Dysfunctional occupational performance, a theoretical proposal from the academic perspective

Authors

  • Shrrin Prada Tarazona Universidad de Santander
  • Shelsing Virginia Santander Quintero Universidad de Santander
  • Daisy Johanna Contreras Paredes Universidad de Santander https://orcid.org/0000-0002-0917-0714

DOI:

https://doi.org/10.24054/cbs.v2i1.2638

Keywords:

Capacity, performance, dysfunction, occupation

Abstract

Introduction: How the performance of daily activities called occupations has been called chronologically, which can be altered by multiple factors, those related to alterations in the physical component of the human being, causing these daily activities to not be performed in the most effective and satisfactory manner. for the people. Method: Preparation is conducted to conceptualize the object of study and the approach, including the thematic cores of the research, according to theoretical parameters of the discipline, categories of information are established, organized in three phases, contextualization, analysis and interpretation and theoretical reconstruction. Results: The collection aspects of the consulted documentary sources are established, it was added in an open categorization, the categories are life cycle and intervention sectors, for the contextualization of the information the documentary review carried out was classified through an open categorization, (Prato 2011) with the purpose of delimiting each theoretical reference according to two important aspects in relation to age and professional field of action. Conclusions: There is no literature that conceptualizes dysfunctional occupational performance, specifically to categorize the relationship between performance and occupational dysfunction, it could be inferred that they are
theoretical references that, although they are directly related to the object of study, the justification of the analytical interpretation allowed carry out the theoretical reconstruction of occupational performance, from the base concepts of occupational performance and occupational dysfunction, based on deductive analytical argumentation and theoretical demonstration, formulated from a conjecture, corroborating it and finally justifying it theoretically, (Morales 2021), According to the proposal The theoretical definition of dysfunctional occupational performance is a direct interaction between occupational dysfunction generated by the decrease or loss of the individual's capabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Parra, J. M., López Liria, R., Fernández-Batanero, J. M., Padilla Góngora, D., & Álvarez, J. F. (2016). Influencia de la ocupación en actividades de la vida diaria y de ocio sobre la salud real de la persona mayor. DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v8i2.554

Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., & Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173.

Algado, S. S. (2006). El modelo canadiense del desempeño ocupacional I. Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG, (3), 5.

Ampuero, L. P., Villegas, M. V., & Muñoz, C. M. (2014). Praxis del Terapeuta ocupacional y su vínculo con la participación social: el ejercicio profesional en la realidad sociosanitaria chilena. Revista de estudiantes de terapia ocupacional, 1(2), 49-62.

Aravena, A. V. (2018). El Modelo de Ocupación Humana (MOHO). Contexto, (5), 11-20.

Arteaga, C., & Alberto, S. (2008). El desarrollo de nociones históricas en el aula, mediante el empleo de las fuentes primarias y las tecnologías de la información y la comunicación.

Bidart, G., Guerra, A., & Rubiano, M. (2018). Adaptación ocupacional en personas con artritis reumatoidea (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Mar del Plata, Facultad de Ciencias de la Salud y Trabajo Social).

Blanco, G., Angulo, Y., Contreras, J., Pacheco, Y., & Vargas, V. (2012). Estrés y desempeño ocupacional en estudiantes de terapia ocupacional. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 12(1), ág-1. DOI: https://doi.org/10.5354/0717-6767.2012.22048

Bravo, J., Chávez, V., Cid, D., Montecino, R., Toro, X., & Sepúlveda Prado, R. (2014). Terapia ocupacional en inclusión laboral: Experiencias a nivel local. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.32396

Canabal López, M. (2018). Ciencia y terapia ocupacional crítica: estado del arte de la producción científica.

Carrasco, J., & Olivares, D. (2008). Haciendo camino al andar: construcción y comprensión de la Ocupación para la investigación y práctica de la Terapia Ocupacional. revista chilena de terapia ocupacional, (8), pág-5. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5346.2008.55

Garzón Osorio, M. L. (2012). Incidencia de una secuencia didáctica de trabajo colaborativo con apoyo de TIC para el desarrollo de la argumentación en estudiantes del Programa Ciencias del Deporte y la Recreación de La Universidad Tecnológica de Pereira.

Gómez Lillo, S. (2006). Equilibrio y organización de la rutina diaria.

Guevara Patiño, R. (2019). Miradas a la investigación en evaluación del aprendizaje en Bogotá: estado de arte 2002-2012.

Jiménez García, A., & Lorenzo Russell, O. M. (2000). La terapia ocupacional. Med. integral (Ed. impr), 105-108.

Morales Ramírez, G., Rubio Goycochea, N., & Larios Osorio, V. (2021). Tipificación de argumentos producidos por las prácticas matemáticas de alumnos del nivel medio en ambientes de geometría dinámica. Bolema: Boletim de Educacao Matemática, 35, 664-689. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a06

Mota, G. R., Pérez, E. P., de León, J. R. S., Luque, M. L., Arroyo, Á. O., & García, C. P. (2009). Terapia Ocupacional en la rehabilitación de la disfunción ejecutiva en adictos a sustancias. Trastornos adictivos, 11(2), 96-105. DOI: https://doi.org/10.1016/S1575-0973(09)72057-4

Peñas-Felizzola, O. L., Gómez-Galindo, A. M., Parra-Esquivel, E. I., Rivera-Caballero, C. J., & Ovalle-Cuervo, C. M. (2016). Terapia ocupacional en la normatividad colombiana relacionada con conflicto armado. Revista de la Facultad de Medicina, 64(4), 707-714. DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v64n4.53446

Prato, M. G. (2011). Abordaje de la Investigación Cualitativa a través de la Teoría Fundamentada en los Datos. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 2(6), 79-86.

Silva, C. R., & Morrison Jara, R. (2018). Avances e inquietudes de la Terapia Ocupacional Latinoamericana. DOI: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoED2601

Published

2024-02-21

How to Cite

Prada Tarazona, S., Santander Quintero, S. V., & Contreras Paredes, D. J. (2024). Dysfunctional occupational performance, a theoretical proposal from the academic perspective. Basic Health Sciencies Journal, 2(1), 19–34. https://doi.org/10.24054/cbs.v2i1.2638

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)