Development of visual skills in university students: the case of the bachelor's degree program at the Austral University of Chile

Authors

  • Jenny Patricia Acevedo Rincón Universidad Estatal de Campinas (Unicamp)
  • Campo Elías Flórez Pabón Universidad Estatal de Campinas (Unicamp)

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i4.2186

Keywords:

Visualización, habilidades visuales, procesos visuales, imágenes

Abstract

The experience presents the results obtained from activities designed to identify the visualization skills and processes of fourth- and fifth-year students studying mathematics education at the Universidad Austral de Chile. The experience sought to recreate a teaching sequence based on “rich situations” in mathematics classes to develop both skills and processes in future mathematics teachers. The sequence involved the construction of models of houses using regular hexahedrons. This was done through the use of pictorial representations, patterns, kinetic and dynamic formulas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. (2010). Modificabilidad estructural cognitiva vs. visualización: Un ejercicio de análisis del uso del Tetris en tareas de rotación y traslación. Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, 188p.

Acevedo, J. (2011). El Tetris como mediador visual para el reconocimiento de movimientos rígidos en el plano (rotación y traslación). Revista Tecné, Episteme y Didaxis (TED), 32(2), 33-36.

Bishop, A. (1983). Spatial abilities and mathematics thinking - A review. En R. Lesh & E. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and process (pp. 170-177). Academic Press.

Caravalho, D., & Fiorentini, D. (2013). Refletir e investigar a própria prática de ensinar-aprender Matemática na escola. En D. Caravalho & D. Fiorentini (Eds.), Análises narrativas em aulas de Matemáticas (pp. 119). Pedro e João Editores.

Del Grande, J. (1990). Spatial sense. Arithmetic Teacher, 37(6), 14-20.

Fiorentini, D. (2012). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? En M. Borba & J. L. Araújo (Eds.), Pesquisa qualitativa em Educação Matemática (pp. 53-85). Autêntica.

Font, V. (2015). Reflexión en la clase de Didáctica de las Matemáticas sobre una “situación rica”. En E. Badillo, D. Couso, G. Perafrán, & A. Adúriz-Bravo (Eds.), Unidades didácticas en Ciencias y Matemáticas (pp. 59-91). Bogotá.

Gal, H., & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: Analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational Studies in Mathematics, 74, 163–183.

Gutiérrez, A. (1996). Visualization in 3-dimensional geometry. In L. Puig & A. Gutiérrez (Eds.), Proceedings of the 20th PME conference (Vol. 1, pp. 3-19).

Gutiérrez, A. (1998). Procesos y habilidades de visualización espacial. Memorias del tercer congreso Internacional sobre investigación en educación matemática, 44-59, Valencia.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Practice, person, social world. En Situated learning: Legitimate peripheral participation (pp. 45-58). Cambridge University Press.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.

Published

2017-11-08

How to Cite

Acevedo Rincón, J. P., & Flórez Pabón, C. E. (2017). Development of visual skills in university students: the case of the bachelor’s degree program at the Austral University of Chile. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(4), 10–17. https://doi.org/10.24054/cie.v2i4.2186