Pilot charging plan for electric vehicles.as plataformas digitais nas provas parciais: um ponto dehegemonia acadêmica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/iss.v1i6.4300

Keywords:

Cargabilidad, servicio, vehículos, instalación

Abstract

The purpose of this research is to develop the design of charging
stations for electric vehicles at the CGAC (Civil Aviation Management
Center) facilities at El Dorado Airport. The focus will be technical, and the
population to benefit will be the workers (administrative staff, temporary,
and contracted employees) who provide services to the entity at the
CGAC facilities. The vehicles targeted by the project are those that use
Level 2 Charging (240-volt AC) and Type 2 connectors (plugs).
Considering the installation requirements for this class of chargers, we will
start with a chargeability study, which will provide technical feasibility for
the installation, in addition to checking the space and position for the
respective protections in the normal 110v-220v distribution panel.

References

De la Vega, M. L. (2024, febrero 11). Conector Tipo 2 (Mennekes): Estándar europeo para la carga de coches eléctricos. Campeador Solutions. https://www.campeadorsolutions.com/blog/movilidad-y-energia-sostenibles-1/estandar-europeo-conector-tipo-2-para-carga-de-coches-electricos

García Montoya, C. A., López-Lezama, J. M., & Gómez San Román, T. (2021). Estimación del costo de distribución de la energía eléctrica en Colombia considerando generación distribuida fotovoltaica. Información Tecnológica, 32(1), 79-88. https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000100079

International Electrotechnical Commission. (2022). IEC 62196-2: Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles – Part 2: Dimensional compatibility requirements for AC pin and contact-tube accessories. IEC. https://webstore.iec.ch/en/publication/64364

Midacharger. (2021, enero 7). Tipo 2 o Mennekes (IEC 62196-2). https://www.midacharger.com/es/news/1930/

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, Ministerio de Minas y Energía, Ministerio de Transporte, & UPME. (2020). Estrategia Nacional de Movilidad Eléctrica. Bogotá, D.C.: República de Colombia. https://www1.upme.gov.co/DemandaEnergetica/ENME.pdf

Repsol. (2023, enero 3). ¿Cuánto tiempo tarda en cargarse un coche eléctrico? https://www.repsol.es/particulares/asesoramiento-consumo/recarga-electrica/

Revista C-level. (2025, agosto 15). Colombia suma 1.200 puntos de carga para viajes en carros eléctricos. https://revistaclevel.com/colombia-suma-1200-puntos-de-carga-para-viajes-en-carros-electricos

Landa Soler, T. (2024, julio 7). Todo lo que debe saber sobre las estaciones de recarga. https://powy.energy/es/noticias/evolution-tips/estaciones-de-carga-para-vehiculos-electricos-como-funcionan

Zapata Quinchía, A. (2025, noviembre 27). El boom de los carros eléctricos reaviva el pulso por la falta de estaciones de carga en las carreteras de Colombia. El Colombiano. https://www.elcolombiano.com/negocios/vehiculos-electricos-colombia-estaciones-de-carga-carreteras-HJ31290575

Downloads

Published

2025-12-02

How to Cite

Pilot charging plan for electric vehicles.as plataformas digitais nas provas parciais: um ponto dehegemonia acadêmica. (2025). Ingeniería, Sostenibilidad Y Sociedad, 1(6), 19-26. https://doi.org/10.24054/iss.v1i6.4300

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.