Didactic design for the development of basic programming skills through the scratch program to fifth grade students of the Diocesan Seminary school of Duitama

Authors

  • Oscar Leonardo Briceño Guevara Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Julio Enrique Duarte Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Flavio Humberto Fernández Morales Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v2i34.78

Keywords:

Scratch, programming skills, natural sciences, teaching-learning, Education

Abstract

This work presents a research based on the development of basic programming skills, through the program Scratch to improve the Natural Sciences learning process. It was used a qualitative methodology, with a control and experimental group. The population under study is aimed at fifth graders, with two groups of 30 students each whose ages range between 9 and 10 years old. After  using  the Scratch program  with  the  experimental  group,  the results show that students improved their academic performance in Natural Sciences, going  from 54% of students  who  succeeded  on  the  diagnostic  test  to  85%  who  passed  the  final  test  and showing  no  significant  changes  on  the  students’  performance  in  the  control  group. Findings show that students’ academic performance in Natural Sciences can improve by supporting this process in activities of their own devising when   using Scratch facilitating their knowledge apprehension.

References

Angarita V, M. A., Fernández M, F. H., y Duarte, J. E. (2014). La didáctica y su relación con el diseño de ambientes de aprendizaje: una mirada desde la enseñanza de la evolución de la tecnología. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (1), 46–55. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.3138

Avella I, C. P., Sandoval V, E. M., y Montañez T, C. (2017). Selección de herramientas web para la creación de actividades de aprendizaje en Cibermutua. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 107-120. doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372

Barrera M, C. E, Fernández M, F. H., & Duarte, J. E. (2017) diseño de un ambiente de aprendizaje mediado por TIC para la enseñanza de operadores mecánicos orientado al grado séptimo de la educación básica, en el colegio Boyacá de Duitama. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (30).doi:https://doi.org/10.24054/16927257.v30.n30.2017.2740

Barrera M, M., Fernández M, F. H., y Duarte, J. E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 220-232. Recuperado de:http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/247

Berdugo P, D. J., Duarte, J. E., y Fernández M, F. H. (2018). Desarrollo de un ambiente de aprendizaje mediado con TIC para la enseñanza de la educación económica financiera. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 1 (31), 160-167. doi:https://doi.org/10.24054/16927257.v31.n31.2018.2778

Buitrago G, S. (2014). Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 4(2), 79-86. doi:http://dx.doi.org/10.19053/20278306.2958

Cadena M, E., Eslava B, H. J., y Páez P, I. P. (2015). CAPA FÍSICA Y ALGORITMOS DE PLANIFICACIÓN DE ENLACE DESCENDENTE EN LTE Y WiMAX. Revista Colombiana de Tecnologías De Avanzada, 2 (26), 28–30.

Cárdenas S, R. N., y Martínez C, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5(2), 129-140. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.3717

Chaupart, J. M.,Corredor, M V., y Martin, G. (2014). El tutor, el estudiante y su nuevo rol. Guadalajara: desarrollo de ambientes de aprendizaje en educación a distancia. Universidad de Guadalajara. Recuperado de:https://investigacion.ilce.edu.mx/panel¬_control/doc/Rayon_Parra.pdf.

Chevallard, Y., y Johsua, M. A. (1982). Un exemple d’analyse de la transposition didactique. Lanotion de distance, Recherches en didactique des mathématiques, 3 (2), 157–289.

Chiappe, A., y Romero, R. C. (2018). Condiciones para la implementación del m-learning en educación secundaria: un estudio de caso colombiano. Revista mexicana de investigación educativa, 23(77), 459-481. Recuperado de:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662018000200459&lng=es&tlng=es.

