea that the human actions we witness awaken in us feelings and attitudes of approval or disapproval.

References

Araque Chacón, A. C., Caicedo Villamizar, S. B., Plata Castilla, J. A., & Vásquez Ruíz, L. L. (2025). Educación superior pública en Colombia: una mirada jurídica desde el contrato social. Academia & Derecho. https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia..13023

Cabezas, D. (2008). Hume esencial: La razón es y solo debe ser una esclava de las pasiones. Ediciones de Intervención Cultural.

Calvente, S. B. (2022). Simpatía, creencia y experiencia en David Hume. Ideas y Valores, 71(180), 173–195.

Cano, A. (2011). La teoría de las pasiones de Hume. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, (52), 47–63. https://doi.org/10.6018/daimon/135911

Copleston, F. (1999). Historia de la filosofía 5: De Hobbes a Hume. Ariel.

Diseño de una aplicación con realidad aumentada en la creación de contenidos educativos. (2024). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(44), 142-152. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i44.3032

Fraile, G. (2011). Historia de la filosofía III: Del humanismo a la Ilustración. Biblioteca de Autores Cristianos.

Hume, D. (1998). Tratado de la naturaleza humana. México: Porrúa.

Hume, D. (2004). Disertación sobre las pasiones y otros ensayos morales. Barcelona: Anthropos.

Hume, D. (2006). Investigación sobre los principios de la moral. Madrid: Espasa Calpe.

Perspectivas de investigación en torno a los ambientes de aprendizaje en el siglo XXI: una visión desde una región transfronteriza. (2023). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(42), 150-157. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2793

Pensamiento crítico de los estudiantes que utilizan Facebook como nueva tecnología de aprendizaje. (2015). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 1(25), 133-140. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i25.432

Reto de la industria 4.0 en entornos educativos. (2023). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(42), 42-50. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2652

Published

2025-10-28

How to Cite

Moral Sentiment and the Role of Sympathy in David Hume. (2025). Humanities, Technology and Education Journal , 1(2), 62-69. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/HUTECEDU/article/view/4212

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.