IMPACT OF VIRTUAL CLINICAL EDUCATION ON NURSING STUDENTS IN TIME OF COVID

Authors

  • Laura P. Barrera Universidad de Pamplona
  • Daniela F. Fuentes Universidad de Pamplona
  • Jorgelys Julio Universidad de Pamplona
  • Yaresmy N. Pedrozo Universidad de Pamplona
  • Juan D. Velázquez Universidad de Pamplona

Keywords:

Virtual education, innovation, nursing, strategies, Covid-19, pandemic

Abstract

The Sars-COVID-19 pandemic was an unprecedented event; and posed challenges that constrained education systems in multiple new ways; the crisis has created a unique situation to be able to demonstrate the leadership, creativity and innovative capacity of students; however, the real interest was superimposed on the interaction of these new teaching methodologies, with the successful perception of the topics and knowledge to be imparted to students in higher education, this is how the following objective was proposed: Identify the impact on the clinical education of nursing students, after the virtual education process for 3 consecutive semesters. Methodology: The study is of a quantitative type, as the basis of this research, it seeks to propose to the public interest an orientation model of the possible results that will be obtained through the assessment instrument called "Interaction Scale in Virtual Learning Contexts" this scale tabulation by descriptive measurement and report according to Likert, where it allows to gather the perception of the students in the virtual training; concluding this investigative process, it supports the impact of the COVID 19 pandemic on the training processes, which would demonstrate a great punctual and specific vision of the different aspects that can trigger circumstances that limit the productive stage of students in the workplace, it is evident limitations in the theoretical-practical training processes that are essential for the training of nursing professionals, in addition to the lack of social interaction that provides psycho-deductive experience to students, which is a fundamental pillar when carrying out their formative study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Durán; et al... / Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior, Aula Abierta 43 (2016) 77–86 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0210277315000037?via%3Dihub

A. Campos. Et al… Efecto del entrenamiento cognitivo-emocional en la satisfacción laboral y el desgaste ocupacional del personal de enfermería: un estudio piloto, Ansiedad y Estrés, Volumen 25, Issue 1, Pages 35-41, January–June 2019. https://www.elsevier.es/es-revistaansiedad-estres-242-articulo-efecto-del-entrenamiento-cognitivo-emocional-satisfaccion-S113479371830068X

J.M. Núñez-Cortés ˜ et al… COVID-19 y la educación médica, una mirada hacia el futuro. Foro Iberoamericano de Educación Médica (FIAEM) 1575-1813/ Elsevier España, S.L.U. (2020) https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181320300760

J. Gonzales; Estudio sobre las competencias profesionales de Enfermería del Trabajo en España, Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, versión On-line ISSN 1578-2549 ene./mar. 2020 Epub 21-Sep-2020 https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-25492020000100004

PS.Andrés Pucheu - ¿EXISTEN DIFERENCIAS EN LA MOTIVACIÓN DE DISTINTAS GENERACIONES EN ENFERMERÍA?, Revista Médica Clínica Las Condes Volumen 29, Edición 3, paginas 336 Mayo - Junio 2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864018300580#:~:text=Considerano%20la%20importancia%20de%20la,compleja%20su%20permanencia%2C%20gesti%C3%B3n%20del

A. García, et al… Adaptación y Validación Psicométrica de la Escala de Clima Social Organizacional (WES), Acta de investigación Psicología, Volumen 4, Issue 1, Pages 1370-1384 April 2014 https://www.elsevier.es/es-revista-acta-investigacion-psicologica-psychological-111-articulo-adaptacion-validacion-psicometrica-escala-clima-S2007471914703813#:~:text=La%20escala%20WES%20de%20Moos,clima%20social%20en%20el%20trabajo.&text=ver%20Tabla%202),Estructura%20Factorial%20de%20la%20Escala%20de%20Clima%20Social%20Organizacional%20(Work,)%20(Moos%2C%202008).

