Analysis of pedagogical strategies in virtual learning environments in times of the Covid-19 pandemic case: Guillermo Cote Bautista Educational Institution, municipality of Toledo
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2691Keywords:
Analysis, Pedagogical strategies, Virtual environmentsAbstract
This article summarizes qualitative research focused on analyzing pedagogical strategies in virtual environments during the pandemic at the Guillermo Cote Bautista Educational Institution. It highlights its relevance by providing new perspectives and improving pedagogical practices, effectively adapting to virtual educational scenarios, and providing valuable guidance for other institutions. The assessment of the impact on learning highlights how these strategies positively influenced the development of skills and the achievement of educational objectives in a virtual environment.
References
Araya, V, Alfaro, M, & Andonegui, M. (2007). Constructivismo: Orígenes y perspectivas. Revista de Educación. Barquisimeto: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aiqué Beers, P. J.•Barkley, E. F., Croos, P., & Major, C. H. (2007). Técnicas de aprendizajecolaborativo. Madrid: Morata.
Castillo, S. (2006). Formación del profesorado en educación superior: Desarrollo curricular y evaluación. Madrid: McGraw-Hill.•
Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento.Buenos Aires: Paidós.
Gaitán. C, López. E, Quintero, M. & Salazar, W. (2010). Orientaciones pedagógicas para la Filosofía en la educación media. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
•González, L., & Pinilla, E. (2020). Retos y oportunidades de las estrategias pedagógicas en entornos virtuales durante la pandemia de COVID-19 en instituciones educativas de Colombia.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning.
Jiménez, L., & Ramírez, C. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de aprendizaje: experiencias en escuelas rurales de Colombia durante la pandemia de COVID-19.
Montoya, J., & Valderrama, A. (2020). Adaptación de las estrategias pedagógicas en el entorno virtual durante la pandemia de COVID-19 en instituciones educativas de Colombia.
Papalia, D. Wendkos, S. & Duskin, R. (2007). Desarrollo humano. México D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Piaget, J.(1977). The development of thought: Equilibration of cognitive structures. New York, NY: Viking Press.
Pulgar, L. (2005). Evaluación del aprendizaje no formal. Recursos prácticos para el profesorado. Madrid: Narcea.
Rodríguez Gómez, Gregorio Gil Flores J. & García Jiménez Eduardo. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2a. ed.). Aljibe.
Sandoval C. (2002). Módulo cuatro: investigación cualitativa. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. ARFO.
Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado: http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47
Vega H.A & Martínez. O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez.Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 10, núm. 4, pp. 58-63, 2018•Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-28 (5)
- 2023-12-28 (4)
- 2023-12-01 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-12-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.