Intraoral and facial massages. A physiological approach to speech therapy treatment

Authors

  • María Mercedes Arredondo Kassabb Universidad de Ciencias Pedagógicas Cuba

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1767

Keywords:

Intrabucales, faciales, fisiología logopédica

Abstract

Humans are social beings who think, speak, and reason, and this is closely related to the level of development achieved by their central nervous system and higher cortical structures, mainly the frontal lobe, which regulates voluntary movements and actions in states of activation, preparing them to resolve the programming of the most highly organized forms of human activity. The flexibility, plasticity, and capacity of the brain to process the changes that characterize the biological, physical, environmental, psychological, genetic, and acquired phenomena that act on these structures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, R. D., & Victor, M. (1981). Principles of neurology. New York: McGraw-Hill Book Co.

American Heart Association. (1991). The National Health and Nutrition Examination Survey II, 1976–80: Heart and stroke facts. Dallas.

Álvarez, E., et al. (2013). Anatomía y fisiología humanas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Arredondo, K. M. M. (2014). Una concepción de rehabilitación para la corrección y compensación fisiológica de los trastornos que afectan el lenguaje y la comunicación de los niños(as) con necesidades educativas especiales. Revista IPLAC, (Artículo), 12.

Artur, C. G. (1971). Tratado de fisiología médica (4ª ed., cap. 58, p. 678). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bamford, J., Sandercock, P., Dennis, M., et al. (1990). A prospective study of acute cerebrovascular disease in the community: The Oxfordshire Community Stroke Project, 1981–86. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry, 53, 16–22.

Congreso Internacional de Pedagogía. (s.f.). Curso 44: Prevención educativa: Un concepto a debate en el ámbito escolar, familiar y comunitario.

Fernández Pérez de Alejo, G. (2008). La atención logopédica en la edad infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Guirado Rivero, V. C. (2009). Recursos didácticos para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Héctor, R. M., Rangel Guerra, R. A., & Marfil Rivera, A. (1995). Cost of stroke in Mexico. Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 5(4), 244–247.

Hier, D. B., Foulkes, M. A., Swiontoniowski, M., et al. (1991). Stroke recurrence within two years after ischemic infarction. Stroke, 22, 155–161.

Martínez, H. R., Rangel Guerra, R. A., & Marfil Rivera, A. (1995). Cost of stroke in Mexico. Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 5(4), 244–247.

Massaro, A. R., Sacco, R. L., Mohr, J. P., et al. (1991). Clinical discriminators between lobar and subcortical hemorrhage. Neurology, 41, 1881–1885.

MINED. (2009). IX Seminario Nacional para Educadores. 2da parte. Ciudad de La Habana.

Plan Nacional de Desarrollo 1995–2000. (s.f.). Cuba.

Prives, M., et al. (1981). Anatomía humana. Moscú: Editorial MIR.

Rodríguez Rivero, A. C. (2009). Prevención y educación preescolar: Selección de lecturas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1989). Fundamentos de defectología (Obras completas, Tomo 5). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1995). Obras escogidas (Tomos I, III). Madrid: Ediciones Visor.

Published

2017-10-31

How to Cite

Arredondo Kassabb, M. M. (2017). Intraoral and facial massages. A physiological approach to speech therapy treatment. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(3), 11–23. https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1767

Issue

Section

Artículos