S.L. Olivares Olivares et al. Aprendizaje basado en retos: una experiencia de innovación para enfrentar problemas de salud pública; 1575-1813/2 (2017) Elsevier España https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S157518131730178X?via%3Dihub

Vista de La comunicación espectral en el cuidado de enfermería y los riesgos de la virtualidad. | Revista de Comunicación y Salud [Internet]. Revistadecomunicacionysalud.es. 2021 [cited 2021 Jun 17]. Available from: http://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/242/198

Meléndez Chávez S. La importancia de la práctica en la formación de enfermería en tiempos de Covid-19: experiencias de alumnos. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores [Internet]. 2020 Dec. 1 [cited 2021 Jun 17]; Available from: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S200778902020000800004&script=sci_arttext

XPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES DE ENFERMERÍACON METODOLOGÍAS UTILIZADAS POR LOS DOCENTES DURANTE SU FORMACIÓN MÓNICA MARÍA VILLALOBOS GARRIDO 2017 https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/15197/CB0542277.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Impacto de una estrategia b-learning en las competencias digitales y estilos de aprendizaje de estudiantes de enfermería Gabriela Palomé-Vega 2020 http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e022.pdf

Cordoví Hernández, Valia Dalgis, Elena, Hung L, Martínez Ramírez, Irasbel, Cordoví Hernández, Valia Dalgis, Elena, et al. Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2019 [cited 2021 Jun 17];23(1):77–88. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S102930192019000100077&script=sci_arttext&tlng=en

Expósito CD, Marsollier RG. Virtualidad y educación en tiempos de Covid-19. Un estudio empírico en Argentina. riconicetgovar [Internet]. 2020 Aug 1; Available from: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/119010

Meléndez Chávez S. La importancia de la práctica en la formación de enfermería en tiempos de Covid-19: experiencias de alumnos. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores [Internet]. 2020 Dec 1 [cited 2021 Jun 17]; Available from: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S200778902020000800004&script=sci_arttext

Universidad Estatal del Sur de Manabí Facultad de Ciencias de la Salud Carrera de Enfermería Proyecto de investigación Previo a la obtención del título de Licenciada de Enfermería [Internet]. ; [cited 2021 Jun 17]. Available from: http://repositorio.unesum.edu.ec/bitstream/53000/2501/1/Cinthya%20Katherine%20Garcia%20Navarrete.pdf

Scorsolini-Comin F, Scorsolini-Comin F. Programa de tutoría con estudiantes de enfermería en el contexto de la pandemia de COVID-19 en Brasil. Índex de Enfermería [Internet]. 2020 [cited 2021 Jun 17];29(1-2):79–83. Available from: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S113212962020000100019

Vista de Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19 [Internet]. Revistas.um.es. 2021 [cited 2021 Jun 17]. Available from: https://revistas.um.es/red/article/view/426371/292541

Vista de La educación virtual de posgrado en tiempos de COVID-19 [Internet]. [citado 16 de junio de 2021]. Disponible en: http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2241/3243

Vista de La comunicación espectral en el cuidado de enfermería y los riesgos de la virtualidad. | Revista de Comunicación y Salud [Internet]. Revistadecomunicacionysalud.es. 2021 [cited 2021 Jun 17]. Available from: http://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/242/198

Guerrero Alicia, Rojas Carlos, Villafañe Claudia. Impacto de la Educación Virtual en Carreras de Pregrado del Área de Ciencias de la Salud. Una Mirada de las Tecnologías Frente a la Educación. Repositorio. 2019

Impacto de la Educación Virtual en Carreras de Pregrado del Área de Ciencias de la

Salud. Una Mirada de las Tecnologías Frente a la Educación

Alicia Guerrero Castañeda

Carlos Rojas Morales

Claudia Villafañe Aguilar https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/14845/3/2019_impacto_educacion_virtual.pdf

E-nfermería. Las nuevas tecnologías al servicio de la enfermería en

el siglo XXI Isabel Arandojo Morales 2018 https://eprints.ucm.es/id/eprint/46268/1/T39552.pdf

Francisco Javier Díaz-Castrillón, Ana Isabel Toro-Montoya. SARS-CoV-2/COVID-19: el virus, la enfermedad y la pandemia Editora Médica Colombiana S.A. Medellín Volumen 24, Número 3, 2020 https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/05/1096519/covid-19.pdf

Marianela Delgado Fernández, Arlyne Solano González - ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS CREATIVAS EN ENTORNOS VIRTUALES PARA EL APRENDIZAJE. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713058027.pdf

Published

2023-08-30

Issue

Section

Artículos