This is an outdated version published on 2023-10-05. Read the most recent version.

Insertion and Contribution of the Venezuelan Mathematics Specialist Teacher in Higher Education in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i17.2547

Keywords:

Insertion, teacher, Venezuelan, mathematics, higher education, qualified migration

Abstract

The research analyzes the factors that hinder the insertion of the Venezuelan in the Chilean system and the contributions to academic development. The methodology is of a descriptive documentary type with a bibliographic design, based on the review of refereed articles. The result indicates that the insertion is governed mainly by the factors of legal regularization, requirement of a tax roll and the revalidation of the professional title. It is concluded that the contribution to academic development is evidenced in teaching, the coverage of labor gaps in the market, publication of articles in scientific journals, tax contributions to the treasury and the Chilean economy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antuash Tsenkush, A. (2022). Inserción laboral de los profesionales venezolanos migrantes en universidades Públicas de Quito (2010-2020). Instituto de Altos Estudios Nacionales-IAEN.

Bracho Pérez, K. J. (2020). Integración Intercultural de Niños Inmigrantes en Edad Escolar de la Zona de la Frontera. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 175-182.

Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación. México, D.F., Pearson educación.

Cabezas Gazaga, V. (2019). Desafíos y tensiones entre las nuevas políticas educativas y los programas de formación inicial de profesores en Chile. Revista Tema de la Agenda Pública. 14(116),1-28.

Canales Cerón, A. I., Fuentes, J. A., y De León Escribano, C. R. (2019). Desarrollo y migración: desafíos y oportunidades en los países del norte de Centroamérica.

Canales, A., Cortez, M. I., Sáez, M., & Vera, A. (2021). Brechas de género en carreras STEM. Propuestas para Chile. Concurso de Políticas Públicas, 115-150.

Cienfuegos-Illanes, J., y Ruf-Toledo, I. (2022). Profesionales de nacionalidad venezolana en Chile: barreras, estrategias y trayectorias de su migración. Estudios Públicos, (165), 77-104.

Diez, E., Freites, Y., García-Pérez, M., Ordóñez, L., Pineda, J., Requena, J., y Romero, S. (2021). Migración de Investigadores venezolanos: impactos e implicaciones de política pública. Interciencia, 46(1),8-18

Gandini, L. C., Lozano Ascencio, F. C., y Prieto, V. C. (2019). Crisis y migración de población venezolana: entre la desprotección y la seguridad jurídica en Latinoamérica. Universidad Nacional Autónoma de México.

Ganga-Contreras, F., Sáez, W., Calderón, A. I., Calderón, Á., y Rodríguez-Ponce, E. (2019). Principales rankings académicos internacionales: el caso de Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 407-434.

Gamboa, L. (2016). Desarrollo de Competencias de Lectoescritura en Estudiantes de Cuarto y Quinto Grado de Escuela Nueva, a Partir de una Propuesta Lúdico-Pedagógica desde Lectura de Contexto en la Sede Educativa Rural San José de La Montaña del Municipio de Mutiscua. Revista Conocimiento, Investigación y Educación. CIE. Vol. 2. (2), 39-46.

Gaspar Olvera, S., y Chávez Elorza, M. (2019). La migración mexicana altamente calificada 1990-2015.

González, R., Muñoz, E., & Mackenna, B. (2019). Como quieren en Chile al amigo cuando es forastero: Actitudes de los chilenos hacia la inmigración. Inmigración en Chile: Una mirada multidimensional, 321-346.

González, E., Villadiego, K. y Rodríguez, E. (2022). Tiflotecnología en el Aprendizaje de las Matemáticas en Estudiantes con Discapacidad Visual. CIE. Vol. 2. (15), 41- 54.

Guzmán, D (2021). Brechas de Genero en la Educación Superior en Chile y su impacto en la Segregación Laboral: Una Revisión Sistemática de la Literatura. International Journal for 21st Century Education, 8(1), 47-67

Henao, V y Acosta, L, (12-14 de septiembre del 2019) Inserción laboral de las mujeres migrantes altamente calificadas. Sexto Simposio Internacional de Investigación en Ciencias Económicas, Administrativas y Contables. Universidad Libre Colombia

Maire Chávez, B. M. (2019). Contribución fiscal de la migración en Chile. [Tesis de Magister, Pontificia Universidad Católica de Chile]. Repositorio Institucional Pontificia Universidad Catolica

Ministerio de Relaciones Exteriores. Chile Exterior. 22 de abril del 2019. https://www.chile.gob.cl/caracas/noticias/visa-de-responsabilidad-democratica-continua-apoyando-a-miles-de

Muñoz, Y. R., y Muñoz, V. R. (2022). Gobernanzas migrantes en el momento constituyente. Chile, octubre de 2019. Participación social y políticas públicas en Iberoamérica, 257.

