Entrepreneurship from the Perspective of Two Groups of University Students: Mexico vs. Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v18i2.496Keywords:
Emprendimiento, expectativas,, capacitación, motivaciónAbstract
The research resulting from the research agreements between the Autonomous University of San Luis Potosí, Altiplano campus, and the University of Otavalo, Ecuador. It is a descriptive and comparative quantitative research among groups that detects the perception of individual factors and the immediate environment related to future business entrepreneurship expectations. It finds that services, food, and commerce are the businesses to undertake, reports on the training needs of future entrepreneurs, and describes the motivations for entrepreneurship, primarily personal improvement, followed by family, and thirdly, money.
Downloads
References
Amorós (2007). Comportamiento organizacional, En busca del desarrollo de ventajas competitivas, Universidad Católica San Toribio de Mogrovejo. USAT. Chiclayo. Perú.
Cantillo R. (1755) / (2011). Essai sur la nature du commerce en général. Institut Coppet. Disponible en: https://www.institutcoppet.org/wp-content/uploads/2011/12/Essai-sur-la-nature-du-commerce-en-gener-Richard-Cantillon.pdf.
Cordero J., Astudillo S., Carpio X., Delgado J., Amon O. (2011). Análisis de los factores que influyen en el emprendimiento y sostenibilidad de las empresas del área urbana de la ciudad de Cuenca, Ecuador. MASKANA. Vol. 2, n°2. Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/5412/1/MASKANA%20si7285%20%283%29.pdf.
Espíritu, R., Moreno, H. (2014). La influencia de los rasgos de personalidad, control interno y necesidad de logro en la intención emprendedora: Un estudio empírico con estudiantes universitarios. XV Congreso internacional de contaduría, administración e informática. ANFECA. Disponible en: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xv/docs/7.pdf.
Hernández, Fernández, Baptista (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. Mc Graw Hill. México.
Huerta (1986). El empresario. Kirzner. Lecturas de Economía Política, vol. I, Unión Editorial, Madrid. Disponible en: http://www.eumed.net/cursecon/textos/Kirzner_empresario.pdf.
Junta de Andalucía (2015). Libro blanco del emprendimiento. I Foro Internacional de Emprendimiento Andalucía Emprende. Disponible en: https://www.andaluciaemprende.es/wp-content/uploads/2015/02/LIBRO-BLANCO-EMPRENDIMIENTO-ES.pdf.
Kotler & Armstrong (2008). Fundamentos de Marketing. Prentice Hall. Octava Edición. México.
Parra, Rubio, y López (2017). Factores distintivos del emprendimiento que propiciaron el éxito: casos de estudio en empresarios de Ibagué, Tolima. Pensamiento y gestión No 43. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/9216.
Rubio, J. (2013). Factores clave de éxito asociados al emprendimiento de base tecnológica en la ciudad de Manizales. Un análisis de la cadena de emprendimiento. Universidad Nacional de Colombia. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/11859/1/7709522.2013.pdf.
Suarez, J., Pedroza, I. (2016). Evaluación de la personalidad emprendedora: Situación actual y líneas de futuro. Papeles del psicólogo vol. 37, n° 1. Madrid, España. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/778/77844204008.pdf.
Torralba L. (2014). Factores clave en el desarrollo del emprendimiento. Facultad de ciencias económicas y empresariales. Universidad Pontificia Comillas Madrid. Disponible en: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/61/TFG000007.pdf?sequence=1.
Downloads
Published
Versions
- 2018-12-27 (2)
- 2021-01-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.