Attention Deficit and Hyperactivity Disorder in Primary School Children's School Performance. Document Review
DOI:
https://doi.org/10.24054/coh.v13i1.4063Keywords:
Primary school, school performance, ADHD, neurodevelopmental disorderAbstract
ADHD is a neurobiological disorder that
significantly affects the participation and academic
functioning of schoolchildren. The research
focused on analyzing the influence of attention
deficit hyperactivity disorder on the academic
performance of children in primary school. A
qualitative approach was used, at a descriptive
level and a documentary review design. The results
indicate that attention deficit hyperactivity disorder
is characterized by a persistent pattern of
hyperactivity, impulsivity and lack of attention,
which is more intense and severe than that
commonly observed in children before the age of
12. These dimensions inattention, impulsivity and
hyperactivity, are fundamental components of the
disorder, therefore, the lack of attention for
prolonged periods are indicative of this disorder,
manifesting also in a dispersed attention, as a
consequence children who present lack of attention
have difficulties to focus on a task and can get
bored quickly, even after a few minutes, likewise
hyperactive children have difficulties to regulate
their actions according to the desires of other
people or the demands of the environment, finally
impulsive children have an affected self-regulation
system in certain circumstances and whose actions
are impulsive comma are identified as individuals
with a deficit in the development of behavioral
inhibitory control; In conclusion this deficit entails
other elements, such as cognitive difficulties in the
way of approaching the resolution of problems
such as school dropouts, poor academic
performance and a school performance not
expected for the academic grade.
Downloads
References
• Carboni A. El trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psicología, Conocimiento y Sociedad [Internet]. 2011; Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4758/475847405007.pdf
• Cesar Soutullo Esperón, A. D. (2007). Manual Diagnóstico y tratamiento del TDAH. Panamericana.
• Vélez-Álvarez C, Vidarte Claros JA. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH), una problemática a abordar en la política pública de primera infancia en Colombia. Rev Salud Pública (Bogotá) [Internet]. 2012; 14:113–28. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/s0124-00642012000800010
• Llanos Lizcano LJ, García Ruiz DJ, González Torres HJ, Puentes Rozo P. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Pediatr Aten Primaria [Internet]. 2019 [citado el 21 de noviembre de 2024];21(83): e101–8. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322019000300004
• Navarro Casadiegos, Dilson Fernando, D., Villamizar Martínez, José Nicolás, J. & Carrascal Granados, Wilson, W. Estrategia pedagógica para atender los casos de déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en los estudiantes de básica primaria del Centro Educativo Rural El Sul, Sede La Aguada del municipio del Carmen Norte de Santander. [Internet]. 2020. [Citado: 2024, diciembre] Disponible en: http://hdl.handle.net/11371/3296
• Hernández Sampieri R. Metodología de La Investigación. McGraw-Hill Companies; 2006.
• Guevara Alban GP, Verdesoto Arguello AE, Castro Molina NE. Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Anál comport las líneas crédito través corp financ nac su aporte al desarro las PYMES Guayaquil 2011-2015 [Internet]. 2020;4(3):163–73. Disponible en: http://dx.doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
• Martínez-Corona JI, Palacios-Almón GE, Oliva-Garza DB. Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Ra Ximhai [Internet]. 2023;67–83. Disponible en: http://dx.doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.03.jm
• Pérez Pérez M. Matriz comparativa. 2013 [citado el 21 de noviembre de 2024]; Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/handle/123456789/11403
• Jiménez JE, Rodríguez C, Camacho J, Afonso M, Artiles C. Estimación de la prevalencia del trastorno por déficit de atención con o sin hiperactividad (TDAH) en población escolar de la Comunidad Autónoma de Canarias. Eur J Educ Psychol [Internet]. 2012;5(1):13. Disponible en: http://dx.doi.org/10.30552/ejep.v5i1.77
• Carrasco-Chaparro X. Sobre el trastorno por déficit de atención e hiperactividad: consolidaciones, actualizaciones y perspectivas. Rev médica Clín Las Condes [Internet]. 2022;33(5):440–9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.08.001
• Rusca-Jordán F, Cortez-Vergara C. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Rev Neuropsiquiatr [Internet]. 2020 [citado el 21 de noviembre de 2024];83(3):148–56. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-85972020000300148
• Rubio-Grillo MH, Salazar-Torres LJ, Rojas-Fajardo A. Habilidades motoras y de procedimiento que interfieren en la vida académica habitual de un grupo de estudiantes con signos y síntomas de TDAH. Rev Colombia Psiquiatr [Internet]. 2014;43(1):18–24. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/s0034-7450(14)70038-1
• Scandar MG. Relación entre los síntomas de TDAH y el aprendizaje escolar en niños preescolares argentinos. Revista Neuropsicología Latinoamericana [Internet]. 2013; Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4395/439542503002.pdf
• Montealegre* R. DESARROLLO DE LA LECTOESCRITURA: ADQUISICIÓN Y DOMINIO. Acta Colombiana de Psicología [Internet]. 2006; Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf
• Amador-Rodero EM. Relación entre la integración viso motriz y el desempeño académico en niños de 5-9 años diagnosticados con TDAH. UNIR [Internet]. 2013; Disponible en: https://reunir.unir.net/handle/123456789/2389