Diversification of teaching strategies with the use of technology, action research with elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i2.4304

Keywords:

Mathematics, participation, motivation, technological resources, action research

Abstract

The purpose of this research is to evaluate diversified strategies in the teaching of Mathematics in a 6th grade of a municipal school in Chile, addressing the problems of low student participation, lack of motivation and disruptive behaviors. Through a mixed approach with a sample of 36 students, aged 11 to 13 years, classroom observations, pedagogical interventions with technology, a survey and a focus group were developed. This methodology, based on action research, sought to improve teaching practices and increase student participation, safety and motivation. The results reveal a significant increase in student participation (91.53%), a decrease in non-content related social interactions (90.48%) and a reduction in behavioral attention calls (75.86%). The activities implemented, such as question and name roulette, Kahoot! and boards, have proven to be effective in facilitating learning and motivating students, showing an increase from 78% to 83% in students' confidence in participating. These findings highlight the positive impact of the use of technology in the classroom, promoting more interactive and meaningful learning, while fostering the integration of technological resources as a key tool in the teaching of Mathematics.
 

References

Acosta-Yela, M., Aguayo-Litardo, J., Ancajima-Mena, S., & Delgado-Ramírez, J. (2022). Recursos Educativos Basados en Gamificación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 28-35. Epub 16 de junio de 2023.https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.297

Allport, G.W. (1968). "The historical background of modern social psychology". En Lindzey, G. & Aronson, E. (Eds.): Handbook of Social Psychology. Vol. I. Boston: Addison-Wesley.

Arancibia, M., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089

Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á., & Miranda Novales, M. G. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206.

Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1–9. https://doi.org/10.35362/rie3512871

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bueno-Díaz, M. (2022). Las TIC como Mediadoras Didácticas en los Procesos de Aprendizaje del Área de Matemáticas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 36-45. Epub 16 de junio de 2023.https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.318

Burchfield, C. M., & Sappington, J. (1999). Participation in classroom discussion. Teaching of Psychology, 26(4), 290–291.

Casassus, J. (2003). La escuela y la (des)igualdad. Santiago, Ediciones LOM.

Castillo, D. S. & Cabrerizo Arredondo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior (Vol. II). Mc Graw Hill.

Castro, S., Guzmán, B., & Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23),213-234. ISSN: 1315-883X. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311

De Tezanos, A. (s.f). Notas sobre Investigación-Acción. Documento Red Maestros de Maestros, Unidad de Inducción y Mentoría en el ejercicio profesional docente. CPEIP.

Ebbutt, D. (1983). Educational Action Research: Some General Concerns and Specific Quibbles. Cambidge Institute of Education

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata.

Escartí, A. y Cervelló, E. (1994): "La motivación en el deporte", en I. Balaguer (dir.), Entrenamiento psicológico en el deporte. Principios y aplicaciones. Valencia: Albatros Educación.

Escudero, E. (1985). Las actitudes en la enseñanza de las ciencias: un panorama complejo. En: Revista de Educación. Nº 278 (septiembre-diciembre).

Fassinger, P. A. (1996). Professors' and students' perceptions of why students participate in class. Teaching sociology, 24(1), 25-33.

Fassinger, P. A. (2000). How classes influence students' participation in college classrooms. The Journal of Classroom Interaction, 35(2), 38-47.

Fernández, B., & Johnson, D. (2015). Investigación-acción en formación de profesores: Desarrollo histórico, supuestos epistemológicos y diversidad metodológica. Psicoperspectivas, 14(3), 93-105.

González, M. C. y Tourón, J. (1991): Autoconcepto y rendimiento escolar. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.

Guevara, G., Madariaga, L., Reyes, C., & Zuleta, C. (2023). Gamificación para el desarrollo del aprendizaje de las operaciones matemáticas en tercero básico. Información tecnológica, 34(4), 31-44. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642023000400031

Guillén, G., Ruiz, J., Palacios, A. y Martín, L. (2022). Formación del profesorado universitario en competencias digitales: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Revista científica de Educación y Comunicación, 1(24), 1-11. https://doi.org/ 10.25267/Hachetetepe. 2022.i24.1101

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). México: McGraw-Hill Education.

Hoyos, G. (1986). Comunicación y mundo de la vida. Ideas y Valores, 35(71-72), 73-105. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/idval/article/view/18914

Jenkins, J., Gappa, J., & Pearce, J. (1983). Removing bias: Guidelines for student-faculty communication. Annandale, VA: Speech communication Association.

