Design of an application with augmented reality in the creation of educational content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v2i44.3032

Keywords:

Augmented reality, education, usability, prototype, SUM

Abstract

The present study describes the development of an interactive application based on Augmented Reality with educational content to be used as a didactic resource at different times of a geometry class in elementary school. Initially, the subject of the class is chosen for the prototype content, the characteristics for the application design and the definition of its functional and non-functional requirements are determined, and the Augmented Reality content development tools are selected. Then the prototype is developed, which includes three scenarios: the first, allows the projection of geometric solids in Augmented Reality using image markers. The second scenario allows to calculate the volume of the geometric solids given their input data according to the respective volume formula and the third scenario is about a set of questions related to the subject that yields a final score according to the correct answers. Once the prototype has been implemented in the different class sessions, an evaluation is carried out by the students regarding its usability and functionality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Sousa-Ferreira, R. A. Campanari-Xavier y A. S. Rodrigues-Ancioto, «La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional,» 2021. [En línea]. Available: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:234315495. DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.728

T. P. Caudell y D. W. Mizell, «Augmented reality: an application of heads-up display technology to manual manufacturing processes,» Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences,, vol. 2, pp. 659-669, 1992. DOI: https://doi.org/10.1109/HICSS.1992.183317

A. &. F. C. Vilches, «Ciencia, Tecnología, Sociedad: Implicaciones en la Educación Científica para el Siglo XXI,» I Congreso Internacional "Didáctica de las Ciencias" y VI Taller Internacional sobre la Enseñanza de la Física., 1999. [En línea]. Available: http://www.oei.es/historico/salactsi/ctseducacion.htm.

A. Blázquez Sevilla, «Realidad aumentada en Educación,» 2017. [En línea]. Available: https://oa.upm.es/45985/.

C. Prendres Espinoza, «Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas.,» 2015. [En línea]. Available: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12

J. Cabero Almenara, F. García Jiménez y J. M. Barrozo Osuna, «La producción de objetos de aprendizaje en “Realidad Aumentada”: la experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla,» 2016. [En línea]. Available: http://hdl.handle.net/11441/41045.

Gemserk, «SUM para desarrollo de videojuegos,» 2009. [En línea]. Available: http://gemserk.com/sum/.

«Unity,» 2023. [En línea]. Available: https://unity.com/es/products/unity-engine.

«Paseo por el lenguaje C#,» 2023. [En línea]. Available: https://learn.microsoft.com/es-es/dotnet/csharp/tour-of-csharp/.

«Vuforia,» 2023. [En línea]. Available: https://library.vuforia.com/.

R. F. C. y. B. P. Hernández, Metodología de la investigación, 6ta. ed ed., México D.F.: McGraw-Hill., 2014.

J. Santoyo y K. Medina, «Herramientas de software libre para la creación de contenidos educativos,» ingeniare, nº 28, p. 35–46, 2020. DOI: https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.28.6118

S. Castro, B. Guzmán y D. Casado, «Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje,» 2007. [En línea]. Available: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311.

K. Lee, «Augmented Reality in Education and Training,» TechTrends, 2012. [En línea]. Available: https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3. DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3

R. A. Lobo-Quintero, J. S. Santoyo-Díaz y W. Briceño-Pineda, «EducAR: uso de la realidad aumentada para el aprendizaje de ciencias básicas en ambientes educativos y colaborativos,» rev.digit.educ.ing, vol. 14, nº 27, p. 65–71, 2019.

L. Amaya y J. Santoyo, «Evaluación del uso de la realidad aumentada en la educación musical.,» Cuad. Músic. Artes Vis. Artes Escén., vol. 12, nº 1, pp. 143-157, 2017. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae12-1.urae

A. Álvarez-Martínez y J. Santoyo, «Internet de las cosas y herramientas de software libre aplicadas a la educación,» ingeniare, nº 22, pp. 11-18, 2017. DOI: https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.22.1339

P. Marquès, Metodología para la elaboración de software educativo en Software Educativo. Guía de uso y metodología de diseño., Barcelona: Estel, 1995.

Published

2024-07-31

How to Cite

Guzman Guzman, G. G., & Santoyo Diaz, J. S. (2024). Design of an application with augmented reality in the creation of educational content. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 2(44), 142–152. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i44.3032