This is an outdated version published on 2023-12-28. Read the most recent version.

Analysis of pedagogical strategies in virtual learning environments in times of the Covid-19 pandemic case: Guillermo Cote Bautista Educational Institution, municipality of Toledo

Authors

  • Carmen Alicia Prieto Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2691

Keywords:

Analysis, Pedagogical strategies, Virtual environments

Abstract

This article summarizes qualitative research focused on analyzing pedagogical strategies in virtual environments during the pandemic at the Guillermo Cote Bautista Educational Institution. It highlights its relevance by providing new perspectives and improving pedagogical practices, effectively adapting to virtual educational scenarios, and providing valuable guidance for other institutions. The assessment of the impact on learning highlights how these strategies positively influenced the development of skills and the achievement of educational objectives in a virtual environment.

References

Araya, V, Alfaro, M, & Andonegui, M. (2007). Constructivismo: Orígenes y perspectivas. Revista de Educación. Barquisimeto: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aiqué Beers, P. J.•Barkley, E. F., Croos, P., & Major, C. H. (2007). Técnicas de aprendizajecolaborativo. Madrid: Morata.

Castillo, S. (2006). Formación del profesorado en educación superior: Desarrollo curricular y evaluación. Madrid: McGraw-Hill.•

Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento.Buenos Aires: Paidós.

Gaitán. C, López. E, Quintero, M. & Salazar, W. (2010). Orientaciones pedagógicas para la Filosofía en la educación media. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

•González, L., & Pinilla, E. (2020). Retos y oportunidades de las estrategias pedagógicas en entornos virtuales durante la pandemia de COVID-19 en instituciones educativas de Colombia.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning.

Jiménez, L., & Ramírez, C. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de aprendizaje: experiencias en escuelas rurales de Colombia durante la pandemia de COVID-19.

Montoya, J., & Valderrama, A. (2020). Adaptación de las estrategias pedagógicas en el entorno virtual durante la pandemia de COVID-19 en instituciones educativas de Colombia.

Papalia, D. Wendkos, S. & Duskin, R. (2007). Desarrollo humano. México D.F.: McGraw-Hill Interamericana.

Piaget, J.(1977). The development of thought: Equilibration of cognitive structures. New York, NY: Viking Press.

Pulgar, L. (2005). Evaluación del aprendizaje no formal. Recursos prácticos para el profesorado. Madrid: Narcea.

Rodríguez Gómez, Gregorio Gil Flores J. & García Jiménez Eduardo. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2a. ed.). Aljibe.

Sandoval C. (2002). Módulo cuatro: investigación cualitativa. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. ARFO.

Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado: http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47

Vega H.A & Martínez. O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez.Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 10, núm. 4, pp. 58-63, 2018•Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Published

2023-12-28 — Updated on 2023-12-28

Versions

How to Cite

Prieto , C. A. (2023). Analysis of pedagogical strategies in virtual learning environments in times of the Covid-19 pandemic case: Guillermo Cote Bautista Educational Institution, municipality of Toledo. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 2(2), 77–103. https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2691

Issue

Section

Artículos