Brand equity: its impact on the online positioning of “Montubio” restaurant Portoviejo – Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v25i3.4221Keywords:
Brand equity, online positioning, enterprises, digital marketingAbstract
The purpose of this study was to analyze the relationship between brand value and online positioning of the restaurant "Montubio" located in the city of Portoviejo. We worked under a mixed approach, at a descriptive, correlational, exploratory and transversal level, since it aims at a defined time. A consumer survey and an interview with the restaurant owner were conducted, in addition to an analysis of the digital ecosystem of the brand. The main results showed a significant and high correlation (0.730) which reveals that there is a solid brand position and value from the customers' perspective, with high levels of recall, recognition, satisfaction, connection with local identity and preference over other similar options. However, areas for improvement were identified in web positioning, content and engagement to optimize the restaurant's digital presence.
Downloads
References
Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. The Free Press.
Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos del Marketing. Pearson. https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf
Arredondo, J., & Cconochuillca, R. (2022). Influencia del marketing digital en el posicionamiento de la organización social Marki en voluntarios en el periodo 2021-2 [Tesis de grado, Universidad de Lima]. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/16167
Bernal, E., Erazo, J., & Narváez, I. (2020). Marketing digital y estrategias online en el sector de fabricación de muebles de madera. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10 (Julio-Diciembre 2020)), 339–368. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7439112
Bia, A. (2022). Estrategias tecnológicas de posicionamiento: Internet invisible. Jornada de Posicionamientos.Es. El posicionamiento en Internet de instituciones culturales, científicas y educativas, Universidad de Alicante. https://www.academia.edu/43400458/O_R_G_A_N_I_Z_A_N_Estrategias_tecnol%C3%B3gicas_de_posicionamiento_Internet_invisible_5_de_mayo_Sala_1_11_P_de_la_Facultad_de_Derecho
Buil, I., Martínez, E., & De Chernatony, L. (2010). Medición del valor de marca desde un enfoque formativo. Cuadernos de Gestión, 10(3), 167–196. https://doi.org/10.5295/cdg.100204ib
Cabarcas, R., Rivera, J., & Torres, R. (2017). La efectividad del uso del marketing digital como estrategia para el posicionamiento de las PYMES para el sector comercio en la ciudad de Barranquilla. Investigación y desarrollo en TIC, 8(2), 3–5. http://hdl.handle.net/20.500.12442/2257
Callarisa, L., Sánchez, J., Moliner, M. Á., & Forgas, S. (2013). La importancia de las comunidades virtuales para el análisis del valor de marca: El caso de Tripadvisor en Hong Kong y París. 129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7169468
Cuevas, A. (2018). Análisis del posicionamiento online y la eficacia de la comunicación en Facebook de hoteles de Gran Canaria en 2017 [Tesis de grado, Universidad de las Palmas de Gran Canaria]. https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/56449
Farquhar, P. (1989). Managing Brand Equity. Marketing Research, 1(3), 24. https://n9.cl/5g01i
Florido, M. (2022). Posicionamiento de Marca: Qué es, ejemplos, tipos y estrategias. Escuela Marketing and Web. https://escuela.marketingandweb.es/posicionamiento-de-marca/
Forero, M., & Duque, E. (2014). Evolución y caracterización de los modelos de Brand Equity. Suma de Negocios, 5(12), 158–168. https://doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70038-2
Franco, G., & Quimí, W. (2018). Estrategias de posicionamiento, branding y promoción online para incrementar la afluencia de clientes en bares nocturnos de la ciudad de Guayaquil. Observatorio de la Economía Latinoamericana, octubre. https://www.eumed.net/rev/oel/2018/10/estrategias-posicionamiento-clientes.html
Gamonal, J., Velásquez, J., Granados, M., Ugarte, W., & Manchego, S. (2022). El Branding y las estrategias de posicionamiento en los institutos de educación superior tecnológico público de Perú. Universidad y Sociedad, 14(S4), Article S4. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3193
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed.). McGrawHill Educations. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Instituto Nacional de Patrimonio Cultural. (2020). Ciudades Creativas de la Gastronomía designadas por la UNESCO (Ecuador- Perú) realizan primer encuentro en Portoviejo – Instituto Nacional de Patrimonio Cultural. Gobierno del Ecuador. https://www.patrimoniocultural.gob.ec/ciudades-creativas-de-la-gastronomia-designadas-por-la-unesco/
Mackay, C., Escalante, T., Mackay, R., & Escalante Ramírez, T. (2021). Importancia del marketing para el posicionamiento de los emprendimientos en Ecuador. Revista Publicando, 8(31), 142–152. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2240
Marketing Schools. (2020). Inbound Marketing. Marketing Schools. https://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/inbound-marketing/
Mir, J. (2015). Posicionarse o desaparecer. ESIC Editorial. https://books.google.com.ec/books?id=ry6_BgAAQBAJ&printsec=copyright&source=gbs_pub_info_r#v=onepage&q&f=false
Miranda, R. (2017). Identidad digital de la empresa: Posicionamiento en redes sociales y reputación online. Harvard Deusto business review, 266, 56–62. https://www.harvard-deusto.com/identidad-digital-de-la-empresa-posicionamiento-en-redes-sociales-y-reputacion-online
Quispe, O. (2018). El valor de marca y el posicionamiento de la empresa SAFETY CAR S.A.C., Santa Anita 2018 [Tesis de grado, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/48499
Ries, A., & Trout, J. (1980). Posicionamiento: La batalla por su mente. McGrawHill. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2018/02/Posicionamiento-la-batalla-por-su-mente.pdf
Romero, V., Benites, J., Fuentes, A., & Valdiviezo, R. A. L. (2018). El posicionamiento en redes sociales de las Instituciones Públicas del Ecuador. Revista Científica Ecociencia, 5, 1–23. https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.166
Salazar, D., & Oña, N. (2021). El Valor de Marca. Una Perspectiva Centrada en el Consumidor de Alojamiento. Economía y Negocios, 12(1), 36–50. https://doi.org/10.29019/eyn.v12i1.916
Salazar, D., Quintero, J., & Mena, F. (2016). Criterios de medición en la lealtad del cliente aplicados a restaurantes de la ciudad de Quito. GRAN TOUR, REVISTA DE INVESTIGACIONES TURÍSTICAS, 14. https://eutm.es/grantour/index.php/grantour/article/view/63
Solorzano, J., & Parrales, M. (2021). Branding: Posicionamiento de marca en el mercado ecuatoriano. Revista Espacios, 42(12), 27–39. https://www.revistaespacios.com/a21v42n12/a21v42n12p03.pdf
Tomás, I. (2018). Factores determinantes del valor de la marca y su incidencia en la intención de compra. El caso de las telecomunicaciones en Senegal [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://www.tdx.cat/handle/10803/463050
Vera, J. (2008). Perfil de valor de marca y la medición de sus componentes. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, 41, 69–89. https://www.redalyc.org/pdf/716/71611842007.pdf
Villarejo, Á. (2002). Modelos multidimensionales para la medición del valor de marca. 8(3), 13–3. https://idus.us.es/handle/11441/32792
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
