This is an outdated version published on 2024-07-31. Read the most recent version.

Educational Inclusion for the Yukpa Migrant Indigenous Population in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.3016

Keywords:

Educational, indigenous, Yukpa, migrant inclusion

Abstract

Educational inclusion is a model that has been developed in different countries and that Colombia has sought to incorporate into the country's educational policies with different strategies. And since 2009, different strategies have been presented that seek not only coverage, but educational quality for all students. In this way, for the educational inclusion of the migrant Yukpa indigenous population from the Nuevo Escobal settlement in the city of Cúcuta, the Municipal Education Secretariat has been based on the legal framework to operate with different strategies for the aforementioned indigenous student population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berrocal, V., Marín, M., y Campos, J. (2016). Consideraciones del Diseño Universal del Aprendizaje para el desarrollo de los entornos virtuales. Consideraciones para el diseño y oferta de asignaturas en línea. Costa Rica.

Bracho Pérez, K. J. (2020). Integración Intercultural de Niños Inmigrantes en Edad Escolar de la Zona de la Frontera. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 175-182.

Camacho, M.; Escalona, J.; Bracho, K. (2023). Educación Inclusiva, una Experiencia de Retos Docente en Cúcuta – Norte de Santander. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 6(1).

Carabalí, S. & Herrera, J. F. (2023). Propuesta pedagógica para la promoción de la inclusión sociocultural en la vereda el Danubio. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11371/5637

CAST (2008). Universal design for learning guidelines version 1.0. Wakefield, MA: Author.

Castañeda, I y Rozo, L. (2022). “Plan Individual De Ajustes Razonables”. Institución Educativa Rural Departamental Simón Bolívar. Lenguazaque – Colombia.

Comisionado de las Naciones Unidas, (2020). Naciones Unidas. Recuperado de: https://www.ohchr.org/es/about-us/high-commissioner

Decreto 1421, (2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Congreso de la República de Colombia.

Decreto 2406 de (2007). Comisión Nacional de Trabajo y Concertación de la Educación para los Pueblos Indígenas. Congreso Nacional de la República.

Guerrero, D., Rojas, D., y Escalona, J. (2022). Las Prácticas Pedagógicas y la Educación Inclusiva: Un Escenario de Reflexión. Revista Conocimiento Investigación y Educación. CIE. Vol. 1. (14), 114-124.

Hernández, D. y Santamaria, D (2022). orientaciones técnicas para la implementación de la ruta integral de atención para personas con problemas mentales, trastornos mentales y epilepsia, con enfoques diferenciales en el marco de los elementos estratégicos de la aps. Dirección de Provisión de Servicios de Salud Sistema de Gestión Control Documental. Bogota.

Instituto Nacional de Estadística e Informática –INEI (2018). indicadores sociales y económicos del país. Perú. Consultados en https://www.gob.pe/20879-consultar-los-indicadores-sociales-y-economicos-del-pais.

La UNESCO, (2021), La inclusión en la educación, consultado de https://www.unesco.org/es/education/inclusion.

Ley 115 de febrero 8 de (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. Congreso de la República de Colombia.

Resolución. 61/295. (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los derechos de los pueblos indígenas.

Ropa, B. (2014). Administración de la calidad en los servicios educativos. Revista Horizonte de la Ciencia. Vol. 4 (6) 67-73.

Sentencia (T-210) de (2018). Principio de Universalidad del Servicio de Salud. Corte Constitucional de Colombia.

Serra, F. (2000). “Proceso de inclusión de un niño con autismo en una actividad de vacaciones normalizada”. Siglo Cero, Julio- agosto, Vol.31 (4), nº 190, pp. 27-36.

Vera, J. (2014). Los Servicios Educativos, Marco Actual. Revista “Avances en Supervisión Educativa”, nº 22. (1-13). Asociación de Inspectores de Educación de España.

Viñas, J. (2010). Horizonte de los servicios educativos en Catalunya. Revista OGE-FEAE núm.2/2010, pp.15-19. Barcelona: Praxis.Vidiella, A. (1995). La práctica educativa: cómo enseñar (Vol. 120). Graó.

Zorrilla, M. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Revista de educación, 2005, vol. 126, p. 128.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza un objeto de saber. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Published

2024-07-23 — Updated on 2024-07-31

Versions

How to Cite

Cuadros Acevedo, J. L. (2024). Educational Inclusion for the Yukpa Migrant Indigenous Population in Colombia . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(18), 92–100. https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.3016 (Original work published July 23, 2024)