Criollo, B., Alvarado, J., y Numpaque, H. (2014). Control PID de temperatura y dosificasión de ph para la producción de gas metano a partir de la digestión anaeróbica de residuos sólidos orgánicos. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (24),134-141. doi:https://doi.org/10.24054/16927257.v24.n24.2014.2339

Cruz R, G. A., Molina B. M. A., y Valdiri V. V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). doi:10.19053/20278306.v9.n2.2019.9175

Escamilla, H. (2009). Perspectivas de la Tecnología Educativa: Diseño instruccional unidad didáctica. Recuperado de: http://www.scribd.com/doc/15790655/Perspectivas-de-la-Tecnologia-Educativa

Galeano B, C. J., Bellón M, D., Zabala V, S. A., Romero R, E., y Duro N, V. (2018). Identificación de los pilares que direccionan a una institución universitaria hacia un Smart-Campus. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 127-145.doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8511

García A, R. A., Fernández M, F. H., y Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50), 26. Recuperado de:http://www.revistaespacios.com/a17v38n50/17385026.html

Garrido B, S. (2015). Scratch para niños..y no tan niños .Recuperado de:http://dedescargar.wmplondon.org.uk/gratis/B00U9PUZI8-scratch-para-ninos-y-no-tan-ninos.html

Giraldo P, J. E., Ruiz N, M. A., Rosero N, C. A., y Zapata P, L. N. (2017). Formación en competencias específicas para la industria del software colombiano. Experiencias del uso del aprendizaje basado en proyectos. Revista Colombiana de Tecnologíasde Avanzada, 1 (27). Recuperado de:http://ojs.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/RCTA/article/view/2529/0

Gutiérrez R, C. (2018). Fortalecimiento de las competencias de interpretación y solución de problemas mediante un entorno virtual de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(2), 279-293. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170

Guzmán L, J., I., y Álvarez, J. F. (2014). Propuesta de un generador de aplicaciones educativas basadas en televisión digital usando arquitectura de computo en la nube. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (24).

Jiménez E, A., y Sánchez B, D. M. (2019). La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). doi:10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179

Jiménez P, I., Martelo G, R., y Peña P, M. (2017). Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano. Saber, Ciencia Y Libertad, 12(1), 225-235. Recuperadode: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/227

Lopéz de P, L., Polanco P, V., y Correa C, L. (2017). Mirada a las investigaciones sobre formación investigativa en la universidad latinoamericana: estado del arte 2010 a 2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 77-95. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7371

Lozano M, P. A., Guerrero C, B. A., y Gordillo O, W. D. (2016). Scratch y Makey Makey: herramientas para fomentar habilidades del pensamiento de orden superior. Redes de Ingeniería, 7 (1), 16-23. doi: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.redes.2016.1.a4

Marino V, H., Mendoza, L., y Gualdrón G, O. (2017). Medición automática de variables antropométricas para la evaluación de la respiración usando visión artificial. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 161-169. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7407

Martínez L, L. G., y Gualdrón P, E. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional a través de una intervención mediada con TIC en estudiantes de grado noveno. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 91-102. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8156

Mejía B, D., Peña C, C. A., y Riaño J, C. I. (2017). SISTEMA SOLAR PARA LA OPERACIÓN DE UN ROBOT AGRÍCOLA. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 1 (26). Recuperado de: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/RCTA/article/view/2533

Moreno L, J., Robles, G., y Román G, M. (2015). Análisis automático de proyectos Scratch para evaluar y fomentar el pensamiento computacional. Revista de Educación a Distancia, 46.

Moya E, P. I., Cortés R, N. C., y Martínez C, A. G. (2019). Proceso de toma de decisiones en mipymes hoteleras de Boyacá, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9159

Niño V, J. A., Martínez D, L. Y., Fernández M, F. H. (2016). Mano robótica como alternativa para la enseñanza de conceptos de programación en Arduino. Revista Colombianade Tecnologías de Avanzada, 2 (28), 132-139.

