Perceptions, attitudes and level of knowledge that primary teachers have about ICT training
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i2.4310Keywords:
Information and communication technologies (ICT), perception, attitude, level of knowledge, primary cycle teachersAbstract
The research entitled “Perceptions, attitudes and level of knowledge that primary cycle teachers have about ICT training” describes and identifies the perceptions, attitudes and level of knowledge that first cycle teachers have about ICT training. It also classifies the factors that facilitate and hinder the implementation of ICT in the classroom. The study was based on a mixed approach with a descriptive-phenomenological design, through a questionnaire applied to 7 first cycle basic education teachers. The results showed that the predominant group of respondents (57%) belonged to teachers with 2 to 10 years of teaching experience, i.e., the “novice” range, 57% of whom also indicated having received self-taught training in the areas of ICT. With respect to the results that describe and identify the factors mentioned above, it is evident that a significant percentage have positive perceptions and attitudes towards the use of ICT in the classroom, the levels of knowledge indicate that “novice” teachers consider themselves to have an intermediate or advanced level, while the rest of the teachers indicate that they are at a basic or intermediate level. In conclusion, the research establishes the need to strengthen ICT training, focused on the real needs and skills of teachers, which is why the results provide valuable information to carry out improvement programs or training for teachers and future teachers.
References
Alegría, M. (2015). Uso de las tic como estrategias que facilitan a los estudiantes la construcción de aprendizajes significativos. (Tesis de grado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala. Recuperado de https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25521w/L1TE113_S1_MARVIN.pdf
Alulema, M., Sarzona, M.,Lagla, V., Castillo, C., y Basates, M. (2024). La Capacitación al Docente en el Uso de las Tic y su Importancia en el Quehacer Educativo. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, Ciudad de México. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.13066
Almerich, G., Suárez, J., Belloch, C., y Bo, R. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: perfiles formativos y elementos de complejidad. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91622234001
Cárdenas, N. (2019). Percepción y uso de las TIC por los docentes universitarios. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. Eticanet, Revista de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. Universidad de Granada. https://doi.org/10.30827/eticanet.v19i2.11851
Cauas, D. (2013). Definición de las variables, enfoque y tipo de investigación. Recuperado de https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24762w/Definiciondelasvariables,enfoqueytipodeinvestigacion.pdf
Cobeña, M.., Panchana, R., Parrale, D., Vélez, A., y Moreira, O. (2023). La integración de las TIC en la formación docente: retos y oportunidades para la profesionalización y actualización de los educadores. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6191
Educrea. (2023). Importancia de las TIC en la educación básica regular. https://educrea.cl/importancia-de-las-tic-en-la-educacion-basica-regular/
Fandos, M. (2003). Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje. (Tesis Doctoral). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8909/Etesis_1.pdf
Jaramillo, J. y Escudero, P. (2023) El impacto de las TIC en el ciclo de aprendizaje. Polo del conocimiento. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9282006
Levicoy, D. D. (2013). TIC en Educación Superior: Ventajas y desventajas. Educación y tecnología, (4), 44-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5072156
Mejía, A., Silva, C., Villarreal, C., Suárez, D, y Villamizar, C. (2021). Estudio de los factores de resistencia al cambio y actitud hacia el uso educativo de las TIC por parte del personal docente. Revista Redipe. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/428/425
Mendoza Navarro, L., Velásquez Miranda, G., Llantoy Aroca, B., Carrasco Caballero, N., Cruz Guimaraes, J., Arteaga Sánchez, J. y Minchola Vásquez, A. (2022). Las Tics como soporte en el aprendizaje autónomo en estudiantes de nivel secundario: retos a alcanzar en la educación digital. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Ciudad de México. Volumen 6, Número 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1960p 1379
Ministerio de Educación. (2013). Matriz de Habilidades TIC para el Aprendizaje. Biblioteca digital del Ministerio de Educación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2165/mono-95x.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educación. (2021). Estándares de las Profesión Docente: Marco para la Buena Enseñanza. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf
Rodriguez-Parrales, D.,Moreno-Lozano, D., Orellano Rosado, J., y Pincay-Reyes. K. (2021).Ventajas y Desventajas de las herramientas tecnológicas en las actividades académicas. https://doi.org/10.23857/dc.v7i5.2242
Rosado, J. y Andrade, E. (2017). Nivel de conocimiento de las tecnologías de la información y comunicación en los docentes de educación superior. INNOVA Research Journal. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n12.2017.483
Sanahuja Ribés, A., Moliner Miravet, L., y Alegre Ansuategui, F. J. (2020). Educación inclusiva y TIC: un análisis de las percepciones y prácticas docentes. Bordón. Revista De Pedagogía. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.69852
Tecnología – CPEIP. (2024). Recuperado de https://www.cpeip.cl/tag/tecnologia
Valle, A., Manriquez, L., y Revilla, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Recuperado de https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tamara Constanza Navarro Márquez, Marisa Alejandra Lara Escobar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




