Conceptions and practices on the didactics of mathematics.
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v1i1.1317Keywords:
teaching, mathematics, secondary school teacherAbstract
The teaching of mathematics is a constant challenge for educators. The objective of this research was to elaborate a theoretical approach in relation to the conceptions of teachers, in secondary education, about the didactics of mathematics and how they are revealed in their pedagogical performance. The method used was the case study. The results define the didactics of mathematics as a reflective process, which guides pedagogical mediation with strategies aimed at problem solving through analysis and reasoning with collaborative work that considers cognitive processes, technological resources and research as necessary factors for its development.
References
Argyris, C. (2009). Conocimiento para la acción. Buenos Aires: Granica.
Arteaga, B., Macías, J., & Pizarro, N. (2020). La representación en la resolución de problemas matemáticos: un análisis de estrategias metacognitivas de estudiantes de secundaria. Uniciencia, 34(1), 263-280. www.revistas.una.ac.cr/uniciencia.
Azcárate, C., García, L., & M. (2006). Creencias, concepciones y conocimiento profesional de profesores que enseñan cálculo diferencial a estudiantes de ciencias económicas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 9(1), 85-116. https://www.redalyc.org/pdf/335/33590105.pdf
Beyer, A., Miranda, Ch., & Arancibia (2019). Concepciones epistemológicas, pedagógicas y disciplinares de docentes de básica especializados en matemática. En Consejo de Decanos de Facultades de Educación de Chile (pp. 151-171). Concepción, Chile: Universidad de Concepción.
Brousseau, G. (2000). Educación y didáctica de las matemáticas. Educación matemática, 12(1), 5-38. http://www.revista-educacionmatematica.org.mx/descargas/Vol12/1/03Brousseau.pdf
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones matemáticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Carmona, N., & Jaramillo, D. (2010). El razonamiento en el desarrollo del pensamiento lógico a través de una unidad didáctica basada en el enfoque de resolución de problemas. Trabajo de grado de maestría. Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/1484/1/37235C287.
Chamorro, L. (2017). Los problemas con el aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de estudio, 11-20. https://uruguayeduca.anep.edu.uy/sites/default/files/2017-08/cuadernosdeestudioI.pdf.
Cohen, N., & Gómez, G. (2011). Las tipologías y sus aportes a las teorías y la producción de datos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, Nº1, Año 1, 36-46. https://dialnet.unirioja.es/LasTipologiasYSusAportesALasTeoriasYLaProduccion.pdf
Fandiño, M. (2006). Currículo, evaluación y formación docente en matemáticas. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Gutiérrez, L. (2009). Didáctica de la matemática para la formación docente (1ª ed.). San José, C.R.: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. https://ceccsica.info/sites/default/files/content/Volumen_22.pdf
Leguizamón Romero, J., Patiño Porras, O., & Suárez Sotomonte, P. (2015). Tendencias didácticas de los docentes de matemáticas y sus concepciones sobre el papel de los medios educativos en el aula. Educación matemática, 27(3), 151-174. https://www.redalyc.org/pdf/405/40544202005.pdf
Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas del profesorado: vínculo entre la cultura y la práctica de la enseñanza. En Mª J. Rodrigo, A. Rodríguez, & J. Marrero (Coords.), Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano (pp. 243-276). Madrid: Aprendizaje Visor.
Marrero, J. (2010). El pensamiento rencontrado. Barcelona: Octaedro.
Pachón Alonso, L., Parada Sánchez, R., & Chaparro Cardozo, A. (2016). El razonamiento como eje transversal en la construcción del pensamiento lógico. Praxis & Saber, 7(14), 219-243. https://doi.org/10.19053/22160159.5224.
Peralta, A. (2016). Adecuación de la Planeación Didáctica como Herramienta Docente en un Modelo Universitario Orientado al Aprendizaje. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 109-130. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.006.
Ruiz, Y. (2011). Aprendizaje de las matemáticas. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza. Federación de Enseñanza de CC.OO.1-8 Andalucía, Nº 14. https://www.feandalucia.ccoo.es/indcontei.aspx?d=6206&s=0&ind=277
Sánchez, M. (2018). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes: ¿es realmente tan complicada? Revista Digital Universitaria, 19(6), 1-18. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a1
Argas, G., & Gamboa, R. (2013). El modelo de van Hiele y la enseñanza de la geometría. Uniciencia, 27(1), 74-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4945319
Viñals, A., & Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325008
Downloads
Published
Versions
- 2022-06-01 (5)
- 2022-06-01 (4)
- 2022-02-01 (3)
- 2022-02-01 (2)
- 2022-06-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.