Niño, J. A., Morán B, R. A., y Fernández M, F. H. (2018). Educación inclusiva: un nuevo reto para la labor docente en el siglo XXI. Infometric@ -Serie Sociales y Humanas, 1 (2), 74-94. Recuperado de: http://cienciometrica.com/infometrica/index.php/ssh/article/view/78

Ordóñez O, O., Gualdrón P, E., y Amaya F, G. (2019). Pensamiento variacional mediado con baldosas algebraicas y manipuladores virtuales. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9180

Páez B, E., Corredor C. E., Y Fonseca C, J. (2016). Evaluación del uso de herramientas sincrónicas y asincrónicas en procesos de formación de las ciencias agropecuarias. Ciencia y Agricultura, 13(1), 77-90. doi: https://doi.org/10.19053/01228420.4808

Palma S, C. A., y Sarmiento P, R. E. (2015). Estado del arte sobre experiencias de enseñanza de programación a niños y jóvenes para el mejoramiento de las competencias matemáticas en primaria. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 607-641. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000200013&lng=es&tlng=es.

Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers and powerful ideas. Basic Books.

Piratoba G, R, P., Y Rojas M, C. E. (2014). Cambios en las concepciones iniciales e inducidas sobre la naturaleza de las matemáticas y su didáctica, en estudiantes de un programa de licenciatura en matemáticas y estadística. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5(1), 32-45. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.3140

Pulido H, D. C. (2018). Gestión del conocimiento y las tecnologías de la información y la comunicación (tic). Infometric@ -Serie Sociales y Humanas, 1(1). Recuperado de:http://cienciometrica.com/infometrica/index.php/ssh/article/view/3

Resnick, M., Maloney, J., Monroy H, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Siver, J., Silverman, B., y Kafay, Y. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(1), 60-67. doi: 10.1145/1592761.1592779.

Ríos M, G. C. (2015). Scratch + ABP, como estrategia para el desarrollo del pensamiento computacional. Colombia: Universidad EAFIT.

Riscanevo E, L. (2016). La teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7(1), 93-110. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635

Ruiz M, E., y Duarte, J. E. (2018). Diseño de un material didáctico computarizado para la enseñanza de oscilaciones y ondas, a partir del estilo de aprendizaje de los estudiantes. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (2), 295-309. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7966

Salcedo R, R. Y., Fernández M, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Unidad didáctica para la enseñanza de probabilidad mediada por un OVA, orientada a un colegio rural del municipio de Paipa. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (30). doi:https://doi.org/10.24054/16927257.v30.n30.2017.2739

Sanz P, R., y González B, A. (2018). La educación sigue siendo un “tesoro”. Educación y docentes en los informes internacionales de la UNESCO. Revista iberoamericana de educación superior, 9(25), 157-174. doi: https://dx.doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.25.34

Sepúlveda D, O. (2015). Estudio del conocimiento didáctico-matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6(1), 29-43. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4048

Pasos T, L. A., Tenorio S, G. C., y Ramírez M, M. S. (2015). Atributos de la innovación en el marco del movimiento educativo abierto para desarrollar competencias matemáticas. Actualidades investigativas en educación, 15(3), 1-24.

Vega M, N. C., y Ruiz R, A. M. (2018). Retos y desafíos de la educación superior para responder a la demanda de profesionales en la subregión del Oriente Antioqueño Colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 115-126. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8510

Vidal, C., Cabezas, C., Parra, J., Y López, L. (2015) experiencias prácticas con el uso del lenguaje de programación scratch para desarrollar el pensamiento algorítmico de estudiantes enchile. Formación Universitaria 8(4), 23-32. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400004

Zuluaga D, J. F. (2017). Relación entre conocimientos, saberes y valores: un afán por legitimar los saberes más allá de las ciencias. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 61-76. doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.5973

Published

2020-10-04 — Updated on 2019-07-03

Versions

How to Cite

Briceño Guevara, O. L. ., Duarte, J. E. ., & Fernández Morales, F. H. . (2019). Didactic design for the development of basic programming skills through the scratch program to fifth grade students of the Diocesan Seminary school of Duitama. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 2(34), 190–199. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i34.78 (Original work published October 4, 2020)

Most read articles by the same author(s)