Economic and social situation of the village of El Encano in relation to the tourism offer 2022
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v22i1.1482Keywords:
economical, infrastructure, employment, supply and demandAbstract
This article is a product of the research “Marketing plan for tourism in the village of El Encano, municipality of Pasto”, developed at Cesmag University in the year 2021.
Problem: To contrast the economic and social situation of the township of El Encano with the current tourist offer.
Objective: To identify the weaknesses of the economic and social situation of the town of El Encano in relation to the tourist offer.
Methodology: The methodology used is based on the positivist paradigm and contains quantitative variables that allow analyzing economic and social aspects, in order to establish their relationship with the tourism sector of the region.
Results: Describe economic and social aspects related to housing, public services and the management of the economic structure in the village of El Encano, which is directly related to the relationship of tourism as a market of inputs to provide this service in excellent quality conditions.
Conclusion: The eco-economic and social situation of El Encano has some weak aspects in relation to the tourist offer that requires improvements in infrastructure, security and better living conditions and education of the people who are part of the tourist service.
Originality: This research relates the economic and social aspects vis-à-vis the tourist offer to define improvement proposals taking into account the analysis of the results.
Limitations: Due to the pandemic caused by Covid 19, obtaining information for this research was complex.
Downloads
References
Alcaldía de Medellin. (2014). Plan de desarrollo local corregimiento Santa Elena,» Editorial Alcaldía de Medellin.
Alcaldía de Pasto. (2015). Plan de ordenamiento territorial económico. Alcaldía de Pasto.
DANE. (2005). Censo general. Available: https://www.dane.gov.co/files/censos/sintesis_corregido.pdf.
Estupiñan, M., Rivera, G., Solarte, C., Pulistar, B., Rodríguez, G., Bastidas, C., Burbano, J., Recalde, J., Villota, D., Pantoja, C., Botina, J. y Pupiales, L. (2020). Sistemas Integrados de Gestión las prácticas contables y la cultura emprendedora para el crecimiento empresarial, Pasto: Universidad Cesmag.
García Capdevilla, D. A., Vargas Losada, H. F., & Restrepo Lizcano, J. J. (2020). El turismo de naturaleza: educación ambiental y beneficios tributarios para el desarrollo de Caquetá. Aglala, 11(1), 107–132. Recuperado a partir de https://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/1568
Hernández Royett, J., Hernández, Y. F., Gil, M. de los A., & Cárdenas Barboza, E. (2018). Evaluación del modelo integrado de planeación y gestión (MIPG) en las entidades territoriales del estado colombiano. Aglala, 9(1), 444-463. http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/aglala/article/view/1255
Jesús, J. (2008). Análisis de la oferta y la demanda del servicio de internet por cable empresarial de 1024 KBPS,» vol. 4, nº 2, pp. 295-309.
Mercado León, L. (2018). Impacto de la revaluación del peso frente al dólar en las exportaciones de atún por el puerto de Cartagena de Indias en el periodo 2008-2012. Conocimiento Global, 3(1), 30-49. Recuperado a partir de http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/6
Mora, Á., Chaves y E. y Yandun, A. (2011). Propuesta de un modelo de planificación rural en el poblado El Encano Centro, municipio de Pasto, departamento de Nariño. Disponible en https://sired.udenar.edu.co/5080/1/86282.pdf.
OECD, (2018). Ingresos. Available: https://www.oecdbetterlifeindex.org/es/countries/colombia-es/#:~:text=El%20ingreso%20familiar%20disponible%20neto%20ajustado%20es%20la%20cantidad%20de,gastar%20en%20bienes%20o%20servicios
OIT. (2021). Servicios Públicos. Available: https://www.ilo.org/global/industries-and-sectors/utilities-water-gas-electricity/lang--es/index.htm
Ortiz Quevedo, J. P., & Nuñez Uribe, R. (2019). Percepciones docentes de las didácticas en el entorno virtual. Conocimiento Global, 4(1), 67-78. Recuperado a partir de https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/35
Paz, A. Paz y Casanova, A. (2021). Plan de mercadeo para el turismo en el corregimiento de El Encano, del municipio de Pasto.
Paredes, H. (2016). Caracterización socio-económica del corregimiento la Pampa zona rural del municipio de Palmira, Valle del Cauca, Colombia.,» Hemeroteca UNAD, vol. 1, nº 1, p. 15.
Ramírez Elias, G., & Pérez Paredes, A. (2021). Las finanzas personales bajo el impacto de la Covid-19 en México. Enfoque Disciplinario, 6(1), 32-41. Recuperado a partir de http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/25
Red Cultural del Banco de la República. (2019). Ingreso Per Capita. Available: https://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php/Ingreso_per_c%C3%A1pita.
Restrepo Sierra, L. (2019). Potencialidades de la comercialización de flores exóticas tropicales en el municipio de Aguachica-Cesar. Conocimiento Global, 4(1), 1-11. Recuperado a partir de https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/30
Roldán, P. (2018). Economipedia. Available: https://economipedia.com/definiciones/infraestructura.html
Sectores economicos (2021). Significados. Available: https://www.significados.com/sectores-economicos/
Tamayo y Tamayo, M. (2012). El proceso de la investigación cientifica, México: LIMUSA
Valdez, D. y Ochoa, B. (2015). Turismo rural. McGrawhill: Mexico
Vodniza, A. (2009). Guía de investigación cuantitativa. Cesmag: Pasto
Downloads
Published
Versions
- 2022-05-19 (5)
- 2022-05-19 (4)
- 2022-05-19 (3)
- 2023-03-22 (2)
- 2022-09-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.