Internalization strategies for SMEs in the logistics sector of the Magdalena department and the tourist, cultural, and historical district of Santa Marta.
DOI:
https://doi.org/10.24054/face.v21i3.1144Keywords:
Acuerdos sobre mercancías, empresas internacionales, infraestructura logística, relación de intercambio, exportación/importaciónAbstract
The objective of the research is to establish the most favorable internationalization strategies for SMEs in the logistics sector of the Santa Marta District, Caribbean Zone, Colombia. A quantitative and qualitative methodology was used, with a descriptive approach through literature review and the application of a survey to companies. Through quantitative research, the researchers seek to measure phenomena with validity and reliability, through the survey. With qualitative research, they focus on describing and qualifying the object of study. Consequently, a theoretical review related to the most well-known internationalization strategy models was conducted. Strategies were recommended for SMEs in the Logistics sector of the Santa Marta District based on the results obtained in the survey.
Downloads
References
CCSM, 2021. Incidencia del SectorLogístico enel Magdalena.https://www.ccsm.org.co/servicios-y-programas/programas-empresariales/estudios-economicos/investigaciones-e-indicadores-economicos/download/78-investigaciones/51775-incidencia-del-sector-logistico-en-el-magdalena.html
Cipoletta, Pérez y Sánchez (2010).Políticasintegradas de infraestructura, transporte y logística: experiencias internacionales y propuestas iniciales. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/6350
Dini, My Stumpo, G.(2020). “MiPymes en América Latina: un frágil desempeño y nuevos desafíos para las políticas de fomento”, Documentos de Proyectos (LC/TS.2018/75/ Rev.1), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).https://www.cepal.org/es/publicaciones/44148-mipymes-america-latina-un-fragil-desempeno-nuevos-desafios-politicas-fomento
Martínez, D. & Lombana, J (2013). Pymes Ruta para la Exportación. https://www.uninorte.edu.co/web/publicaciones-uninorte/productos/-/asset_publisher/EoY8/content/pyme-rutas-para-la-exportacion-2871?inheritRedirect=false
Martínez, P. (2009) PYME, Estrategia para su internalización. https://www.ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2015/08/Pyme_estrategia-para-su-internacionalizacion-1ra-Edici%C3%B3n.pdf
Olivero,E; Cazallo-Antúnez, A; Estruen, D; y Lechuga, J. (2017). Proceso de internacionalización de las pymes.https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/2090
Ospina-Díaz,Milton Ricardo y Sanabria-Rangel, Pedro Emilio.(2017).Marco general de análisis de la formación logística en Colombia.Revista Científica General José María Córdova,15(19), 237-267.https://revistacientificaesmic.com/index.php/esmic/article/view/80
Pardina,Mª Pilar(2017). Proceso de internacionalización de las PYMES, colección Aula Mentor, serie Emprendedores. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP16756.pdf&area=E
Rojas, S, y Vega, R. (2013). Los procesos de internacionalización en las pymes: reflexión desde diferentes perspectivas.https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4784559.pdf
Trujillo, M; Rodríguez, D, Guzmán, A y Becerra, G. (2006). Perspectivas teóricas sobre internacionalización de empresas. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/1211
Villarreal, O. (2005). La internacionalización de la empresa y la empresa multinacional: una revisión conceptual contemporánea. https://www.redalyc.org/pdf/2743/274320875003.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2021-08-08 (4)
- 2023-07-19 (3)
- 2023-03-22 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.