Augmented reality as a training resource in the military forces a Police Case - General Santander Cadet School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v1i41.2419

Keywords:

Publishing rules, procedures, publication, IFAC format

Abstract

The Colombian National Police, in its institutional educational project, enhances police knowledge and training, with tools to face the different challenges of citizens in terms of coexistence and citizen security, analyzing the possibility of implementing augmented reality scenarios in the development of the institutional curriculum at ECSAN, with innovative, dynamic and cutting-edge learning methodologies, allowing an approach from virtuality to facilitate the learning of police regulations, procedures and activities, under this context the methodological route of bibliographic review of background was outlined, followed by the design of the augmented reality prototype, execution of the application and evaluation of its effectiveness through statistical analysis, contributing to the approach and experience of the police service.

References

Andrés, M. y García M. (1996) Actividades lúdicas en la enseñanza de LFE: el juego didáctico. http://cvc.cervantes.es/obref/ciefe/pdf/01/cvc_ciefe_01_0016.pdf

Arroyo-Vázquez, N. (2011). La realidad aumentada al alcance de todos: creando capas de datos geolocalizados. Anuario ThinkEPI, págs. 269-271. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512251564004

Billinghurst, M.; Kato, H. y Poupyrev, I. (2001). The MagicBook-Moving Seamlessly between Reality and Virtuality. IEEE Computer Graphics and Applications, 1-4. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/131421/Recursos%20digitales.pdf;jsessionid=4E61FB5070FDC1E2A869E9084E2AA9A7?sequence=1

Blasco, J. E., Pérez, J. A. (2007): “Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes”. Editorial Club Universitario. España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7325416

Broad Agency Announcement, «Urban Leader Tactical Response, Awareness & Visualization (ULTRA-Vis),» Broad Agency Announcement (BAA), USA, 2008 http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., & Obrador, M. (2017). Realidad aumentada aplicada a la enseñanza de la medicina. Educación médica, 18(3), 203–208. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.015

C. Ardito, M. T. Baldassarre, D. Caivano y R. Lanzilotti, «Integrating a SCRUM-based process with Human Centred Design: an Experience from an Action Research Study,» IEEE/ACM 5th International Workshop on Conducting Empirical Studies in Industry (CESI), 2017. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Centro de realidad virtual - Universidad Militar Nueva Granada. 2022). Edu.co. https://www.umng.edu.co/sedes/bogota/facultad-de-ciencias-basicas-y-aplicadas/centro-de-realidad-virtual

De la Rosa, Ayuzabet (2002). Teoría de la organización y nuevo institucionalismo en el análisis organizacional. Administración y Organizaciones, 4 http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/113/83

Del Vas, J. (2010). Metodologías activas en la enseñanza universitaria, innovación educativa en derecho constitucional, recursos, reflexiones y experiencias de los docentes. Universidad Católica San Antonio de Murcia. http://www.doredin.mec.es/documentos/01520113000452.pdf

Díaz Campos, B. (2016). Realidad Aumentada en la educación. Entorno, 61, 47–53. https://www.camjol.info/index.php/entorno/article/view/6129

Fernández Márquez, E., Leiva-Olivencia, J. J., & López-Meneses, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213–231. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162018000100013

Jamali, B., Sadeghi-Niaraki, A., & Arasteh, R. (2015). Application of Geospatial Analysis and Augmented Reality Visualization in Indoor Advertising, International Journal of Geography and Geology, 2015, 4(1), 11-23. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/15317/GarayCortesJuanDavid2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

J. Hicks, R. Flanagan, P. Dr. Petrov y A. Dr. Stoyen, «Eyekon: Distributed Augmented Reality for Soldier Teams,» 704 Edgewood Blvd, Papillion, NE,68046, 2003. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

J. Juhnke, A. Kallish, D. Delaney, K. Dziedzic y R. Chou, «Tanagram Partners. Aiding Complex Decision Making through Augmented Reality: iARM, an Intelligent Augmented Reality Model,» USA, 2010. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lancheros, E. A. C., & Jaimes, S. D. (2015). Analizar la tecnología de realidad aumentada (RA) y virtual (RV) en la instrucción de pilotos en sistema no tripulados de el comando aéreo de combate n° 2 de Apiay Villavicencio. Edu.co. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/34472/SDJAIMESG.pdf?sequence=1&isAllowed=y

M. A. Livingston, L. J. Rosenblum, S. J. Julier, D. Brown, Y. Baillot, J. E. Swan II, J. L. Gabbard y D. Hix, An Augmented Reality System for Military Operations in Urban Terrain, -, Ed., December 2 -5, Orlando, Florida, USA: Proceedings of Interservice / Industry Training, Simulation & Education Conference (I/ITSEC), 2002. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mendieta, C.; Cobos, d.; Vázquez-Cano, E. (2016). La percepción de los docentes sobre la funcionalidad educo- formativa de las TIC en la Universidad nacional Autónoma de nicaragua (UnAM-Managua). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC),15(3), 113-126. https://relatec.unex.es/article/view/2856/1940

Mitaritonna, A.; Abásolo Guerrero, M. J. “Mejorando la conciencia situacional en operaciones militares utilizando la realidad aumentada” Proceedings of XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación. ISBN Nº:978-987-23963-1-2 pp. 356-365, 2013. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Muente, G. (2019). Aplicaciones de la Realidad Virtual en la Educación. https://revistascedoc.com/index.php/rict/article/view/118/91

L. J. Rosenblum, S. K. Feiner, S. J. Julier, J. E. Swan II y M. A. Livingston, «The Development of Mobile Augmented Reality,» de Expanding the Frontiers of Visual Analytics and Visualization, -, Ed., Expanding the Frontiers of Visual Analytics and Visualization, pp 431-448, Springer London, 2012. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Petersen, N., Stricker, D. Computadoras y gráficos (Pergamon)este enlace está deshabilitado, 2015, 53, págs. 82–91 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0097849315001430?via%3Dihub#!

Ruiz Torres, D. (2011) Realidad Aumentada, educación y museos. Revista Icono14 [en línea] 1 de julio de 2011, Año 9, Volumen 2. pp. 212-226. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/24/42

Rodríguez Arocho, Wanda (2010). El concepto de calidad educativa: una mirada crítica desde el enfoque histórico cultural. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 10 (1), 1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713068015

Saarelainen y J. Jormakka, «C4I2-Tools for the Future Battlefield Warriors. », -: IEEE - Fifth International Conference on Digital Telecommunications, 2010. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84612/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zarate Nava, M. R., Mendoza González, C. F., Aguilar Galicia, H., & Padilla Flores, J. M. (2013). Marcadores para la Realidad Aumentada para fines educativos. recibe. Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 3. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512251564004

Published

2023-07-28 — Updated on 2023-05-13

Versions

How to Cite

Céspedes Prieto, N. E., Cervantes Estrada, L. C., & Martínez Fonseca, L. Y. (2023). Augmented reality as a training resource in the military forces a Police Case - General Santander Cadet School. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 1(41), 66–78. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i41.2419 (Original work published July 28, 2023)