Photography as a teaching strategy for teaching and learning about the environment with ninth-grade students at the Cambridge School in Pamplona. A pedagogical experience

Authors

  • Julieth Efigenia Rojas Rojas , Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1768

Keywords:

Didáctica, fotografía, medio ambiente, periodismo

Abstract

The educational use of photography in the classroom is beginning to become, for those who use it, a means of persuasion capable of convincing and transforming everyday events. Photography as a visual teaching resource allows for the conception of various educational methods due to its widespread use and means of expression, coupled with the devotion of those who work with it, from researching an environment to representing it through images. Photography is used to develop codes of understanding, interpretation, and transformation of reality to improve the scope of educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Árias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (6ª ed.). Editorial Episteme.

Ausubel, P. (1976). Psicología educativa. Editorial Trillas.

Ávila, R. (1988). Imagen fotográfica: Las primeras décadas de fotografía en Tunja. Editorial UPTC.

Aznar, P. (1995). Estrategias didácticas en el aula: La alegría de enseñar. Barcelona: Paidos.

Banks, M. (1995). La fotografía como herramienta en la investigación exploratoria. Paidos.

Bacheta, V. (2000). Ponencia: Perfil del periodista ambiental. Porto Alegre.

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Paidos.

Berger, J. (2010). Modos de ver. Gustavo Gili.

Calvo, H. (1997). El nuevo periodismo de la ciencia. Quito: Ediciones Ciespal.

Costa, J., & Moles, A. (1987). La imagen didáctica. Editorial CEAC.

Díaz, A. (1993). Tarea docente: Una perspectiva didáctica grupal y social. Nueva Imagen.

Díaz Barriga, F. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (2ª ed.). McGraw-Hill.

Díaz, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. Paidos.

Fernández, R. (2004). Periodismo ambiental y periodismo sostenible. Revista Ámbitos, 11.

Ferrer, A. (2003). Periodismo científico y desarrollo: Una mirada desde América Latina. Mérida: Ediciones del Rectorado, ULA.

Larena, A. (2002). Ciudadanía planetaria. Federación Internacional de Periodistas Ambientales. Manual del uso del lenguaje visual. (2005).

Mouly, G. (1978). Research educativo: La ciencia, el arte y las investigaciones. Allyn and Bacon.

Novak, J. (1988). Teoría y práctica de la educación. Ediciones Alianza Universidad.

Ruiz, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2ª ed.). Universidad de Deusto.

Sánchez, A. P., Porras D., & Montoya, D. (2003). Lectura de imágenes fotográficas por parte de analfabetas y neolectores adultos (Tesis de Maestría en Educación). Pontificia Universidad Javeriana, Medellín.

Shuell, T. (1988). El papel del estudiante en el aprendizaje de la instrucción: La psicología contemporánea para la educación. Editorial Brooks.

Sontag, S. (1982). Sobre la fotografía. Editorial Edhasa.

Vásquez, F. (2003). Rostros y máscaras de la comunicación. Editorial Zuluaga.

Vilches, L. (1987). La teoría de la imagen periodística. Ediciones Pirámide.

Bravo, N. (2008). Estrategias pedagógicas dinamizadoras del aprendizaje por competencias. Recuperado de https://docs.google.com/document/d/...nOCeKJfiePoMu5uA/edit (Consulta: septiembre 24, 2014).

Informe Brundtland. (1987). Nuestro futuro común. Recuperado de www.aytotoledo.org/medioambiente/a21/BRUNDTLAND.pdf (Consulta: agosto 4, 2014).

Lynton, C., & Keith, A. (1993). Ecología, ciencia y política medioambiental. Recuperado de www.casadellibro.com/libros/ciencias/ecologia/medio-ambiente (Consulta: noviembre 3, 2014).

Marqués, P. (2001). Didáctica: Los procesos de enseñanza y aprendizaje. La motivación. Recuperado de www.redescepalcala.org/inspector/.../PROCESOS%20DE%20EA.pdf (Consulta: septiembre 2, 2014).

Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1743 (1994). PRAES. Recuperado de www.mineducacion.gov.co/1621/article-104167.html (Consulta: octubre 4, 2014).

Ramírez, E. (1997). Estudios sobre información periodística especializada. Valencia. Recuperado de https://books.google.com.co/books?isbn=8494225626 (Consulta: noviembre 3, 2014).

Robson, M. (1997). La fotografía como herramienta en la investigación exploratoria de un fenómeno social. Recuperado de catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/ldf/...r.../capitulo3.pdf (Consulta: noviembre 5, 2014).

Vacarini, V. (s.f.). La comunicación en el aula: Estrategias para mejorar el aprendizaje y fortalecer el vínculo alumno-docente. Recuperado de www.academia.edu/4739847/La_comunicación_en_el_aula (Consulta: noviembre 18, 2014).

Downloads

Published

2017-10-31

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Photography as a teaching strategy for teaching and learning about the environment with ninth-grade students at the Cambridge School in Pamplona. A pedagogical experience. (2017). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(3), 24-37. https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1768