Kemmis, S. (1984): Point-by-point guide to action research. Victoria. Deakin University

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1987). Cómo planificar la Investigación-Acción. Laertes.

Labra, P., Montenegro, G., Iturra, C., & Fuentealba, R. (2005). LA INVESTIGACION-ACCION COMO HERRAMIENTA PARA LOGRAR COHERENCIA DE ACCION EN EL PROCESO DE PRACTICA PROFESIONAL DURANTE LA FORMACION INICIAL DOCENTE. Estudios pedagógicos (Valdivia), 31(2), 137-143. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052005000200009

Luna-Gijón, G., Nava, A., & Martínez-Cantero, D. (2022). El diario de campo como herramienta formativa durante el proceso de aprendizaje en el diseño de información. Zincografía, 6(11). https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.131

Marshall, C. & Rossman, G.B. (1989): Designing Qualitative Research. USA, Sage Publications.

Martínez, M. (2001), La confianza en Chile: antecedentes y desafíos para una cultura democrática en confianza social en Chile. Desafíos y proyecciones. Santiago, Ministerio Secretaría General de Gobierno.

Martínez, N. (2015). Aprendizaje y evaluación con TIC: Un estado del arte. Editorial Universidad Don Bosco.

McKernan, J. (1996). Investigación-acción y currículum, Madrid: Morata.

McNiff, J. & Whitehead, J. (2010). You and your action research. Routledge.

Ministerio de Educación (2011). COMPETENCIAS Y ESTÁNDARES TIC PARA LA PROFESIÓN DOCENTE. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2151/mono- 964.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación (2021). Estándares de la Profesión Docente: Marco para la Buena Enseñanza. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf

Ministerio de Educación. (2013). Matriz de habilidades TIC para el aprendizaje. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2165/mono-95x.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Miranda, S., & Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), e064. Epub 23 de abril de 2021.https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.71

Moscovici, S. y Hewstone, M. (1986). De la ciencia al sentido común. En Moscovici (comp.) 1986: Psicología Social. Tomo II. Barcelona: Paidós.

Pardinas, F. (1991). Metodología y Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. 32a. Edición. Editorial Siglo XXI, Bogotá.

Pérez, A., Gómez, Á., & Gómez, I. (2011). La integración de las TIC en los centros educativos. Estudios Pedagógicos, 197-211

Ramírez, D. C., Martínez, L. C. & Castellanos, O. F. (2012). Divulgación y difusión del conocimiento: las revistas científicas. UNAL.

Renninger, K., Nieswandt, M. y Hidi, S. (2015). Interest in Mathematics and Science Learning. American Educational Research Association.

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22.

Riveros, V., Mendoza, M., y Castro, R. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quórum Académico, 8(1), 111-130.

Rust, F. O. (2009). Teacher research and the problem of practice. Teachers College Record, 111(8), 1882-1893.

Sanjek, R. (1990). A Vocabulary for Fieldnotes. En R. Sanjek (ed.), Fieldnotes: The Makings of Anthropology. Estados Unidos: Cornell University Press.

Sanjek, R. (1990). A Vocabulary for Fieldnotes. En R. Sanjek (ed.), Fieldnotes: The Makings of Anthropology. Estados Unidos: Cornell University Press.

Secadas, F. (2002): «Aprender a enseñar (a propósito de las matemáticas)», en Tendencias Pedagógicas, n.° 7, ejemplar dedicado a orientación educativa y tutoría, pp. 49-97.

Sierra, Bravo R. (1985). Técnicas de Investigación Social; Teoría y Ejercicios. 4a. Edición. Editorial Paraninfo, Madrid.

Silveira, D., Colomé, C., Heck, T., Nunes da Silva, M., & Viero, V. (2015). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index de Enfermería, 24(1-2), 71-75. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962015000100016

Torres D., Rincón A. y Medina L. (2022). Competencias digitales de los docentes en la Universidad de Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista CAES. 2012;3(1):119-39.

Vidal, M. & Rivera N. (2007). Investigación-acción. Educación Médica Superior, 21(4) Recuperado en 01 de septiembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=es&tlng=es

Downloads

Published

2025-12-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Diversification of teaching strategies with the use of technology, action research with elementary school students. (2025). Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i2.4304

Most read articles by the same author(s)