Implementation of playful strategies to improve academic performance in mathematics among sixth-grade students at El Bosque School in the city of San José de Cúcuta.

Authors

  • Yehison Barajas Ramon Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v5i1.1694

Keywords:

Matemáticas, Estrategias Lúdicas, Educación Física, Transversalidad

Abstract

The following research project aims to contribute to the teaching and learning process in mathematics for sixth-grade students in class 6B at Gimnasio El Bosque School through the implementation of playful strategies that strengthen learning and contribute to the development of mathematical knowledge, taking into account that these students' academic performance is low.

Therefore, the relevant contributions of this work are presented through exercises to be worked on in the form of playful games, providing students with immediate understanding in terms of interest, motivation, and comprehension of the skills involved in knowledge of: operations with natural numbers, equations, and metric measurements. Therefore, it was verified that through the implementation of these strategies, a more effective and meaningful performance of mathematical knowledge can be achieved than that normally developed under traditional techniques (using blackboards, texts, and exercises), which represent a greater degree of difficulty for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Pérez, M., et al. (2004). Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias: Interdisciplinariedad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Benedito, E. (2000). Didáctica de la matemática moderna. México: Editorial Trillas.

Bentancur, J. (2007). Planificación de juegos lúdicos como estrategia para mejorar las competencias básicas en el área de Educación Física. Recuperado de http://cprzara2.educa.aragon.es/competencias/pinos/ccbbef.doc

Díaz Barahona, J. (2009). El desarrollo de la competencia matemática a través de la Educación Física. Revista Digital efdeportes, (129). Recuperado de http://www.efdeportes.com

Díaz Barahona, J. (s.f.). El desarrollo de las competencias básicas a través de la Educación Física. Revista Digital efdeportes, (118). Recuperado de http://www.efdeportes.com

Martínez, M. (2002). Evolución del juego a lo largo del ciclo vital. En Aprendizaje a lo largo de la vida (p. 131).

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2002). Lineamientos curriculares de Educación Física, Deporte y Recreación. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN.

Paché. (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado (España).

Reverte Guevara, J. J. (s.f.). Contribución de la Educación Física a la consecución de las competencias básicas. Recuperado de http://www.ecobachillerato.com/programacion/documentos/ejemploccbbef.doc

UVAM-Valera. (2009, febrero). Enseñanza y aprendizaje matemático. Universidad Valle del Momboy – Valera.

Published

2013-10-31

How to Cite

Barajas Ramon, Y. (2013). Implementation of playful strategies to improve academic performance in mathematics among sixth-grade students at El Bosque School in the city of San José de Cúcuta. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 5(1), 119–126. https://doi.org/10.24054/afdh.v5i1.1694

Issue

Section

Artículos