Recreational tools for strengthening gross motor skills in the lower limbs
Keywords:
Herramientas, lúdicas, motricidad, miembros inferiores, recreativoAbstract
Gross motor skills refer to all actions that involve large movements and, therefore, large muscle groups. This type of motor skill is vital for the child's overall development, involving movements of the arms, legs, back, and abdomen, enabling them to explore the world around them. Proper stimulation will develop the ability to climb stairs, crawl, hold up the head, roll over, and maintain balance, among other skills. However, it has been shown that during pregnancy, some women overstimulate their children, that is, they provide them with stimuli that exceed what they can tolerate in relation to their age or quantity, such that they cannot process them properly.
Downloads
References
Arráez, J. (1993). Temario de oposiciones al cuerpo de maestros.
Barraquer, L. (1968). Neurología fundamental (Vol. 1). Editorial Toray.
Bascón, M. (2010). Habilidades motrices básicas. Córdoba.
Bernard, G. (2010). La lúdica como instrumento para la enseñanza. http://blog.utp.edu.co/areaderecreacionpcdyr/files/2012/07/LO-LUDICO-COMO-COMPONENTE-DE-LO-PEDAGOGICO.pdf
Bracho, K. (2018). Modelo holístico de gestión pedagógica para la formación integral en la Universidad de Pamplona: Análisis de una experiencia. Praxis, 14(2), 205–214.
Cheza, E. (2015). Análisis de las actividades lúdicas en el desarrollo de la motricidad gruesa en los niños y niñas del primero de básica del centro educativo "Amable Arauz", de la parroquia de Conocoto. [Tesis de grado, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE]. http://repositorio.espe.edu.ec/xmlui/handle/21000/11413
Falcón, V. C., & Rivero, E. D. (2013). Importancia del desarrollo del esquema corporal. Lecturas: Educación Física y Deportes, 128. https://www.efdeportes.com/efd128/importancia-del-desarrollo-del-esquema-corporal.htm
Fernández, M. D. (2012). Influencia de la lateralidad y motricidad en la escritura en niños de segundo de educación primaria: Programa de intervención. [Trabajo de Fin de Máster, Universidad Internacional de La Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/1067
Le Boulch, J. (1987). La educación psicomotriz en la escuela primaria. Paidós.
Lozano, M., Martín Acosta, F., Molina, M., & Sánchez, R. (2010). Educación física y su didáctica: I. El equilibrio. https://portafoliosfranciscopulido.files.wordpress.com/2010/07/gta0820equilibrio.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MINEDUCACIÓN). (2014). Sentido de la educación inicial. https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-341880_archivo_pdf_doc_20.pdf
Pampliega, L. A. (2010). El juego y los niños. Eduinnova. http://www.eduinnova.es/sep2010/07juego.pdf
Pradas, D. (2009). El esquema corporal en niños y niñas. Innovación y experiencias educativas, 45, 2–5.
Saúl, L. (2012). La importancia del gateo. Psico Actúa, 1, 1–4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.