Perception of Teachers in Rural Educational Institutions on the School Role of Boys and Girls from 6-11 Years Old in the Context of the Armed Conflict in Catatumbo
DOI:
https://doi.org/10.24054/coh.v13i1.4066Keywords:
rural education, school role, armed conflict, educational strategiesAbstract
The armed conflict in Colombia has been a rather
complex problem, affecting society in many ways,
including the school environment. Approximately 75
million school-aged children live in countries affected
by conflict, including 12 million refugees, whose
access to education in low-resource and conflict
affected contexts is crucial for their comprehensive
development. Therefore, the present study aimed to
describe the perception of teachers from rural
educational institutions about the school role
performance of children aged 6-11 in the context of
the armed conflict in Catatumbo. The methodology
used was a qualitative phenomenological approach
and included the participation of 10 teachers who
work with children aged 6 to 11 in an educational
institution in Catatumbo, who were given a semi
structured interview. The results allowed us to
determine the perception of teachers about the school
role of children in these conflict zones and to identify
educational strategies that teachers apply to support
children's school performance, establishing the
situations that most influence said performance. In
conclusion, the results of the study suggest the
importance of implementing educational and
psychosocial support strategies that address the
specific needs of children in contexts of armed
conflict.
Downloads
References
• Agudelo-Torres, J. F., Clavijo-Zapata, S. J., & Vanegas-Rojas, M. (2022). Cultura escolar en zonas de conflicto armado, del ámbito individual al trabajo colaborativo. Revista Colombiana de Educación, 84.
• Balcells, L., & Stanton, J. A. (2021). Violence against civilians during armed conflict: Moving beyond the macro-and micro-level divide. Annual Review of Political Science, 24, 45-69.
• Betancur-Giraldo, H., et al. (2021). Experiencias pedagógicas para la memoria histórica y la construcción de la paz. Repensando la escuela rural en medio del conflicto armado colombiano. Encuentros, 19.02.
• Bravo Ávila, T. E. (2021). Habilidades Motrices y su rol en el Desarrollo Escolar de los niños y niñas de 5 a 6 años-caso Naranjito. [Tesis de licenciatura]. Universidad Francisco de Paula Santander.
• Canchala Obando, A. M., Castro Muñoz, A. V., & Revelo Portillo, D. P. (2021). Características del juego cooperativo en un grupo de niños y niñas en condición de desplazamiento forzado. En E. Yarce Pinzón, D. G. Lagos Salas, & A. V. Arcos Rodríguez (Eds.), Prácticas investigativas en Terapia ocupacional, una mirada transversal de la ocupación.
• Castañeda Polanco, J. G., Camargo Barrero, J. A., & López López, W. (2019). Calidad de vida relacionada con la salud en población víctima del conflicto armado en Colombia. Psicología desde el Caribe, 36.2, 132-148.
• Cortés, A. (2023). Pedagogías de la memoria histórica del conflicto armado: tendencias y trabajo en aulas de educación inicial, básica y media de Bogotá. Aula Urbana, 129.
• De las Heras, C. (2014). Material para Seminario: Modelo de Ocupación Humana: Introducción a la Teoría y Práctica. Universidad de San Sebastián.
• Duque, J. A. C., & Cortés Arango, B. E. (2020). Narrativas sobre el saber pedagógico, entre el acierto y la adversidad: reflexiones desde la educación rural en el nordeste de Antioquia. Revista Senderos Pedagógicos, 11.11, 59-71.
• Fuster-Guillén, D., et al. (2019). Desgaste ocupacional en docentes universitarios mediante el modelo factorial confirmatorio. Propósitos y representaciones, 7.3, 198-214.
• Kielhofner, G. (2004). Terapia ocupacional. Modelo de Ocupación Humana. Teoría y aplicación. Ed. Médica Panamericana.
• Medina Murillo, K. D., Guzmán Suárez, O. B., & Moreno-Chaparro, J. (2020). Estrategias de intervención en factores de riesgo psicosocial de origen ocupacional: una visión desde la terapia ocupacional. Cuadernos Brasileños de Terapia Ocupacional, 28, 436-451.
• Meza-Cueto, L. M., et al. (2020). Factores personales de la resiliencia y desempeño académico de escolares en un contexto de vulnerabilidad. Búsqueda, 7.1, 1-16.
• Ortiz, M. J. (2021). Determinantes del bajo rendimiento académico en la media técnica del colegio San Miguel, municipio de Hacarí. [Tesis de maestría]. Universidad Francisco de Paula Santander.
• Rodríguez, M. C. R., Parada Trujillo, A. E., & Aguilar Barreto, A. J. (2023). Percepciones de paz y conflicto armado en actores escolares. Investigación & Desarrollo, 31.2, 192-227.
• Sandoval-Pérez, A. C., et al. (2021). Aprendizaje y servicio: percepciones de estudiantes de Terapia Ocupacional de la Universidad de La Frontera. Revista Archivo Médico de Camagüey, 25.2.
• Trigos-Carrillo, L., Fonseca, L., & Reinoso, N. (2020). Social impact of a transformative service-learning experience in a post-conflict setting. Frontiers in Psychology, 11, 47.
• Tuithof, H., et al. (2023). Teachers’ pedagogical content knowledge of two specific historical contexts captured and compared. Educational Studies, 49.4, 686-711.
• Uganda MoES (Ministry of Education and Sports). (2018). Education Response Plan for Refugees and Host Communities in Uganda. Retrieved from https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/planipolis/files/ressources/uganda_education-responseplan-for-refugees-and-host-communities-in-uganda.pdf
• UNHCR. (2019a). Figures at a glance. Retrieved from https://www.unhcr.org/figures-at-aglance.html
• UNHCR. (2019b). Kenya Operation Monthly Factsheet. Retrieved from https://www.unhcr.org/ke/kenya-operation-monthly-factsheets