Assure methodology as a development of learning environments with ova in mechanical physics laboratories.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1485

Keywords:

Covid-19, accounting education, professional skills, contemporary challenges

Abstract

This article is a product of the research “Learning by discovery using OVA in the development of the mechanical physics laboratory”; graduate work presented as a requirement to opt for the title of Master in University Teaching at the University of Nariño in 2018. Objective: to propose the implementation of a didactic strategy of meaningful learning by discovery, which is better adapted to the environment of the Mechanical Physics laboratory of the University of Nariño, applying ASSURE methodology, with the use of OVA that improves the learning processes in the Mechanical Physics Laboratory.Methodology: The methodology used in the research is ASSURE, with the use of an OVA of Newton's second law. From this, better results were obtained during the learning process by the students in the Laboratory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1997). Significado y aprendizaje significativo.

Anijovich, R., y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. AIQUE Educación.

Barriga y Hernández (2010) en Jiménez González, A., y Robles Zepeda, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista EDUCATECONCIENCIA. ISSN: 2007-6347, 106-113.

Beltran, J., y Genovard, C. Psicología de la instrucción I. Variables y procesos básicos. Síntesis. ISBN 9788477384052. 1996. Benítez (2010) en Modelos de Diseño Instruccional, recuperado de: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?1

Bruner (1961) en Guilar, M. (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural”. Educere, vol. 13, núm. 44, 235-241.

Carvajal, M. 2009. La didáctica en la educación. Recuperado de:

https://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/58fa5a9e8c27a98b58bcc88d86e1873c.pdf

Carrasco (2004) en Daura, F. (2013). El contexto como factor del aprendizaje autorregulado en la educación superior. Educ. Educ. Vol. 16, No. 1-, 109-125.

Castañeda López, D. M. (2014). Objeto Virtual de Aprendizaje como estrategia para la enseñanza de la materia y sus propiedades en los estudiantes de grado 10°.

Campos (2000). Estrategias didácticas apoyadas en la tecnología. Recuperado de: https://www.camposc.net/0repositorio/libros/estrategias/libroEstrategias.html

Chevallard, I. (1987). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Díaz, F., y Hernández Rojas, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Dirección de Investigaciones Y Posgrado. Universidad Nacional Abierta, 5.

De La Torre, M. (1993). Didáctica. Argentina: Génesis.

Do Nascimento, J., Neide, I., y Marchi, S. (2016). A simulação computacional no ensino da temática de Terra como corpo cósmico. Conference: VII Encontro Científico de Física Aplicada.

Flores Barrera, V., García Cedillo, I., y Romero Contreras, S. (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Revista de Psicología, vol. 23, núm. 1, pp. 39-56. Faryad (2007) en Eleizalde, M., Parra, N., Palomino, C., Reyna, A., y Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de Investigación Nº 71 Vol 34, 271-290.

Gimeno, J., y Pérez, A. (2002). La evaluación en la enseñanza. Recuperado de: http://www.educacionbc.edu.mx/departamentos/evaluacion/eacademicos/archivos/semanaestatal/Elab_examenes_libroCOMPRNDERYTRANSFORMAR.pdf

Good y Brophy (1995) en Eleizalde, M., Parra, N., Palomino, C., Reyna, A., y Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de Investigación Nº 71 Vol 34, 271-290.

Heinich, Molenda, Rusell y Col. (1993). Modelo ASSURE de Heinich y col. Recuperado de: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?3

Hewe y Brush (2007) en Zenteno, A., y Mortera, F. (2011). Integración y apropiación de las TIC en los profesores y los alumnos de educación media superior. Apertura, vol. 3, núm. 1.

Herrera- Torres, L., y Lorenzo- Quiles, O. (2009). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un aporte a la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior Educación y Educadores, vol. 12, núm. 3, 75-98.

Insuasti, Jiménez, y Martínez. (2011). Didáctica del Diseño de Software. Pasto, Nariño, Colombia.

Londoño P., Calvache J (2010). Las estrategias de enseñanza aproximación teórico conceptual. Universidad de la Salle, Bogotá

Lacasa, P., Vélez, R., y Sánchez, S. (2005). Objetos de aprendizaje y significado. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. V, 1-13

López, O., Hederich, C., y Camargo, A. (2011). Estilo Cognitivo y logro académico. Educación y Educadores.

Morales Sánchez, J. H. (2015). Aplicación del modelo de diseño instruccional ASSURE en herramientas virtuales para el aprendizaje del francés en niño.

