Learning approached from different perspectives and techniques
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2385Keywords:
Aprendizaje, Constructivismo, Conductismo, CognitivismoAbstract
The study addressed the complexity of learning, a process involving multiple factors such as attention, memory, motivation, and emotion. Different techniques and perspectives were analyzed to understand how knowledge, skills, and values are acquired, using methods such as interviews, participant observation, and document analysis. Findings highlighted the need to consider various variables and approaches for a comprehensive understanding of learning and underscored the importance of implementing flexible and adaptive pedagogical strategies to promote effective learning in diverse contexts.
References
Ausubel, David. (s.f.). Teoría del Aprendizaje Significativo. Recuperado de file:///C:/Users/DANNIA%20FONG/OneDrive/Documents/Maestr%C3%ADa/2-2017/Teor%C3%ADas%20del%20aprendizaje/TEORIA_DEL_APRENDIZJE_SIGNIFICATIVO_TEOR.pdf
Bunge, E. (abril,2017). Entrevista con Alex Bandura. Revista Argentina de Clínica Psicológica. 17(2),183-188. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2819/281921780014.pdf
Castillo Arredondo, Santiago y Polanco González, Luis (2005). Enseña a estudiar aprende a aprender. Madrid, España: Pearson -Prentice Hall.
Delgado, J.M. y Gutiérrez, J. (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
González S., D. (2000). «Una concepción integradora del aprendizaje humano», en Revista Cubana de Psicología, v.17, n.2.
Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5° Ed.).
Perafán, Gerardo Andrés y Aduriz-Bravo, Agustín (2005). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Debate y perspectivas internacionales. Bogotá, Colombia: Nomos.
Pérez Serrano, Gloria (1990): Aplicaciones al campo social y educativo, Madrid, Dykinson.
Rivera, L. (2017). Introducción a las teorías del aprendizaje. Manuscrito inédito. Maestría en Psicopedagogía. Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.
Vásquez Rodríguez, Fernando (2002). El diario de campo, una herramienta para investigar en preescolar y primaria. Bogotá, Colombia: MEN -ICFES -SONEM –Enlace Editores.Wikipedia. Sección de "Herramienta". Recuperado el 2 de abril de 2008, de sitio web: www.http://eswikipedia.org/wiki/herramienta.
Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado: http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47
Vega H.A & Duarte F. (2021, febrero). Orientación del capital humano a través del Enfoque en Competencias Laborales en una empresa colombiana. Revista Ensayos Pedagógicos Vol. X, Nº 2. URL: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/7682/8268
Vega H.A & Martínez. O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 10, núm. 4, pp. 58-63, 2018
Downloads
Published
Versions
- 2023-04-15 (4)
- 2023-04-15 (3)
- 2023-04-15 (2)
- 2023-06-15 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.