Navarro-Conticello, J., y Moyano-Díaz, E. (2023). Adaptación cultural, discriminación percibida y bienestar de migrantes sudamericanos en Chile. Perfiles Latinoamericanos, 31(61).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO) (2019). Migración, desplazamiento y educación: construyendo puentes, no muros. https://es.unesco.org/gem-report/node/1878

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO) (2023). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. https://www.unesco.org/es/days/education

Organización de las Naciones Unidas. Objetivos de Desarrollo Sostenible (s.f.). https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Pacheco, R. A. U., & Salcedo, A. (2020). El profesor universitario venezolano migrante: ¿en búsqueda de la productividad perdida, Paideia, (66), 73-108.

Pedemonte, N. R., y Undurraga, J. T. V. (2019). Migración en Chile: Evidencia y mitos de una nueva realidad. LOM Ediciones.

Pérez, D. Violani, N. y Basaure, T. (2021, 12 de febrero). 20 venezolanos influyentes que emigraron a Chile. Diario La Segunda. https://www.litoralpress.cl/sitio/Prensa_PaginaCompleta.cshtml?LPKey=.%C3%9C.Uo.Ua5.S1.M.Y.J.F.Kdd.B.Bz.L.T.Gk.L.Rc.Iqwa.Kfflnd.Hqa.A.F4.H8.%C3%96

Posada – González, Nubia. (2017). Algunas nociones y aplicaciones de la investigación documental denominada estado del arte. Revista Investigación bibliotecología. 31 (73).

Rodríguez Salazar, J., y Martínez Villarroel, T. (2020). Análisis del rol laboral: profesionales migrantes venezolanas y su inclusión en el mercado laboral chileno. [Tesis de Postgrado, Universidad de Chile]. Repositorio Académico Universidad de Chile

Rojas Silva, N. (2020). Entre la migración y la resistencia en contextos de crisis. Civilizar: Ciencias Sociales Y Humanas, 20(39), 127-138.

Silva Jiménez, D., & Valenzuela Mayorga, J. A. (2019). Una Mirada actual de Género y Recursos Humanos en las Universidades Chilenas. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnologías.5-16

Stefoni, C., Silva, C., y Brito, S. (2019). Migración venezolana en Chile. La (des) esperanza de los jóvenes. En Gandini L, Fernando L, Prieto V. Crisis y Migración de población venezolana. Entre la desprotección y la seguridad jurídica en Venezuela. Universidad Nacional Autónoma de México

Superintendencia de Pensiones, (2019) Informe mensual de cotizantes del seguro de Cesantía y del Sistema de Pensiones. https://www.spensiones.cl/portal/institucional/594/articles-13781_recurso_1.pdf

Tigau Camelia (2020). Discriminación y privilegios en la migración calificada. Los profesionistas mexicanos en Texas. UNAM, Centro de Investigaciones Sobre América del Norte.https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/18037

Torres, L. Z. (2019). Organización venezolana en Chile. Anales de la Universidad de Chile (No. 16, pp. 315-328).

Universidad de Chile. (2022). Educadores inmigrantes son en su mayoría venezolanos y más de la mitad trabajan en colegios subvencionados. https://uchile.cl/u189284

Universidad de Chile. (2019). Canal Egresados. Títulos y Grados Extranjeros Revalidados 2019. https://uchile.cl/u165269

Universidad de Chile (s.f). Portafolio Académico Marinella Mazzei Pimentel https://uchile.cl/portafolio-academico/portafolio-academico/academico/56976

Universidad en Chile. (2021) Canal de Egresados. Grados Extranjeros Reconocidos. 2021.https://uchile.cl/u187426

Vega, J. (2022). Xenofobia, nacionalismo y COVID-19: la construcción del migrante venezolano en el discurso sobre la vacunación en redes sociales. Lengua y Sociedad, 21(1), 129-147.

Villegas, N. Y. A., y Castejón, C. E. B. (2021). Perspectiva laboral de la migración intelectual venezolana. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 3(8), 69-88.

Published

2023-10-05

Versions

How to Cite

Mindiola Bracho, D. del V. (2023). Insertion and Contribution of the Venezuelan Mathematics Specialist Teacher in Higher Education in Chile . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(17). https://doi.org/10.24054/cie.v2i17.2547