This is an outdated version published on 2023-12-20. Read the most recent version.

Execution of Inclusion Protocols in the Population with Functional Diversity in Latin America. A Bibliographic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i17.2681

Keywords:

Protocols, execution, inclusion, functional diversity

Abstract

The purpose of the review was to identify the educational inclusion guides in Latin America in bibliographic content, and to infer whether their execution has become a protective or violating factor. From some of the work already carried out, this contextual article arises, where 30 bibliographic references were interpreted, the vast majority indexed. Coming to the conclusion that the lack of knowledge about policy and processes of many teachers and parents limits inclusion only to student access, after which the respective adjustments in content and infrastructure are not effectively made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade Rivera, G. E. (2021). Cómo ha sido el proceso de inclusión en la educación durante este tiempo de pandemia con los estudiantes con necesidades educativas especiales, (vinculadas o no a la discapacidad) y con sus familias en el Sector de San José de Morán en la Ciudad de Quito-Ecuador. Dominio de las ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 7, N° 2, 2021.

Arboleda Lozano, Emperatriz (2019). Análisis de las guías del modelo educativo flexible aceleración del aprendizaje en la (I.R.G.H.). Maestría en Educación. Tecnológico de Antioquia. Institución Universitaria. Colombia.

Arteaga, C., Fuertes, A., Jojoa, S. y Ramos, V. (2021). Plan Individualizado de ajustes razonables como una herramienta que beneficie a la población con discapacidad. Revista Huellas, 2021, vol 7, no 1.

Azorín Abellán, C. M. y Palomera, S. M. (2020). Guías para orientar a los centros educativos en su camino hacia la inclusión. Revista de educación Inclusiva. ISSN-e 1889-4208, Vol. 13, Nº. 2, 2020, págs. 100-117

Azorín Abellán, C. M. y Sandoval Mena, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Repositorio Iberoamericano sobre discapacidad. Riberdis.

Barrozo, N. N. y Cobeñas, P. (2019). La discapacidad interpela a la escuela: demandas en la escuela secundaria, en Salta. Revista Cuadernos de Humanidades. ISSN: 0327-8115.

Bonilla Serrato, M. F. Fernández Escárzaga, J. y Vázquez Soto, M. A. (2020). Diagnóstico del trabajo colaborativo en un centro escolar como indicador de inclusión educativa. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ vol.10 no.19

Castillo Armijo Pablo. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectiva de cambio. Revista de estudia y experiencia en educación. Vol. 20 núm. 43.

Camacho, M. J. A., Linares, J. L. E., & Pérez, K. J. B. (2023). Educación Inclusiva, Una Experiencia de Retos Docente en Cúcuta–Norte de Santander. Infometric@-Serie Sociales y Humanas, 6(1).

Castro Castaño, L. M. (2020). La política pública de inclusión: utopía de la gestión educativa en Colombia. Revista Colombiana de Humanidades ISSN: 0120-8454 ISSN: 2145-9169. Universidad Santo Tomas. Colombia.

Cedeño Rodríguez, M. E., Párraga Vélez, L. y Gómez Zambrano, M. (2022). La inclusión de estudiantes con discapacidad y adaptaciones curriculares en las unidades educativas del cantón Jaramijó (Ecuador). Ehquidad: La Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social.

Cruz Rivera, D. C. (2019). Parámetros útiles para la clasificación de instituciones educativas según sus condiciones de inclusión. Estudio de cinco casos en el Huila – Colombia. Revista Paca. ISSN 2027-257x.

Díaz Posada, L. E. (2021). De “necesidades educativas especiales” a “diseño universal para el aprendizaje”: un recorrido cronológico por las políticas de educación inclusiva en Colombia. Jurídicas, Vol. 18, Nº. 2, 2021, p. 161-182.

Fernando Gutiérrez, M. y Martínez, F. L. (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista electrónica de investigación educativa. Vol. 22, (2020), e13.

Figueroa Zapata, L. A Ospina García, M. S. y Tuberquia Tabera, J. (2019). Prácticas Pedagógicas inclusivas desde el diseño universal de aprendizaje y plan individual de ajuste razonable. Inclusión y Desarrollo, 6(2), 4-14.

Grijalba Bolaños, J. G. y Estévez Pichs, M. A. (2020). La inclusión escolar, un reto para la formación de Licenciados en Educación. Revistar Universidad y Sociedad vol.12. no.1.

