Instructional design model oriented to the strengthening of algorithmic thinking in students of initial programming courses at the University of Pamplona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1377

Keywords:

computational thinking, algorithmic thinking, instructional design, programming languages, algorithm, thought formation, pedagogy

Abstract

The acquisition of skills for "good thinking" is the main objective in any training environment; both in scenarios of high academic rigor and in scenarios oriented to technical training, so that the testing of the knowledge acquired and the skills and training fostered during a training process, allow to efficiently address the challenges involved in the design and development of solutions to the problems that occur in professional life. Thus, the acquisition of knowledge and the strengthening of skills should be especially oriented to the construction of thinking in the specific area; that is, a mathematical thinking in the mathematician, a physical thinking in the physicist, and in the special topic that concerns us, a computational and/or algorithmic thinking in students who are interested in training as Systems Engineers, with a strong and rigorous training process in the area of programming and software development. In the construction of the present proposal, a rigorous line of academic exploration is followed, from the philosophical foundation of texts such as What does it mean to think? by M. Heidegger among others, to the imprint of Instructional Design methodologies, a valuable resource for the generation of descriptive guides in the construction of training and support tools, operating under the structure of clearly established phases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre L, Chirinos D. (2017). TIC en la educación informática y herramientas digitales, Lima, Perú: Macro, ISBN: 978-612-304-545-6.

Basogain Olabe, X. et al. (2015). Pensamiento computacional a través de la programación: Paradigma de Aprendizaje. Revista de Educación a distancia (RED), Universidad de Murcia, España, (46), 3–7.

Briceño Guevara, O. et al. (2019). Diseño didáctico para el desarrollo de destrezas básicas de programación por medio del programa Scratch a estudiantes del grado quinto del colegio diocesano de Duitama. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), 15(34), 4–7.

Cairó, O. (2005). Metodología de la Programación, México, D.F.: Alfaomega, ISBN: 970-15-1100-x.

De Zubiría Samper, J. (1999). Tratado de Pedagogía Conceptual: Los Modelos Pedagógicos, Santa Fe de Bogotá, D.C.: Fundación Alberto Merani para el desarrollo de la inteligencia, ISBN: 958-9405-04-5.

Ferreira, A. y Rojo, G. (2015). Enseñanza de la programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET), Un. Nacional de Río Cuarto, Argentina, 1(1), 1–8.

Heidegger, M. (2005). ¿Qué significa pensar?, Madrid: Editorial Trotta, Colección Estructuras y Procesos Serie Filosofía, Madrid, ISBN: 84-8164-788-8.

López, J. (2009). Algoritmos y Programación Guía para docentes. Segunda edición. Obtenido de http://eduteka.org/GuiaAlgoritmos.php

López M., Whalley, J., Robbins, P. y Lister, R. (2008). Relationships between reading, tracing and writing skills in introductory programming. Proceedings of the fourth International Workshop on Computing Education Resarch, Sidney, Australia, Septiembre 06-07, 2008).

Murcia Florián, J. (1999). El camino del saber: Elementos teórico-metodológicos básicos del proceso investigativo, Santa Fe de Bogotá, D.C.: Ediciones USTA, ISBN: 958-631-243-7.

Murcia Florián, J. (1997). El proceso de conocimiento, Santa Fe de Bogotá, D.C.: Ediciones USTA, ISBN: 958-631-244-5.

Ortiz, M. (2006). Manual Karel el Robot. Primera edición. Comité Veracruzano de Informática. Obtenido de: https://www.academia.edu/7940276/KAREL_EL_ROBOT

Schank, R. (1997). Aprendizaje Virtual, McGraw-Hill Interamericana Editores, México, D.F, ISBN: 0-7863-1148-7.

Timarán, R. et al. (2009). Un nuevo enfoque en la enseñanza de la Programación, Ruisnar, Editorial Universitaria Universidad de Nariño, ISBN: 978-958-9479-98-8.

Villalobos, J. y Calderón, N. (2009). Proyecto cupi2: un enfoque multidimensional frente al problema de enseñar y aprender a programar. Revista de Investigaciones UNAD, 8(2), 45-64.

Sitio oficial de la Olimpiada Mexicana de Informática, para descarga del compilador de Karel https://www.olimpiadadeinformatica.org.mx/OMI/OMI/Material/Karel_el_Robot.aspx

Published

2022-07-28 — Updated on 2022-02-02

Versions

How to Cite

Durán-Villamizar , J. E., Ruiz Morales, Y. A., & Martinez Suárez, D. R. (2022). Instructional design model oriented to the strengthening of algorithmic thinking in students of initial programming courses at the University of Pamplona. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 1(39), 66–74. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1377 (Original work published July 28, 2022)