Theory of critical reading by Fabio Jury applied to students of the text comprehension and interpretation course at the University of Pamplona Cúcuta - Norte de Santander

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v3i2.3490

Keywords:

Critical reading, reading comprehension, text interpretation, higher education, critical thinking

Abstract

This article analyzes the application of Fabio Jurado's critical reading theory in university students taking a text comprehension and interpretation course. Using a qualitative approach with an action research, documentary, and field design, students and professors from the Humanities and Spanish Language program were studied. Interviews and diagnostic tests were used to gather information. The results show that critical reading, according to Jurado, is an active, participatory, and reflective process that involves understanding, analyzing, and evaluating a text. The importance of this skill is highlighted for university students to be able to understand reading materials and develop their critical thinking. The research confirms the three levels of reading proposed by Jurado: literal, inferential, and critical, each with its specific characteristics for textual comprehension and interpretation. This study contributes to the understanding of critical reading in higher education and offers tools for its application in the classroom.

References

Avendaño, G. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional.

Buelvas, M., & Moreno, J. (2017). Desarrollo de la lectura crítica a través de diversas estrategias didácticas. [Tesis de pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Institucional Universidad de Pamplona.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica, teoría, ejemplos y reflexiones. Red investigación, 32, 1-14.

Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Revista Zona Próxima, 24, 128–135. https://www.redalyc.org/journal/853/85346806010/html/

Gamboa, L. M. (2016). Desarrollo de competencias de lectoescritura. [Tesis de pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Institucional Universidad de Pamplona.

Henández, R., Fernandez, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Jurado, F. (2020). Lectura crítica en tiempos de aislamiento. Santillana plus, 3, 15-22.

Mackay, R., Franco, D., & Villacis, P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Revista Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Mendiola, R. (2021). Lectura crítica. En Significados. https://www.significados.com/lectura-critica/

Miñana, A., & Noguero, S. (2007). Teoría de la educación. Pearson Educación.

Moreno Pinado, W., & Velázquez Tejeda, M. (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73.

Sánchez , M., Sánchez , S., & López, V. (2014). La investigación cualitativa en educación. Boletín UPIITA. El camino de la innovación educativa, 4(7), 1-14.

Serrano de Moreno, M. S. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios. Educere, 12(41), 505-514.

Serrano, S., & Madrid, A. (2007). Competencias de lectura crítica. Una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción Pedagógica, 16(1), 58-68.

Uriarte, J. (2013). La lectura crítica, una herramienta de formación del pensamiento crítico en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 62(1), 1-12.

Published

2024-12-28

How to Cite

Durán Peña, P. A. (2024). Theory of critical reading by Fabio Jury applied to students of the text comprehension and interpretation course at the University of Pamplona Cúcuta - Norte de Santander. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 3(2), 19–40. https://doi.org/10.24054/ripcs.v3i2.3490

Issue

Section

Artículos