Model of emotions in university students during the process of learning calculus

Authors

  • Mawency Vergel Ortega Universidad Francisco de Paula Santander
  • Henry de Jesús Gallardo Pérez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Jhan Piero Rojas Suárez Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v3iEspecial.877

Keywords:

Competences, emotions, model, student, calculus

Abstract

he purpose of the research is the construction and empirical validation of a model of structural equations with predictive capacity to explain emotional responses during the learning of calculation of students in university programs with hybrid mode of the Faculty of Engineering of the University Francisco de Paula Santander. The study was applied to university students from the first to the fourth semester. The results allow to associate emerging conceptual categories of friendship, role, innovation in learning, emotion, feeling, environment, family support. The emerging paradigms were the ISSN: 1692-7257 -Volumen 37–Número Especial-2020Universidad de PamplonaI. I. D. T. A. 127Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzadasynchronic behavior, inter-agent epistemology, self-organization dynamics, abstract symbolic representation, the concurrent self-organization of a network. It is concluded that the multilevel model of emotions is adequate to describe the relationship between predictor variables and emergent categories with the management of emotions in calculus students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegret M, Espinosa A, Valero S, Vinyes-Junqué G, Ruiz A, Hernández I. (2013). “Cut-off scores of a brief neuropsychological battery (NBACE) for Spanish individual adults older than 44 years old” PLoS One, Vol. 8 No. 1 pp.1-8.

Alonso, F., Esteban, C., Calatayud, C., Alamar, B. y Egido, A. (2006). Emociones y Conducción: Teoría y Fundamentos. Attitudes, Valencia.

Argibay, J. (2009). “Muestra en Investigación Cuantitativa”. Subjetividad y Procesos Cognitivos. Vol. 13, No. 1 pp. 13-29.

Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). In R. Bar-On and J. D. A.Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. Jossey-Bass, San Francisco.

Barragán, A. y Morales, C. (2014). “Psicología de las emociones positivas: generalidades y beneficios”. Enseñanza e Investigación en Psicología. Vol. 19, No. 1 pp. 103-118

Bollen, KA. (1989). Structural equations with latent variables. Wiley, New York.

Borges, R. (2019). “Evaluación de las competencias investigativas en estudiantes de maestría de la Universidad Nacional Experimental del Táchira”. Covalente, Vol. 1 pp. 58-61

Cano, A., Sirgio, A. y Díaz, M. (1999). Control, defensa y expresión de emociones: Relaciones con salud y enfermedad. En E. G. Fernández-Abascal & F. Palmero (Eds.), Emociones y Salud. Ariel, Madrid.

Chóliz, M. (2005). Psicología de la Emoción: El Proceso Emocional. Universidad de Valencia, Valencia.

Duque, J. (2012). “Emociones e Inteligencia Emocional: una Aproximación a su pertinencia y surgimiento en las organizaciones”. Libre Empresa, Vol. 18: pp. 147-169

Fernández-Abascal, E.G. y Palmero F. (1999). Emociones y salud. Ariel, Barcelona.

Fernández-Abascal, E.G., Rodríguez, B., Jiménez, M., Martín, M. y Domínguez, F. (2018). Psicología de la Emoción. Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid.

Gallardo, H., Vergel M. y Villamizar, F. (2018). “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”. Logos Ciencia y Tecnología, Vol. 9, No, 2, pp. 84-96.

Goldstein, H. (1999). Multilevel statistical models, Institute of Education. Multilevel Models Project, Londres.

Gómez, M., Vergel, M. y Gómez, C. (2016). “Motivación por el aprendizaje de las ciencias naturales, en los estudiantes de básica primaria del centro educativo, cuatro bocas, municipio de San Martín, Cesar”. Eco Matemático, Vol. 7, No. 1, pp. 101-111.

Greenberg, L. y Pavio, S. (2000). Trabajar con las emociones en psicoterapia. Paidós, Madrid.

