Thematic Review: Stress Levels in Nursing Students, Factors and Coping Measures

Authors

  • Fernández A Universidad de Pamplona
  • Insuasty I Universidad de Pamplona
  • Saavedra A Universidad de Pamplona
  • Sanabria C Universidad de Pamplona
  • Urbina L Universidad de Pamplona
  • Pedraza M, A Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/coh.v12i2.4058

Keywords:

stress due to academic overload, stress in nursing students, coping strategies against stress

Abstract

To determine the level of stress, factors that
cause it and coping strategies of nursing students
to face it. Methodology: this research article was
carried out by searching for national and
international articles. The related investigations
are not older than five years and were extracted
from recognized databases such as Scielo,
Dialnet, Elsevier, Pubmed and indexed journals.
Results: it was found that the stress level among
the students of the reviewed studies is mostly
moderate or medium and only in some cases is it
high. A relationship between stress level and
academic overload was also found in most
articles. However, stress levels vary from one
institution to another taking into account factors
such as the requirement of the curriculum,
extracurricular activities, time to develop
academic tasks and clinical practices. Good
habits and a healthy lifestyle and having high
self-esteem are related to low levels of academic
stress. Planning is one of the most used coping
strategies. Conclusion: academic overload, along
with the lack of time to complete university
activities, usually triggers stress. The health
sciences curricula are usually very demanding,
with a large amount of theoretical content in
basic and preclinical sciences, with a lot of face
to-face activity, as well as various non-face-to
face activities, which causes episodes of
moderate stress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Moreta Criollo JV. “estrés académico en estudiantes de la carrera de enfermería de la universidad técnica de ambato”. Repositorio de la universidad de ambato. 2020.

Irma Yolanda Castillo Ávila Abclrae. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en enfermería: imagen y desarrollo. 2018; 20(2).

Guevara Neyra Kyara Isabel MSRDC. Relación entre el nivel de estrés y estrategias de afrontamiento de las estudiantes de enfermería en una universidad nacional. Lambayeque- 2017. 2018.

Raquel Brae. Nivel de estrés en estudiantes de enfermería del último año de formación profesional en una universidad privada de lambayeque, 2019. Escuela de enfermería de la universidad señor de Sipán.

Nataly DMR. “evaluación del estrés académico en los estudiantes del tercer año de enfermería en una universidad privada de lima, 2019”. Universidad privada Norbert Wiener.

Reynoza Valdera Sonia Almendra rcpm. Estrés y relaciones interpersonales en los estudiantes de enfermería de la uss durante las prácticas hospitalarias 2018. Universidad señor de Sipan.

López DCM. Factores generadores de estrés percibidos por estudiantes de enfermería en su primera práctica clínica. Rev csv. 2018; 10(1).

Edith Magali Castro Toro. Rendimiento académico y estrés en estudiantes de enfermería, universidad nacional toribio rodríguez de Mendoza, chachapoyas - 2017. Tesis. Universidad nacional toribio rodríguez de Mendoza de amazonas.

Miriam Sandy teque. Estrés académico en estudiantes de enfermería de universidad peruana. Medicina naturista. 2020; 14(2020).

Chávez parillo JRPGRY. Estrés académico y autoestima en estudiantes. Revista de ciencias sociales. 2019.

Obando Monzon Pfrcek. Factores psicosociales y nivel de estrés académico en estudiantes de enfermería de la universidad nacional de Trujillo. Universidad nacional de Trujillo.

Sánchez DCS. Estrés académico en los estudiantes del programa de pregrado de enfermería de la universidad francisco de paula Santander. Una propuesta de intervención. Universidad de pamplona – up. 2017; 1(3).

Montoya m., moya m., posada c. (2018). Estrés y riesgo psicosocial por doble presencia en docentes universitarias. Revista cuidado y ocupación humana vol.8. Retomado de: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/COH/article/view/3906

Published

2025-06-25

Issue

Section

Artículos