Guerra Iglesias, S. (2019). La neurodiversidad en la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. Universidad, Ciencia y Tecnología. Revista Multidisciplinaria. 2 (2), 51-56.

Guerrero, D., Rojas, D., y Escalona, J. (2022). Las Prácticas Pedagógicas y la Educación Inclusiva: Un Escenario de Reflexión. Revista Conocimiento Investigación y Educación. CIE. Vol. 1. (14), 114-124.

Guevara Salazar, L. X. y Vélez Villaquirán, L. A. (2020). Primeras aproximaciones sobre la realidad de la inclusión en la educación en Colombia. Revista Redipe. Vol.9 Núm. 3.

Hernández Arteaga, I., Fernández López, K M., Vásquez, E., Corina, A., Mestizo Nuzcue, E. J. (2020). Educación y Solidaridad. Un Camino hacia la Inclusión Educativa. Historia Social y de la Educación, Vol. 9, Nº. 3, 2020.

Hernández Losada, J. A. y Silva Pérez, A. (2022). Sistematización de la experiencia de diseño e implementación del Plan Individual de Ajustes Razonables (PIAR) en una Institución Educativa del municipio de Campoalegre en el Departamento del Huila. Maestría en educación para la inclusión. Universidad Surcolombiana. Colombia.

Lastre, K. S., Anaya, F. y Martínez, L. E. (2019). Índices de inclusión en una institución pública de Colombia. Revistas Espacios. Vol. 40 (N°33) Año 2019. Pág. 16.

López Vázquez, R., Tobón Tobón, S., Veytia Bucheli, M. G., Hernández Gibran, L. J. (2021). Mediación didáctica e inclusión educativa en la educación básica desde el enfoque socioformativo. Revista de Investigación Educativa. 39(2), 527–552.

Macías Figueroa Jhonathan José (2021). Estrategias creativas para fortalecer la práctica docente en la inclusión educativa de estudiantes con necesidades educativas especiales. Maestría en Educación, mención en educación y creatividad. Universidad San Gregorio de Portoviejo. Ecuador.

Maldonado, E. (2021) Inclusión educativa en Colombia: Un abordaje conceptual desde las metodologías de diseño universal de aprendizajes (DUA) y Plan individual de ajustes razonables (PIAR). Revista Educa. Educación, cultura y cambio. No 1.

Méndez Vergara, L. F. (2020). Educación inclusiva en la población de estudiantes con discapacidad en el Departamento Sucre Colombia. Revista Educare. Vol. 24 Núm. 2.

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Educación Inclusiva. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Direccion-de-Calidad/Gestion-Institucional/374740:Educacion-inclusiva. Octubre 23 del 2023.

Pedraza Pinto María Camila. (2023). Percepciones docentes sobre la implementación del PIAR (Plan individualizado de ajuste razonables) para estudiantes con situaciones difíciles o afectación de su salud mental. Maestría en Educación. Universidad de los Andes. Colombia.

Pérez Castro, J. (2020). Acceso a la educación y factores de vulnerabilidad en las personas con discapacidad. Voces de la Educación. Vol. 5. Núm. 10.

Real- Loor, C. M., García, M. y Concepción E. (2021). Adaptaciones curriculares en entornos virtuales de aprendizaje. Dominio de las Ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 7, Nº. Extra 1, 2021.

Royo Peña, H. P., Petit Torres, E. E., Salazar Caballero, Y. y Rada Tovar, A. (2020). Innovación teórica para analizar el proceso de inclusión estudiantil desde la práctica pedagógica. Zona Próxima. ISSN 2145-9444. N° 31.

Sáenz de Jubera-Ocón, M. y Chocarro de Luis, E. (2022). La autoevaluación de centros educativos de infantil y primaria para la mejora de la atención a la diversidad. Revista Colombiana de Educación, (85), 31-54.

Sagredo Lillo, E. J., Bizarría Muñoz, M. P. y Careaga Butter, M. (2020). Gestión del tiempo, trabajo colaborativo docente e inclusión educativa. Revista Colombiana de Educación. Núm 78.

Published

2023-12-20 — Updated on 2023-12-20

Versions

How to Cite

Cotes Salazar, D. M., & Rojas Salas, L. A. (2023). Execution of Inclusion Protocols in the Population with Functional Diversity in Latin America. A Bibliographic Review. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(17). https://doi.org/10.24054/cie.v2i17.2681