This is an outdated version published on 2022-01-15. Read the most recent version.

Didactic strategy as an innovative resource to promote the concepts of peace and coexistence in school.

Authors

  • HÉCTOR JAVIER RUDA PARADA

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v1i1.1316

Keywords:

Modernización educativa, estrategia didáctica, concepciones de paz y convivencia

Abstract

Educational modernization comprises a set of adaptive strategies from various instances and centers of power, aimed at rationalizing education from the perspective of systemic dwelling, so that educational systems are organized in line with the changing objectives imposed by the process of evolution and development in global society. In accordance with the above, there are some of the foundations and roots on which the tree of education must be sustained, so that under its shade, children, youth, and adults can find shelter for valuable education. In correspondence with the aforementioned, the purpose of the research work is stated: To design a didactic strategy as an innovative resource to promote the concepts of peace and coexistence in school with 11th-grade students of the José Eustasio Rivera Educational Institution in the Municipality of Saravena, Colombia. Based on the purpose of the study, its aim is to guide teachers with didactic strategies that enable them to guide the student population in addressing the violence problems they face in school.

References

Abreo H.H, Aragon D.M, Espinosa L.M, Rodríguez L.M, Tirado C.E, Vega HA & Vera C.Y. (2021). Memoria histórica de la violencia política en el sur occidente de norte de Santander entre 1940-1950. URL: file:///Users/hugoalexandervegariano/Downloads/Libro%20memoria%20historica%20de%20la%20violencia.%20Versi%C3%B3n%20final%202022.pdf

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (7ma. ed.). Caracas: Espíteme.

Bautista, M. (2016). Manual de Metodología de Investigación. Caracas: Miguel Ángel García e Hijo. s. r

Campos, V (2004). Hacer Reforma. Valores de la Educación. Madrid. Editorial Grupo Amaya. Segunda Edición.

Cárdenas, A. y Peñaloza, D. (2016). Fortalecimiento en la práctica de Valores para la Convivencia y Paz en estudiantes de quinto grado de una Institución Educativa de la ciudad de Bucaramanga, Colombia.

Delors, J. (1996). Educación: hay un tesoro escondido dentro. Paris, UNESCO.

Diamond, R (2005). Familia y Cultura de la Era Global. Editorial Romar. Buenos Aires. Argentina.

Hannah Arendt, (2006).Sobre la Violencia. Documento en línea, Disponible en: http://bello.cat/Sobre%20la%20violencia-H.%20Arendt.pdf. Consultado en marzo 2020

Hernández, U., Luna, J. Cadena, M. (2017). Cultura de Paz: Una Construcción desde la Educación.Documentoenlínea. Disponibleen: http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v19n28/v19n28a09.pdf. Consultado en marzo 2020

Hernández, R; Fernández, P y Baptista, L. (2012). Metodología de la Investigación. (6ta ed.). Editorial McGraw-Hill, Interamericana. México

Fisas, V. (1998).Educar para una Cultura de Paz. Documento en línea. Disponible en: http://www.kookay.org/Educar%20para%20una%20cultura%20de%20paz.pdf.

Fierro, C (2011) Valoración Del Impacto De Un Programa De Educación En Valores En El Último Curso De Secundaria Obligatoria. Universidad De Málaga. Revista De Educación.

Galtung, J. (2003). Trascender y Transformar. Una introducción al trabajo de conflictos, Puebla, México, Montiel & Soriano Editores S.A. de C.V.

Guilaine, J. et Zammit, J. (2002).El Camino de la Guerra: la violencia en la prehistoria, Barcelona, Ariel.

Piñero, M. y Rivera, M. (2013). Investigación Cualitativa: Orientaciones procedimentales.

Suliveres, A. (2014).Educar para la Convivencia Escolar y la Paz Principios y Prácticas de Esperanza y acción compartida. Documento en línea. Disponible en: http://observatorioedhemfoc.hospedagemdesites.ws/observatorio/wp-content/uploads/2017/06/Anexo84_Educar-para-la-convivencia-escolar-y-la-para-la-paz_Yudkin.pdf. Consultado en marzo 2020.

Ramírez, J. (2016). Convivencia escolar en instituciones de educación secundaria: un estudio transcultural desde la perspectiva estudiantil. Documento en línea. Disponible en: https://eprints.ucm.es/40428/1/T38108.pdf. Consultado en marzo 2020

Vega, H. A. (2013). Situación educativa y cultural de la población desplazada en Cúcuta (Colombia). Revista Educación y Desarrollo Social, 7(2), 108-133.

Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado: http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47

Zamudio, R., (2011). Disciplina escolar: desarrollo de un programa actitudinal cognitivo para la formación permanente del profesorado de educación primaria. Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/32144

Published

2022-06-01 — Updated on 2022-01-15

Versions

How to Cite

RUDA PARADA, H. J. . (2022). Didactic strategy as an innovative resource to promote the concepts of peace and coexistence in school. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 1(1), 66–85. https://doi.org/10.24054/ripcs.v1i1.1316 (Original work published June 1, 2022)

Issue

Section

Artículos