Nursing care: the fruits of advance care

Authors

  • María Paula Rangel Tolosa University of Pamplona image/svg+xml
  • Mayra Alejandra Barajas Lizarazo
  • Katty Dayana Escobar Velásquez University of Pamplona image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.24054/coh.v13i2.4257

Keywords:

Nursing Care, Nurse-Patient Relations, Narration, Pregnant Women, Maternal- Fetal Well-Being

Abstract

Nursing care is recognized as a science, discipline, and art, resulting from the interaction between nurse and patient. With the purpose of analyzing its impact on formative practice, a qualitative- descriptive study was carried out using a narrative approach, focused on the care experience provided to a pregnant patient enrolled in the early detection program for pregnancy-related alterations. Data collection was conducted through participant observation, field notes, and the application of nursing knowledge patterns, which made it possible to document actions and reflect on the nurse–patient relationship. The results show that the implementation of anticipatory care promoted significant changes in the patient’s risk behaviors, related to physical, emotional, and spiritual dimensions, with a positive impact on maternal- fetal well-being. Furthermore, it was observed that both visible and invisible interventions strengthened the patient’s autonomy, adherence to recommendations, and psychological coping. In conclusion, the study reaffirms the relevance of a holistic and humanized approach in nursing care, highlighting that these practices not only impact the integral health of patients but also enrich the epistemological and disciplinary development of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta-Romero, M. A., García Ordóñez, K. A., Perea Copete, N., Díaz-Rivadeneira, J., Borja-González, J., De las Salas, R., & Segura- Barrios,

I. M. (2022). Narrativa de enfermería: visión y patrones de conocimiento en la experiencia de cuidado de una persona con colostomía. Reporte de caso. Salud Uninorte, 37(03), 865–877.

https://doi.org/10.14482/sun.37.3.610.7 36

Briñez A., K. J. (2015). Narrativa de enfermería: visión y patrones de conocimiento en una entrevista en el hogar. Revista Colombiana de Enfermería, 9(9), 142.

https://doi.org/10.18270/rce.v9i9.574

Colmenares Robles, Z. C., Moya Plata, D., & Herrera, I. D. V. (2020). Desde la enfermería basada en evidencia: patrones de conocimiento: mirando su narrativa: fenómeno del cuidado. Cultura de Los Cuidados, 58, 196.

https://doi.org/10.14198/cuid.2020.58.1 7

Congreso de Colombia. (2004). Código deontológico de enfermería. Diario Ofisical N°45693.

https://www.mineducacion.gov.co/1621

/articles-105034_archivo_pdf.pdf

Durán de Villalobos, M. M. (2005). La ciencia, la ética y el arte de enfermería conocimiento personal. Revista Aquichan, 5(5), 86–95.

Flood, J. H. and I. (2012). La Enfermería basada en Narrativa (EBN) desarrolla los procesos de construcción social de la experiencia que se derivan de las vivencias y puede servir de puente entre la objetividad científica de la Enfermería Basada en evidencia. Scielo, Kolisch 1996, 49–56.

Miranda-Limachi, K.E., Rodríguez- Núñez, Y., & Cajachagua-Castro, M. (2016). Proceso de Atención de Enfermería como instrumento del cuidado, significado para estudiantes de último curso. Enfermería Universitaria, 16(4), 374–389.

https://doi.org/10.22201/eneo.23958421 e.2019.4.623

Muñoz Ángel, Y. M. (2019). Patrón de conocimiento personal identificado en narrativas de profesores de Enfermería. Revista Cuidarte, 10(2), 1–19. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v10i2. 688

Ramírez, P., & Müggenburg, C. (2015). Relaciones personales entre la enfermera y el paciente. Enfermería Universitaria, 12(3), 134–143. https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.07.00 4

Rosa A. Zarate Grajales. (2004). Participación paterna y prácticas de lactancia materna exclusiva. Index de Enfermería, 13.

Rosa Eduardo, R. de la, & Zamora Monge, G. (2012). Cuidados invisibles:

¿son suficientemente reconocidos? Index de Enfermería, 21(4), 219–223. https://doi.org/10.4321/S1132- 12962012000300009

Valderrama Sanabria, M; Peña Pita, A; Clavijo Álvarez, L. (2017). Narrativa: el estudiante de enfermería aprendiendo el arte de cuidar. Revista Cuidarte, 8(1), 1488.

https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i1.3 62

Downloads

Published

2024-06-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Nursing care: the fruits of advance care. (2024). Cuidado Y Ocupación Humana, 13(2), 86-93. https://doi.org/10.24054/coh.v13i2.4257