Competency-based assessment and learning: new competency-based assessment models
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v3i1.3041Keywords:
Competency-based assessment, Competency-based learning, Evaluation models, 21st Century Skills, Academic performance, Competencies, Higher education, Educational strategies, Professional preparationAbstract
This article investigates competency-based assessment and learning in student teachers, focusing on new assessment models that measure essential skills and knowledge for the 21st century labor market. It identifies effective competency-based assessment practices and analyzes their impact on students' academic performance and career readiness. Using a systematic review of the literature and case studies in educational institutions, the results show that these assessments foster deeper and more relevant learning, enhancing students' ability to apply knowledge in practical contexts. The research provides evidence-based strategies for the implementation of competency-based assessments, highlighting their importance for the integral formation of students.
References
Baxter, P., & Jack, S. (2008). Metodología de estudio de caso cualitativo: Diseño de estudio e implementación para investigadores novatos. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
Biggs, J. (1999). Enseñanza para un aprendizaje de calidad en la universidad: Lo que hace el estudiante. Society for Research into Higher Education.
Biggs, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. Open University Press.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomía de los objetivos de la educación: La clasificación de las metas educativas. Longman.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomía de los objetivos educativos: La clasificación de los objetivos educativos. Longmans, Green.
Bowen, G. A. (2009). Análisis de documentos como método de investigación cualitativa. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
Creswell, J. W. (2014). Diseño de investigación: Enfoques cualitativos, cuantitativos y mixtos (4ta ed.). Sage Publications.
Gardner, H. (1983). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Basic Books.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Hincapié Parejo, N. F., & de Araujo, C. C. (2022). Evaluación de los aprendizajes por competencias: Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(1), 106-122. Universidad del Zulia.
Kolb, D. A. (1984). Aprendizaje experiencial: La experiencia como fuente de aprendizaje y desarrollo. Prentice Hall.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall.
Morgan, D. L. (1997). Grupos focales como investigación cualitativa (2da ed.). Sage Publications.
Patton, M. Q. (2015). Métodos de investigación y evaluación cualitativa: Integrando teoría y práctica (4ta ed.). Sage Publications.
Stiggins, R. J. (2002). Assessment Crisis: The Absence of Assessment FOR Learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
Stiggins, R. J. (2002). Crisis de evaluación: La ausencia de evaluación PARA el aprendizaje. Phi Delta Kappan.
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Harvard University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.