Moreira, A., y Ahumada Guerra, W. (1988). Mapas conceptuales en la investigación de las estructuras conceptuales de conocimiento de los estudiantes de Física. Revista de Enseñanza de La Física, 2, 65–72.

Muñoz, J., González, C., Hernández, R., Rodríguez, C., Guerrero, H. (2020). Una nueva perspectiva de la Educación bajo la era digital. San Jua de Pasto, Colombia: Editorial Universidad CESMAG. doi:10.15658/CESMAG20.12010130.

Novak y Gowin (1984) en Lashier, W., Brenes, M., y Esquivel, J. (1986). Aprendizaje significativo por medio de mapas conceptuales. Rev. Educación (10), 109. 113.

Oroño, S. U., y Cafferata, M. T. (2007). La enseñanza de procedimientos en el laboratorio de ciencias de formación docente. Cuadernos de Investigación Educativa, 2, 89–103. Ortega Neri, H., Pérez Márquez, E., & Acosta De Lira, J. (2020). Competencias del docente, un estudio en la Universidad Autónoma de Zacatecas, México. Conocimiento Global, 5(2), 1-15. Recuperado a partir de https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/96

Ortiz Quevedo, J. P., & Nuñez Uribe, R. (2019). Percepciones docentes de las didácticas en el entorno virtual. Conocimiento Global, 4(1), 67-78. Recuperado a partir de https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/35

Onrubia, J. Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 1–16. Palacios Rozo, J., Ortiz Quevedo, J., Nuñez Uribe, J., & Porras Rojas, I. (2019). Competencias sociales en docentes universitarios en la ciudad de Bogotá. Conocimiento Global, 4(2), 57-68. Recuperado a partir de https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/45

Ramírez, A., Escalante, S., y Salazar, L. (2008). La educación en tecnología: un reto para la educación básica venezolana. Educere, 12, 731–740.

Reibelo, J. (1998). Método de enseñanza. Aprendizaje para la enseñanza por descubrimiento. Aula abierta. ISSN 0210-2773, 121-144.

Rose, D.H. y Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Alexandria, VA: Association for supervision and curriculum development.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., y García Jiménez, E. (1999). “La entrevista” en Metodología de la investigación educativa, Málaga, Aljibe, pp. 167-184.

Serrano, M. V., y Soto, J. D. (2013). Aprendizaje autorregulado, metas académicas y rendimiento en evaluaciones de estudiantes universitarios 11(2), 53–70. Smaldino, E., Lowther, L., Mims, C., y Russell, D. (2014). Instructional STÖCKER, K. Principios de didáctica moderna. Buenos Aires: Kapeluz, 1964.

Spinelli, W. (2007). Os objetos virtuais de aprendizagem: ação, criação e conhecimento. Aprendizagem Matematica em Contextos Significativos: Objetos Virtuais de aprendizagem e Percursos Temáticos.

Stenhouse (1991) en Cadavid, A. (2009). Análisis del concepto Enseñanza en las teorías curriculares.

Stoker (1964) en Behmer, E. (2016). Trabajo de fin de grado de maestro en educación primaria ‘cambio en la metodología de evaluación’. Recupera de: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/3487/CAMBIO%20EN%20LA%20METODOLOGIA%20DE%20EVALUACION..pdf?sequence=1

UNESCO, CMSI. (2016). La UNESCO y las líneas de acción de la CMSI. Recuperado el 19 de 05 de 2016, de http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/unesco-and-wsis/

Villapando, J. (1970). Didáctica. Porrua.

Viera Torres, T. (2003). El aprendizaje verbal significativo de Ausubel. Algunas consideraciones desde el enfoque histórico cultural. Universidades, núm. 26, pp. 37-43.

Zabalza, M. (1990). La Didáctica como estudio de la Educación. En Medina Rivalla, A. y Sevillano García, M. L. Madrid: UNED.

Zabalza, M. (1990). La Didáctica como estudio de la Educación. En Medina Rivalla, A. y Sevillano García, M. L. Madrid: UNED.

Zabalza, M. (1990). La Didáctica como estudio de la Educación. En Medina Rivalla, A. y Sevillano García, M. L. Madrid: UNED.

Published

2022-09-29 — Updated on 2022-05-31

Versions

How to Cite

González Guzmán, C. F., Revelo Zambrano, O. A., Ramos Rivadeneira, D. X., & Jiménez Toledo, J. A. (2022). Assure methodology as a development of learning environments with ova in mechanical physics laboratories. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 22(1), 178–197. https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1485 (Original work published September 29, 2022)

Issue

Section

Artículos