Moral Sentiment and the Role of Sympathy in David Hume
Keywords:
Reason, Ideas, Facts, Passions, Moral sentiment, Conduct / Behavior, SympathyAbstract
According to Hume, moral life represents for human beings an order that must be maintained and upheld as one of the foundations of all human activity. Morality would be rooted in impressions, as the place where we can establish and perceive human actions; thus, moral sentiment does not derive from reason. In this regard, Copleston, when referring to Hume’s theory, describes it as “ethical emotivism,” defined as the idea that the human actions we witness awaken in us feelings and attitudes of approval or disapproval.
References
Araque Chacón, A. C., Caicedo Villamizar, S. B., Plata Castilla, J. A., & Vásquez Ruíz, L. L. (2025). Educación superior pública en Colombia: una mirada jurídica desde el contrato social. Academia & Derecho. https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia..13023
Cabezas, D. (2008). Hume esencial: La razón es y solo debe ser una esclava de las pasiones. Ediciones de Intervención Cultural.
Calvente, S. B. (2022). Simpatía, creencia y experiencia en David Hume. Ideas y Valores, 71(180), 173–195.
Cano, A. (2011). La teoría de las pasiones de Hume. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, (52), 47–63. https://doi.org/10.6018/daimon/135911
Copleston, F. (1999). Historia de la filosofía 5: De Hobbes a Hume. Ariel.
Diseño de una aplicación con realidad aumentada en la creación de contenidos educativos. (2024). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(44), 142-152. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i44.3032
Fraile, G. (2011). Historia de la filosofía III: Del humanismo a la Ilustración. Biblioteca de Autores Cristianos.
Hume, D. (1998). Tratado de la naturaleza humana. México: Porrúa.
Hume, D. (2004). Disertación sobre las pasiones y otros ensayos morales. Barcelona: Anthropos.
Hume, D. (2006). Investigación sobre los principios de la moral. Madrid: Espasa Calpe.
Perspectivas de investigación en torno a los ambientes de aprendizaje en el siglo XXI: una visión desde una región transfronteriza. (2023). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(42), 150-157. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2793
Pensamiento crítico de los estudiantes que utilizan Facebook como nueva tecnología de aprendizaje. (2015). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 1(25), 133-140. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i25.432
Reto de la industria 4.0 en entornos educativos. (2023). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(42), 42-50. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2652
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Humanities, Technology and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