Izard, C.E. (1992). “Basic emotions, relations among emotions, and emotion-cognition relations”, Psychological Review, Vol. 99, pp. 561-565

Hu, L. and Bentler, P. (1999). “Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives”. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Vol. 6, pp. 1-55

Lang, P. J. (1968). Fear reduction and fear behavior: Problems in treating a construct. En J. U. H. Shilen (Ed.), Research in psychotherapy. American Psychological Association, Washington.

Langrock, A., Compas, B., Keller, G., Merchant, J., & Copeland, M. (2002). “Coping with the Stress of Parental Depression: Parents’ Report of Children’s Coping, Emotional and Behavioral Problems”. Journal of Clinical and Adolescent Psychology, Vol. 3, No. 31, pp. 312-324.

Largo, F., Rojas, J.P. y Vergel-Ortega, M (2020) La empatía en el aprendizaje de los estudiantes de educación básica desde la perspectiva de la interacción social, Ediciones Ecoe, Bogotá.

Loreto, F. y Serrano, I. (2017). “Enfoques metodológicos en la investigación educativa: Método empírico, cualitativo y fenomenológico”. Enfoques, Vol. 10, pp. 1-7

Manucci, M. (2016). Competitividad Emocional. Ediciones B, Buenos Aires.

Manzano, A. (2017). “Introducción a los modelos de ecuaciones estructurales”. Investigación en Educación Médica. Vol. 7, No. 25, pp. 67-72

Martínez, M., Inglés, C., Cano, A. y García, J. (2012). “Estado actual de la investigación sobre la teoría tridimensional de la ansiedad de Lang”. Ansiedad y Estrés. Vol. 18, Nos. 2-3, pp. 201-219

Murillo, F. (2008). “Los modelos multinivel como herramienta para investigación educativa”. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. Vol. 1, pp. 45-62.

Nachtigall, C., Kroehne, U., Funke, F. y Steyer, R. (2003). “(Why) should we use SEM? Pros and cons of structural equation modeling”. Methods of Psychological Research Online. Vol. 8, No. 2, pp. 1-22

Pisqueras, J., Ramos, V., Martínez, A. y Oblitas, L. (2009). “Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física”. Suma Psicológica.; Vol. 16, No. 2, pp. 85-112

Plutchik, R. (1980). Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis. Harper & Row, Nueva York.

Quené, H., and Van Den Bergh, H. (2004 ). “On multi-level modeling of data from repeated measured designs: a tutorial”. Speech Communication. Vol. 43, pp. 103-121

Ramos, V., Piqueras, J., Martínez, A. y Oblitas, L. (2009). “Emoción y cognición: implicaciones para el tratamiento”. Terapia Psicológica. 2009. Vol. 27, No. 2, pp. 227-237

Rosseel, Y. (2012). “Lavaan: An R package for structural equation modeling”. Journal of Statistical Software. Vol. 48, pp. 1-36.

Shuman, V., Clark-Polner, E., Meuleman, B., Sander, D. and Scherer, K. (2017) “Emotion perception from a componential perspective”. Cognition and Emotion, Vol. 31, No. 1, pp. 47-56

Sroufe, A. (2000). Desarrollo Emocional. Oxford, México.

Valle, A., González, R., Núñez, J. y González, J. (1998). “Variables cognitivomotivacionales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico”. Revista Psicothema, Vol. 10, No. 2, pp. 393-412

Westland, J.C. (2015). Structural equation models: From paths to networks. Springer International Publishing, Switzerland

Wundt, W. (1896). Grundriss der psychologie. Stuttgart, Engelmann Germany.

Zepeda, S., Abascal, R. y López, E. (2015). “Emociones: Factor de cambio en el aprendizaje”. Revista Ra Ximhai, Vol. 11, No. 4, pp. 189-199

Published

2021-04-25 — Updated on 2020-08-14

Versions

How to Cite

Vergel Ortega, M., Gallardo Pérez, H. de J., & Rojas Suárez, J. P. (2020). Model of emotions in university students during the process of learning calculus. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 3(2), 126–133. https://doi.org/10.24054/rcta.v3iEspecial.877 (Original work published April 25, 2021)

Issue

Section

Artículos